|
کدخبر: 184287

در گفت و گوی گسترش نیوز با نایب رئیس انجمن صنفی حمل و نقل کالای کشور:

نوسازی کامیون های فرسوده، شاید وقتی دیگر!

عدم نوسازی ناوگان کامیون های فرسوده در کشور که عمری چند برابر میانگین همتایان جهانی خود دارند، باعث تشدید بی توجهی به بهینه سازی وضعیت شریان های حیاتی حمل و نقل کالا و تجارت در کشور، خواهد شد!

راه و مسکن نوسازی کامیون های فرسوده، شاید وقتی دیگر!

کریدور مسیری است برای حمل و نقل کالا به روش های دریایی، ریلی و جاده ای که منجر به کاهش هزینه ها و سرعت بالاتر جا به جایی می شود. در روزهای اخیر وزیر راه از بهره برداری بخش‌هایی از کریدور ریلی زاهدان ـ چابهار در ماه‌های آینده خبر داد. به همین بهانه با رضا رستمی نایب رئیس انجمن صنفی شرکت های حمل ونقل کالای کشور در رابطه با وضعیت کریدورها و همچنین دغدغه های موجود در حمل و نقل کالا، گفتگو کردیم.

رضا رستمی نایب رئیس انجمن صنفی شرکت های حمل ونقل کالای کشور گفت: کریدورهای شمال به جنوب در حد طرح و معارفه باقی مانده است. کریدور شمال به جنوب چندین سال است مطرح می شود اما مثل اکثر پروژه ها مورد بهره برداری قرار نگرفته است.

راه گذرهایی که رونق اقتصادی دارند

وی افزود: در صورت انجام طرح کریدور شمال به جنوب در کشور، اگر این ظرفیت به خوبی فعال شود مسیر حمل و نقلی از نظر پیمایش جاده ها بسیار کاهش پیدا می کند. همچنین، از نظر ارتباط دریای خزر به خلیج فارس، در موضوع واردات و صادرات منجر به رونق اقتصادی خواهد شد.

رستمی خاطرنشان کرد: در حال حاضر کریدور فعالی در داخل کشور نداریم. راه های ارتباطی همچون قدیم شهرستان به شهرستان و استان به استان است.

فرسودگی ناوگان بزرگ ترین مشکل است

نایب رئیس انجمن صنفی شرکت های حمل ونقل کالای کشور اظهار داشت: در مبحث حمل و نقل کالا بیشترین مشکلی که مطرح است، فرسودگی ناوگان حمل و نقل است. باید توجه ویژه ای به نوسازی ناوگان حمل و نقل شود. طبق طرحی که دولت برای واردات کامیون ارائه کرد، متاسفانه به درستی انجام نشد و آنچه پیش بینی شده بود به مرحله اجرایی نرسید.

رستمی در ادامه گفت: متاسفانه عمر ناوگان حمل و نقل بالاست. در کشورهای اروپایی عمر ناوگان حمل و نقل حداکثر ۵ سال است ولی در کشور ما به قدمت ۲۰ سال هم می رسد.

طرح های نوسازی ناوگان ناقص مانده اند

نایب رئیس انجمن صنفی شرکت های حمل ونقل کالای کشور اظار داشت: دولت در سال گذشته، برای کامیون های فرسوده سی سال ساخت، طرحی برای واردات کامیون و نوسازی اقساطی کامیون های فرسوده ارائه داد، اما در این طرح متاسفانه رانندگان در نظر گرفته نشدند.کارخانجات تولیدی چند نوع کامیون وارد کردند اما آنچه که دولتمردان در انتظار داشتند، پیش نرفت و این طرح موفق نبود.

نوسازی ناوگان حمل و نقل باید در اولویت باشد

رستمی در کلام پایانی گفت: ما از دولت آینده انتظار داریم که به بخش حمل و نقل توجه ویژه ای داشته باشد. در هر صورت بخش حمل و نقل مثل شریان های خون بدن انسان در جامعه تاثیر گذار است. قطع به یقین باید به سمت نوسازی ناوگان حمل و نقل برویم. با وضعیتی که در حال حاضر از ناوگان حمل و نقل مشاهده می کنیم ما قادر نخواهیم بود به سمت حمل و نقل پویا حرکت کنیم. بنابراین نوسازی ناوگان باید در اولویت قرار بگیرد.

 

گزارش از سارا سمیع شمس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها