|
کدخبر: 232955

معرفی جاذبه های طبیعی چابهار

راه و مسکن معرفی جاذبه های طبیعی چابهار

چابهار یکی از زیباترین بنادر جنوبی در ایران است که در کرانه‌های دریای مکران و اقیانوس هند قرار گرفته است. چابهار از مناطق آزاد بازرگانی در ایران است که می‌تواند پذیرای کشتی‌های بزرگ، غول پیکر و اقیانوس‌پیما باشد. در تمامی فصل‌های سال گردشگران بسیار زیادی با رزرو بلیط هواپیما به چابهار سفر می‌کنند و از این شهر بازدید می‌کنند.

چابهار علاوه‌بر موقعیت بازرگانی و تجاری مهم در منطقه، دارای جاذبه‌های گردشگری، تاریخی و طبیعی بسیار زیادی است. می‌توان گفت آب و هوای چابهار اغلب اوقات بهاری و معتدل است. به همین دلیل این شهر چابهار نامیده می‌شود. چابهار مرکز شهرستان چابهار است که در جنوب شرقی ایران واقع شده است.

چابهار مردمی خونگرم و مهمان‌نواز دارد که اغلب به زبان بلوچی صحبت می‌کنند. اگر قصد استفاده از تور چابهار را دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به معرفی جاذبه های طبیعی چابهار خواهیم پرداخت.

تالاب لیپار چابهار

چاربهار۱

تالاب لیپار یکی از بی‌نظیرترین جاذبه‌های گردشگری در کل ایران است. این دریاچه صورتی رنگ، چهارمین دریاچه صورتی در جهان است. رنگ خاص این دریاچه به دلیل وجود باکتری‌ها و پلانکتون‌هایی است که در آن زندگی می‌کنند.

زیبایی‌های این منطقه تنها به رنگ دریاچه محدود نمی‌شود. این تالاب محل زندگی بسیاری از گونه‌های جانوری و پرنده‌های خاص است. پرندگانی همچون فلامینگو، تیهو، خوتکا، کشیم، چنگر، جیرفتی، عقاب دشتی، طاووسک، دلیجه و ... نیز در حوالی این تالاب زندگی می‌کنند.

کوه‌های مینیاتوری یا کوه‌ های مریخی چابهار

یکی از مشهورترین جاذبه‌های دیدنی چابهار کوه‌های مینیاتوری یا کوه‌ های مریخی چابهار هستند. این منطقه شبیه به سطح کره مریخ است و با گشت و گذار در آن تصور می‌کنید پا بر روی سیاره دیگری گذاشته‌اید. این کوه‌ها که ظاهر عجیبی به خود گرفته‌اند، در 40 کیلومتری مسیر چابهار به روستای گواتر واقع شده‌اند.

عامل اصلی به وجود آمدن این کوه‌ها فرسایش خاک است. کوه‌های رسوبی این منطقه بسیار خاص و دیدنی هستند. اگر قصد بازدید از این منطقه زیبا را دارید، کفش مناسب همراه خود داشته باشید و از یک راهنما کمک بگیرید.

زیستگاه گاندوها

اگر به حیوانات حیات وحش علاقه‌مند هستید، سری به موزه ارزشمند گاندوها در شهر چابهار بزنید. تماشای این حیوانات غول پیکر خالی از لطف نیست. این موجودات در آب‌ها کمین می‌کنند و گورخر، گوزن و آهوانی که به آب نزدیک می‌شوند را شکار می‌کنند. این تمساح‌ها در منطقه حفاظت شده جابهار زندگی می‌کنند و بازدید از آن‌ها برای عموم آزاد است و هیچگونه خطری برای گردشگران ندارد.

نام این منطقه حفاظت شده در اصل باهوکلات است که بعدها به نام گاندو تغییر پیدا کرده است. این موجودات در دو رودخانه اصلی این منطقه یعنی سرباز و کاجو زندگی می‌کنند. بسیاری دیگر از گونه‌‌های جانوری همچون سنجاب، روباه، شغال، خدنگ، سیاهگوش، مرغ سقای، کاکایی، هوبره، عقاب و .... نیز در این منطقه زندگی می‌کنند.

جنگل حرا

جنگل‌های حرا در دل خلیج گواتر قرار گرفته‌اند. خلیج گواتر از زیباترین و منحصربفردترین جاذبه‌های دیدنی در چابهار است. اگر پرواز تهران چابهار خریداری کرده‌اید و قصد سفر به این شهر را دارید، حتماً از جنگل‌های حرا بازدید کنید.

این جنگل در بندر گواتر واقع شده است. این بندر هم مرز با پاکستان است و مرز انتهایی جابهار نیز محسوب می‌شود به همین دلیل همه قایق‌ران‌های این منطقه مواظب هستند که به مرز پاکستان وارد نشوند.

قایق‌های محلی شما را به سمت جنگل حرا می‌برند. این جنگل یک منطقه حفاظت شده است. زیبایی‌های این خلیج به جنگل و دریای آن محدود نمی‌شود. بسیاری از گونه‌های جانوری نیز در این منطقه زندگی می‌کنند. بهتر است یک روز کامل را در این منطقه بگذرانید و از جاذبه‌های طبیعی آن بازدید کنید و با مردم خودنگرم و مهمان‌نواز چابهار معاشرت کنید.

کوه‌های گل افشان

کوه-گل افشان

چابهار بزرگ‌ترین کوه‌های گل افشان را در خود جای داده است. این چشمه‌ها با سایر چشمه‌ها متفاوت هستند. برخلاف تصور، از این چشمه‌ها به جای آب زلال، گل خارج می‌شود. این یک پدیده خاص و دیدنی در چابهار است. وجود کوه‌ها و چشمه‌های گل افشان تنها به چابهار ایران محدود نمی‌شود و مشابه آن را می‌توان در دیگر نقاظ جهان نیز پیدا کرد. اما چشمه‌های گل افشان چابهار، لقب بزرگترین کوه‌های گل افشان را از آن خود کرده‌اند. ارتفاع این کوه‌ها به 500 متر نیز می‌رسد.

پس از جاری شدم گل سرد از درون این چشمه‌ها، این گل‌ها روی هم انباشته می‌شوند و حالت مخروطی به خود می‌گیرند. این پدیده در برخی از فصل‌های سال فعال و در برخی دیگر از فصل‌ها خاموش است.

گل سردی که از این چشمه‌ها فوران می‌کند، خاصیت درمانی دارد و محلی‌ها از آن جهت درمان برخی از بیماری‌های مفصلی، استخوانی، پوستی، ماهیچه‌ای و ... استفاده می‌کنند. این کوه‌ها در بندر تنگ در کنارک واقع شده‌اند.

 

درخت مکر زن چابهار

درخت مکر زن نام درختی در چابهار است. این درخت انجیر ریشه‌هایی دارد که بر روی خاک و به سمت بالا رشد کرده‌اند. همین موضوع زیبایی خاصی را به منطقه بخشیده است. شاخه‌های این درخت روی تنه آن می‌نشیند و به سمت پایین رشد می‌کند. می‌توان گفت شاخه‌ها و ریشه‌های این درخت با هم ادغام شده‌اند.

محلی‌ها و مردمان بومی این منطقه بر این باور هستند که سایه درخت انجیر معابد یا مکر زن می‌تواند هر آرزویی را برآورده کند. به همین دلیل است که به این درخت همچون درخت انجیر کیش، درخت آرزوها نیز گفته‌می شود.

زادگاه اصلی این درخت در هند و جنوب شرقی آسیا است. برای اولین بار این نوع درخت از هند وارد ایران شده است. برای تماشای این درخت زیبا، باید به بندر گواتر چابهار مراجعه کنید.

 

روستای درک چابهار

اگر اهل سفر به نقاط دور افتاده‌تر هستید، حتماً نام درک چابهار را شنیده‌اید. درک جایی است که بیایان به دریایی زلال و شفاف می‌رسد و زیبایی خیره کننده‌ای ایجاد می‌کند. نخل‌های بلند و سر به فلک کشیده در بخش دیگری از این ساحل خودنمایی می‌کنند. در این منطقه می‌توانید شتر سواری کنید و در غروب دل‌انگیز آن به عکاسی بپردازید. این ساحل در روستای درک چابهار واقع شده است و یک مکان عالی جهت کمپینگ است.

 

غارهای بان مسیتی

غارهای سه گانه چابهار یک جاذبه گردشگری خاص هستند که توجه بسیاری از گردشگران را به خود جذب می‌کنند. این غارها در روستای تیس واقع شده‌اند. یکی از این غارها طبیعی و غارهای دیگر به دست انسان ساخته شده‌اند. شکل غار طبیعی بان، نیم دایره است که یک آرامگاه نیز داخل آن واقع شده است. نوشته‌های بسیار زیادی بر روی این آرامگاه و دیواره‌های غار حکاکی شده است که نشان دهنده تاریخچه غار است.

بان به معنی مرد صالح و خداپرست و مسیتی به معنای پرستشگاه و معبد است.

در این مقاله به معرفی جاذبه‌های طبیعی چابهار پرداختیم. نام چابهار یادآور زیبایی‌های طبیعی و آب و هوای دلپذیر است. چابهار موقعیت جغرافیایی خاص و استثنایی دارد و تنها بندر اقیانوسی در ایران محسوب می‌شود. اگر قصد سفر به چابهار را دارید، بهتر است بلیط چارتر خود را در فصل بهار رزرو کنید. در این فصل چابهار حال و هوای دیگری دارد. هتل‌ها و اقامتگاه‌های این شهر نیز بسیار متنوع هستند.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها