|
کدخبر: 166662

برنامه یک نامزد ریاست جمهوری برای حل مشکل مسکن

از سلسله جلسات انتخاباتی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با محوریت «تحول در حکمرانی، عدالت و کارآمدی» با سعید محمد فرمانده سابق قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء برگزار شد.

راه و مسکن برنامه یک نامزد ریاست جمهوری برای حل مشکل مسکن

سعید محمد فرمانده سابق قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء در سومین جلسه از سلسله جلسات میز انتخاباتی جمهور اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل گفت: عملکرد دولت در این چند ساله مطلوب نبوده و آن شعار‌های اصلی انقلاب ( عدالت و ارزش‌های اصیل انقلاب) با این‌ها فاصله داشته است.

حضرت آقا در گام دوم تاکید دارند که فاصله زیادی بین باید‌ها و نباید هاست. ایشان در فرمایشات خود، انتقال نسل مدیریتی را راهکار دانسته‌اند و به نوعی از عملکرد‌های گذشته نارضایتی داشته‌اند. ایشان دنبال افرادی بودند که دغدغه مردم را داشته باشند تا اینکه به دنبال منفعت خود باشند.

سرمایه‌گذاری به دلیل بالا بودن ریسک در ایران کمتر مورد استفاده کشورهای خارجی قرار میگیرد

محمد در مورد بحران کسری بودجه بیان کرد: منابع داخلی و خارجی داریم که دولت لیبرال دلیل خود را برای مذاکره، به‌دست آوردن منابع مورد نیاز میداند. سرمایه‌گذاری به دلیل بالا بودن ریسک در ایران کمتر مورد استفاده کشورهای خارجی قرار میگیرد. راه این است که از منابع خود کشور استفاده کنیم و نقدینگی سرگردان در کشور را با حفظ اصالت سرمایه و سرمایه دار به سمت تولید جلو ببریم که نیاز به برنامه جامع و کامل دارد.

وی تصریح کرد: باید سیستم بانکداری و مالی اصلاح شود و فضای سرمایه‌گذاری جدیدی را ایجاد کنیم که ریسک بازارهای کاذب بالا رود. پس ما نیاز به اصلاح قوانین و مقررات مالی داریم.

محمد خاطر نشان کرد: بحث دور زدن تحریم‌ها هم به عنوان مسکن در چند سال اول باید انجام شود. مثلا باید در کشور تولید ارز کنیم که چند جنبه دارد؛ یکی، دور زدن تحریم‌ها در فروش نفت است. این امکان وجود دارد که ما فروش نفت را به کشورهای نیازمند مثل چین و هند زیاد کنیم. صنایع معدنی یکی از مراکز بزرگی است که می‌تواند مواد مورد نیاز را به وسیله آن وارد کرد، که به عنوان مسکن در سال‌های اولیه به کشور کمک خواهد کرد.

وی افزود: بعضی میگویند که تحریم‌ها باعث شده فروش نفت کاهش پیدا کرده و باعث ایجاد مشکلات شود. من به عنوان کسی که در کف کار بودم و میدانم می‌گویم، ما نفت ونزوئلا را که نفت فوق سنگین هست و فروش آن خیلی سخت است به دلیل طلبی که داشتیم گرفتیم و آن را فروختیم و تبدیل به دلار کردیم. فروش نفت علی‌رغم همه ی سختی‌ها و ریسک هایی که دارد، شدنی است و جای نفتی که داریم میفروشیم، ما باید بتوانیم مایحتاج مورد نیاز کشور را وارد کنیم.

محمد ادامه داد: بانک مرکزی آنقدر قوانین و مقررات پیچیده‌ای گذاشت که صادر‌کننده عملا بیچاره شد و صادرات را کنار گذاشت و به سمت خرید ارز و … رفت.

وی تصریح کرد: این‌ها راهکارهایی هست که در کشورما مغفول مانده، چون ما فرمانده ی جنگ اقتصادی در کشور نداریم؛ یعنی وزارت‌خانه‌ها همه سعی می‌کنند کارشان را درست انجام دهند ولی به عنوان یک جزیره!

شفاف‌سازی به ضرر خیلی هاست و جلوگیری می‌کنند

وی پیرامون بحث یارانه‌ها گفت: درمورد یارانه‌ها برنامه‌ریزی‌ای که کردیم این است که نباید قطع شود، چون خیلی از مردم زیر خط فقر هستند. اما یکی از برنامه‌ریزی هایی که میتوانیم انجام دهیم ایجاد یک دیتا بیس و یک بیگ دیتایی هست. اینکه بتوانیم هشتاد و پنج میلیون ایرانی را در آنجا به نمایش بگذاریم و تمام اطلاعات درآمدی، سرمایه ای، اموال منقول و غیر منقول آنها را در آنجا ثبت و ضبط کنیم. این خیلی به ما کمک می‌کند، چون ما الآن آمار دقیقی از وضعیت مردم نداریم و شفاف‌سازی هم به ضرر خیلی هاست و خیلی‌ها جلوگیری می‌کنند که این اتفاق نیفتد.

وی ادامه داد: ما برنامه مان این است که ابتدا برویم به سمت تشکیل این مجموعه و بتوانیم وضعیت افراد را رصد بکنیم. علاوه بر آن شیوه ی مالیات گیری را از بنگاه‌ها به سمت افراد ببریم و تمامی دارایی‌ها و اموال را در آنجا بتوانیم رصد کنیم. همچنین برای خیلی مواد مثل بنزین این امکان وجود دارد که آن را به صورت سهمیه فردی بدهیم و افراد بتوانند آن را در بعضی فضاها معامله کنند.

بانک‌های ما به ماشین خلق نقدینگی تبدیل شده‌اند

محمد افزود: سیستم بانکداری ما مشکل عمده دارد. اول اینکه بانک‌های ما به ماشین خلق نقدینگی تبدیل شده‌اند و یک بخش عمده ی این نقدینگی به سبب چاپ کردن پول است. دومین موضوعی که در مورد بانک‌ها مدنظر است این است که تسهیلاتی که بانک‌ها میدهند، آنها را به یک بنگاه اقتصادی تبدیل کرده و عملا کار دلالی انجام میدهند.

بانکداری به بیراهه رفته و از چارچوب مورد نظر خارج شده و برگرداندن آن بسیار سخت است. مثلا بانک رسالت بانکی بود که با یک چارچوب تفکری درستی شکل گرفت و بدون اینکه بخواهد وارد فضای ربوی شود و سودهای آنچنانی از مردم بگیرد وارد فضایی شد که توانست حداقل یک مشکل را حل کند. آن هم بحث اسلامی قرض الحسنه هست. پس این نشان می‌دهد که اگر ما میخواستیم میشد بانک‌ها را به سمت درستی هدایت کرد.

بانک‌ها سمت هر بازاری بروند موجب اغتشاش در آن بازار میشوند

وی ادامه داد: بانک‌ها سمت هر بازارای بروند موجب اغتشاش در آن بازار میشوند. به خاطر نقدینگی بسیار زیادی که در آنها هست و یکی از معضلات مسکن و املاک در کشور ما همین بانک‌ها هستند. آن تناسبی که بین سرمایه ی اولیه شان و میزان تسهیلات باید برقرار بشود اکثرا رعایت نمی‌شود و دچار جرائم هم میشوند. به اضافه‌ی اینکه خیلی زود بانکداری خصوصی در کشور ما عملیاتی شد. و آنها هم صرفا دنبال سود خودشان هستند و اصلا دنبال توسعه ی کشور و توسعه ی زیرساختهای کشور نیستند و هیچگونه جهت دهی هم نشدند. ما وقتی به نتیجه ی مطلوب میرسیم که بتوانیم بانک‌ ها را در خدمت توسعه ی زیرساختها و اشتغال و تولید بیاوریم.

حدود سه میلیون واحد مسکونی خالی وجود دارد

محمد پیرامون مسئله مسکن خاطر نشان کرد: بحث مسکن یکی از چالش‌های اصلی و بزرگ کشور است و نبودش میتواند بحرانهایی ایجاد بکند. با آماری که ما گرفتیم حدود سه میلیون واحد مسکونی خالی داریم. با وضع قوانین مالیاتی ما میتوانیم بخشی از اینها را طبق قوانین مالیاتی به احصا دربیاوریم. برای اینکه به چرخه ی عرضه برگردند و نیازها را برطرف کند. برای بقیه ساخت‌وساز‌ها برنامه‌ریزی کردیم که طی چهار سال این ساخت‌وساز‌ها صورت بگیرد. شیوه‌ای که استفاده میکنیم دو بخش است؛ یکی اینکه از تسهیلات بانکی کم بهره باید استفاده کنیم، که این پاسخگوی این حجم از ساخت‌وساز نیست و بانک‌ها کشش آن را ندارند. برنامه‌ای داریم که فضایی را درست کنیم که زمین از ما و ساخت یا تسهیلات بانکی را مردم بتوانند تامین کنند و به صورت اقساط از آنها گرفته شود و یا اینکه سرمایه‌گذاران بخش مسکن را درگیر کنیم.

محمد اشاره کرد: در رابطه با کاهش قیمت‌ها به حداقل آنها هم کار شده و در زنجیره ی تولید و تامین کالای مورد نیاز مسکن خصوصا فولاد و سیمان برنامه‌ریزی شده است. چیزی که مردم در طرح مسکن مهر اعتراض داشتند، بحث کیفیت ساخت و زمان بندی و بحث زیر ساخت‌ها بود. هرچند طرح مسکن مهر یکی از بهترین طرح‌های اجرایی کشور بود اما این نواقص را باید سعی کنیم در طرح تکمیلی رفع کنیم.

منبع: خبرنامه دانشجویان ایران

ارسال نظر