|
کدخبر: 264421

اتفاق قابل توجه در بازار مسکن

بررسی جدیدترین گزارش تحولات بازار مسکن نشان از تغییر رفتار مردم دارد به‌طوریکه در ماه گذشته معاملات واحدهای با سن ۲۰ سال به بالا ۳۱۴ درصد رشد داشته است.

بانک مرکزی گزارش تحولات بازار مسکن تهران در اردیبهشت ماه را منتشر کرد. بر این اساس متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران با رشد ۶.۱ درصدی نسبت به فروردین ماه امسال به ۳۶ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان افزایش یافته است.

این قیمت در مقایسه با اردیبهشت ماه سال گذشته ۲۶.۲ درصد رشد داشته و بنا به ادعای بانک مرکزی رشد قیمت مسکن در دومین ماه سال جاری رشد افزایش قیمت کُند شده است.

یکی از نکات جالب توجه در گزارش بانک مرکزی مربوط به توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده براساس شاخص "تفکیک عمر بنا" است. در ماه مورد اشاره مجموعا ۱۰۴۹۰ فقره معامله مسکن در تهران ثبت‌ شده که نسبت به اردیبهشت سال گذشته بالغ بر ۱۶۶.۴ درصد رشد را نشان می‌دهد.

بررسی ها نشان می‌دهد سهم واحدهای با عمر بیش از ۲۰ سال از سهم کل واحدهای معامله شده نسبت به اردیبهشت سال گذشته حدود ۳۱۴ درصد افزایش یافته است.

در اردیبهشت ماه سال گذشته سهم واحدهای با سن بیش از ۲۰ سال در معاملات مسکن ۵۱۳ فقره بود که ماه گذشته به ۲۱۲۵ فقره افزایش یافته است.

همچنین معاملات مسکن برای واحدهای ۱۶ تا ۲۰ سال سن در ماه گذشته نسبت به ماه مشابه سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۱۶۲ درصد رشد داشته است. در واحدهای ۱۱ تا ۱۵ سال نیز رشد در بازه مورد اشاره ۲۱۷ درصد بوده است.

 افزایش قیمت مسکن در سال‌های ۹۷ و ۹۸ و تداوم آن با شیب نه‌چندان ملایم در سال ۹۹ شرایطی را به‌وجود آورد تا قدرت خرید مردم برای ورود تقاضاهای مصرفی به بازار کاهش چشمگیری داشته باشد.

موضوعی که باعث شده طی سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ تقاضا برای واحدهای با عمر بیش از ۲۰ سال رشد قابل ملاحظه‌ای داشته باشد  و در مقابل تقاضا برای واحدهای نوساز کاهش یابد. قیمت این واحدها در مقایسه با واحدهای نوساز تا ۵ سال ۲۰ تا ۲۵ درصد بیشتر از واحدهای با عمر بیش از ۱۵ سال و بالاتر است. به همین دلیل نیز این واحدها با تقاضای بسیار بیشتری برای خرید مواجه هستند.

منبع: تسنیم
  • mahdi.zafar ارسالی در

    مهندس مهدی ظفریاری میگوید مهم ترین موضوع امروز ما ایرانیان اقتصاد است؟
    انچه در بازار مسکن ایران در حال اتفاق است چیست؟ این همه پول خرید ملک از کجا میاید؟ در صورتی هر روز ما ایران از سرمایه اوله خود میخوریم؟ پس به این قانون برابری انرژی و ماندگاری انرژی در جهان چیست؟ چرا در این وجود ندارد؟ بله سرمایه ما از پول خانه و ماشین و حقوق ما در حال کاهش ولی سرمایه خارجی درحال افزایش و رونق است؟ یعنی وقتی ما هروز فقیر تر میشویم، خارجی هر روز ثروت مند تر میشوند و این است قانون انرژی که انرژی از شکل به شکل تغییر و جابه جا میشود و هرگز ازبین نمیرود و ماندگار است.

    ممنوعیت خرید و فروش ملک با قولنامه برای اتباع و علت افزایش جهشی گرانی مسکن و اجاره در ایران طی این چند سال
    سلام و عرض ادب هرگونه قرار داد با عنوان خرید و فروش با اتباع بیگانه ممنوع میباشد، ولی در ایران از شمال تا جنوب کشور و هر استان و.. متاسفانه هیچ کدام از بنگاه و مشاور املاک یا اطلاع و دانش حقوقی و فنی کافی در این ضمینه ندارند و یا خوب خود را به خواب زده انده برای پول کمیسیون بیشتر و کلاهبرداری از اتباع یعنی فروش چند برابر قیمت ملک به اتباع حالا ملک قولنامه و یا سندی و.. خرید فروش شود و یا به هر طریقی این کار غیر قانونی است ( معمولا در قوانین صنفی با چنین قرار داد های و دفاتر املاک باید برخود قاطع یعنی پلمپ و درصورت تکرار جواز کسب باطل شود. جدیدا هم خوب است مشاوران املاک از اخبار اتحادیه ها و بخش نامه در خصوص شغلشون مطلع بشوند نامه اتاق اصناف ایران درخصوص ممنوعیت و برخورد با ثبت معاملات خرید و فروش اتباع بیگانه و بعدی هم در مورد اجاره املاک به اتباع هم باید کارت و مجوز اقامت داشته باند در پایان یک سری موارد خاص جهت سرمایه گذاری اتباع در ایران وجود دارد مثلا ثبت شرکت و فعالیت می توانند درصدی ملک بخرند قانونی و یا موارد خاص دیگر ولی نکته مهم اینکه نیاز به سرمایه زیاد و .. دارد ولی امروز متاسفانه بیشتر دفاتر املاک به علت دانش کم حقوقی و عدم رعایت قوانین و قانون و اینکه برای کمیسیون قیر قانونی و یا فروش چند برابری ملک به اتباع ملک ها رو با قولنامه به اتباع واگذار میکنند حتی در مشهد خیلی اتباع از کشور مختلف ملک میخرد و میفروشند و در نهایت در این بین افرادری هم هستند که از این نقط ضعف سو استفاده و سر اتباع کلاه میزارند مثل با قبض ملک میفروشن و یا بیشتر املاک بدون جواز و یا بدون مهر ونشان قرار تنظیم میکنندو...در نتیجه از نظر بنده ورود سرمایه خارجی به کشور خوب است و امروز فقط این موضوع باعث زیان هم مردم کشور به علت گرانی مسکن و هم به اتباع خارجی شده است به علت کلاهبرداری و زیان مالی ولی دو نکته وجود دارد اینکه اتباع باید قرار داد هل معتبر و قاونی تنظیم کنند تا حقشان ضایع نشود و هم باید برای این خلا قانونی فکری کرد تا یم ملک چند برابر قیمت خرید نکنند( متاسفانه 90 درصد علت افزایش قیمت مسکن و اجاره در این چند سال سیل پول و سرمایه خارجی است و سو استفاده افرادی از این خلا قانونی در بازار مسکن بوده)( و گر نه سرمایه دار ایرانی از کارخانه دارد هتل دارد شرکت دارد و ثرمند و یا تمام ایران طی این چند سال نه سود و در امدی چندانی داشتن که سرمایه اولیه خود را چند برابر کنند و نه هم گنجی و پول مفتی زیادی پیدا کرده اند که اینهمه خانه در طی این جند سال خرید و فروش شده است اینها فقط سرمایه خارجب میباشد حالا از طریق قانونی و 90 درصد غی ر قانونی وارد شده است و باعث این گرانی و فشار اقتصادی شده است متاسفانه باید فکری به حال این موضوع کرد و راه حل ان قانون مندی و نظارت دقیق و برخوردقاطع این بازار است برای سیر بازار نیز صدق میکند.

  • m.z ارسالی در

    مهندس m.z علت اصلی اقتصاد خراب ایران از کاهش ارزش ریال ، نبود کار برای جوانان و یا دستمزد پایین ، جهش قیمت مسکن و گرانی اجاره و افزایش قیمت مواد غذایی در ایران چیست؟ کشور ایران برای 80 میلیون ایرانی هم خانه هم کار و هم پول با دستمز بالا و هم مواد غذایی و.. دارد ولی وقتی با هجوم اتباع و مهمان ناخوانده به ایران مواجه میشویم( هیچ کشور به این اندازه جمعیت میلیونی بین 5 تا 15 میلیون اجازه ورود مهاجران رو نمی دهد) با ورود هر خانواده خارجی یک خانواده ایران بدبخت میشود ، این اتباع با اوردن دلارهای سرگران باعث کاهش ارزش پول و با خرید و سرمایه گذاری در بازار املاک، خودرو وطلا و کار باعث کاهش ارزش پول کشور شده اند و متاسفانه هیچ خبرگذاری و خبرنگاری هیچ گزارشی از این موضوع مهم و مشکل اصل کشور تهیه نمیکند حال بحث افزایش سرقت و کاهش امنیت کنار بگزاریم و...
    مثلا اگر بنده 80 نفر را دعوت کنم برای اردوی 2و3 روزه و بعد در زمان شمارش 5 نفر مهمان ناخواده هم داشتم که جمعا 85 نفر بشویم حالا بنده چشم روی این 5 نفر ببندم و بگم 2و3 روز یک طوری میگزرانم باید همیشه5 نفر در اتوبوس ایستاده باشند ،در موقع غذا و خواب و تفریح هم بیاید پنج نفر روی زمین و غذایی کمتری بخورند و وسایل تفریح ندارم و این 5 نفر باعث ایجاد عدم احساس ارامش و امنیت آن 80 نفراصلی هم میشوند که یک وقت این 5 نفر زودتر نروند و جا ومکان و غذایی و از لاوازم انها استفاده کنند در نهایت امروز واقعیت این طور است که اگر این تعدا 5 نفر 15 نفر کنیم و معیار غذا( مواد غذایی) صندلی ( امکانات و کار)و مکان خواب(خانه) رو هم پول بیشتر کنیم یعنی هرکس پول بیشتری دار صندلی دارد غذا دارد و محل خواب و .. در نهایت این وسط حتما از اون 80 نفر 5 نفر فقیر پیدا میشود و یا ایجاد میشود( با توجه به اختلا چنده برابر ارزس املاک خارجی با املاک در ایران) یک مثل قدیمی هست که میگوید مهمان امدنش خوب برای یک شب دو شب ماندش طولی دردسر افرین است

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها