|
کدخبر: 230523

وعده جدید / با ۱۵۰ میلیون تومان خانه دار شوید!

متقاضیان طرح جهش مسکن می‌توانند با آورده اولیه ۱۵۰ میلیون تومان در تهران صاحب خانه شوند. این جدیدترین خبری است که وزیر راه و شهرسازی آن را عنوان کرده است.

از ابتدا قرار بود که زمین خانه‌های طرح نهضت ملی مسکن رایگان باشد و مردم هزینه‌ای برای زمین پرداخت نکنند. حالا رستم قاسمی اعلام کرده که «فردی که در تهران زندگی می‌کند با ۱۵۰ میلیون تومان آورده حتماً صاحب خانه خواهد شد، چون زمین رایگان است.»

به گفته قاسمی، متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن در تهران می‌توانند ۴۵۰ میلیون تومان وام بگیرند و با ۱۵۰ میلیون تومان آورده نقدی خانه‌دار شوند.

این گفته قاسمی در حالی است که پیش از این گفته شده بود که ۵۰ درصد هزینه خرید خانه در طرح نهضت ملی مسکن از طریق وام تامین می‌شود و ۵۰ درصد دیگر از طریق آورده متقاضیان. بر اساس وعده پیشین، آورده اولیه متقاضیان باید ۴۵۰ میلیون تومان باشد و نه ۱۵۰ میلیون تومان.

آورده اولیه برای متقاضیان مسکن نهضت ملی یکی از موارد انتقادبرانگیز این این طرح بود. چراکه بسیاری معتقد بودند هدف اولیه این طرح خانه‌دار کردن دهک‌های اول تا سوم است و این افراد چنین آورده‌ای ندارند که بتوانند خانه بخرند.

البته کمی بعد، محمود محمودزاده معاون وزیر راه اعلام کرد که واریز آورده متقاضیان طرح مسکن باید طی چهار تا پنج مرحله انجام شود. او گفته بود مبلغ اولیه آورده متقاضیان، دهک اول، دوم و سوم ۲۰ میلیون تومان است و این مبلغ برای دهک‌های بعدی ۴۰ میلیون تومان است.

البته معاون وزیر هم اعلام نکرده بود که آیا واریزی در هر مرحله یکسان است یا متفاوت. اما با توجه به گفته وزیر راه می‌توان گفت این آورده در هر مرحله متفاوت است.

اما نکته مهم این است که آیا مجموع آورده متقاضیان برای خرید مسکن ۱۵۰ میلیون تومان است و یا بیشتر از این است.

انتقاد دیگری که به این طرح وارد می‌شود، ماجرای اقساط آن است. اگرچه برای متقاضیان این طرح، اقساط ۴ تا ۵ میلیون تومانی هم بالاست، امروز وزیر راه گفته «قسط ۱۰ میلیون تومانی مسکن مبلغ ناچیزی است.» او گفته با توجه به تورم بالای ۴۰ درصد، سود ۱۸ درصد خودش یک مزیت است.

نکته دیگر اینکه تسهیلات ۲۰ ساله است. امروز اگر یک نفر این وام ۱۸ درصد را دریافت کند و به طور مثال پنج میلیون تومان بپردازد با توجه به تورم کشور ما تا ۱۵ سال آینده پرداخت اقساط ۱۰ میلیون تومان رقم قابل توجهی نیست. ضمن اینکه کاری می‌کنیم تا متقاضیان، اقساط را پلکانی پرداخت کنند.

 

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر