|
کدخبر: 262479

سفرهای دریایی خارجی راه می‌افتد؟

درپی اقدامات صورت گرفته برای راه‌اندازی سفرهای دریایی به قطر در آستانه مسابقات جام جهانی فوتبال و از سرگیری سفر دریایی بوشهر-کویت، به نظر می‌رسد سفرهای دریایی خارجی در حال راه‌اندازی مجدد و ازسرگیری است.

راه و مسکن سفرهای دریایی خارجی راه می‌افتد؟

طی ماه‌های گذشته مذاکرات متعددی بین مسئولان ایران و قطر برای رونق سفرهای دریایی به ویژه در ایام جام جهانی فوتبال صورت گرفته و دو طرف برای انجام این کار بارها اعلام آمادگی کرده‌اند.

حسین عباس‌نژاد مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی  در این باره گفته بود که پیش از آنکه مسئله جام جهانی و برگزاری آن در قطر مطرح شود و خارج از این موضوع، راه اندازی خط کشتیرانی را در نظر داشتیم و برنامه‌ریزی برای آن را انجام داده بودیم. هدف اول ما راه‌اندازی سفرهای دریایی بوشهر – دوحه به دلیل نزدیکی دو بندر به یکدیگر بود، به همین دلیل هم مسئله تعمیرات اساسی و لایروبی اسکله مسافری بوشهر را در دستور کار قرار دادیم.

وی افزود: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته در اواسط تابستان امسال اسکله مسافری بوشهر آماده سفرهای دریایی خواهد شد و با شرکت صاحب کشتی‌های مورد نظر نیز مذاکره کردیم تا هر چه سریعتر آماده سازی کشتی‌ها نیز انجام شود.

مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: طبق وعده‌ای که وزیر گردشگری داده، قطر جزو اولویت‌های ما برای راه‌اندازی سفرهای دریایی و گردشگری دریایی است و معتقدیم که امکانات و زیرساخت در ایران به وجود آمده و در قطر هم وجود دارد و می‌توانیم از طریق سفرهای دریایی از امکانات گردشگری دو کشور به نحو احسن استفاده کنیم. همچنین در صحبت‌ها و مذاکرات دو جانبه بین ایران و قطر مقرر شد تا امکانات و بسترهای لازم برای راه اندازی هر چه سریعتر این خط کشتیرانی فراهم شود و امیدواریم در توافقنامه دیگری که توسط وزیر راه و شهرسازی امضا شد و در آینده نیز توافقات دیگری در این زمینه امضا خواهد شد، پشتیبانی‌هایی از سوی دو کشور برای ارائه دیگر خدمات مانند هتلینگ و تامین مایحتاج در ایام جام جهانی و حتی پس از آن از طریق ایران صورت گیرد.

البته پیش از این نیز رییس جمهور و وزیر راه شهرسازی مذاکرات مفصلی را با قطری‌ها برای رونق و توسعه روابط اقتصادی دو کشور در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه‌های بندری، دریایی، تجاری، گردشگری و... انجام داده بودند.

روز گذشته نیز حسن بیگ محمدلو -معاون برنامه ریزی، توسعه مدیریت و منابع سازمان بنادر و دریانوردی- گفت: توجه دولت و دیگر ارکان کشور به توسعه دریا محور فرصتی برای رونق بنادر است که باید از این ظرفیت به‌خوبی استفاده شود.

وی افزود: کی از موضوع هایی که رونق اقتصادی استان‌های ساحلی را رقم می زند توجه ویژه به کشورهای همسایه از مسیر دریا است. در این راستا پس از توجه ویژه به راه‌اندازی خط مسافربری بوشهر- قطر، احیا خط مسافربری دریایی بوشهر- کویت مدنظر قرار گیرد که در این زمینه اقدام‌های ارزشمندی در سازمان بنادر صورت گرفته است.

با توجه به اینکه در سال‌های گذشته و پیش از شیوع ویروس کرونا، سفرهای دریایی چابهار-مسقط، بوشهر-قطر،   لنگه-دوبی،   قشم- عمان و بوشهر-کویت انجام می‌شد و مذاکراتی نیز برای توسعه و افزایش کمی سفرهای دریایی به مقاصد دیگر در دست انجام بود اما شیوع این ویروس همه سفرهای دریایی را در جهان تحت تاثیر قرار داد و سفرهای دریایی در ایران را تقریبا به مدت دو سال به تعطیلی کشاند.

 

منبع: ايسنا

ارسال نظر