|
کدخبر: 165321

سامانه املاک و اسکان چه مزیتی برای دولت دارد؟

وزیر راه و شهرسازی گفت: منافع سرمایه گذاران مسکن در این طرح به مخاطره نمی افتد بلکه برای خارج کردن پول هایی که در بازار مسکن سفته بازی ایجاد می‌کند، موثر است.

راه و مسکن سامانه املاک و اسکان چه مزیتی برای دولت دارد؟

محمد اسلامی صبح امروز در حاشیه مراسم کلنگ زنی پروژه یک هزار واحدی واوان با مسئولیت بنیاد مسکن، در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: در وزارت راه و شهرسازی طرح اقدام ملی را با برنامه‌ریزی برای شناسایی متقاضیان واقعی در بافت شهری آغاز کردیم. فرایند شناسایی متقاضیان، تأمین زمین، اخذ آورده‌های مردمی و نهایتاً تسهیلات بانکی انجام و عملیات اجرایی این طرح آغاز شده است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: تا به امروز در همه شهرهای کشور طرح اقدام ملی را در ۳ وضعیت شامل «تأمین زمین به متقاضیان و ساخت فردی»، «مجتمع سازی در شهرهایی که محدودیت زمین داریم» و «احداث پروژه مشارکتی در شهرهای که زمین گران‌تر است» تعریف کرده‌ایم.

اسلامی با بیان اینکه تاکنون ساخت بیش از ۵۳۰ هزار واحد فعال را آغاز کرده‌ایم، گفت: پروژه‌هایی که آماده افتتاح هستند از این ماه به بعد به ترتیب افتتاح خواهند شد بنابراین مردم هرچه سریع‌تر آورده‌های خود را واریز کنند.

فقط ۳۰ هزار واحد مسکن مهر باقی مانده است

وی با بیان اینکه در دولت‌های نهم و دهم ساخت ۲ میلیون و۲۰۰ هزار واحد مسکن مهر برنامه‌ریزی شده بود، گفت: از سال ۹۱ تحویل این واحدها آغاز شده و در حال حاضر کم‌تر از ۳۰ هزار واحد داریم که به زودی تحویل داده می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: برخی پروژه‌های تعاونی مسکن مهر که در محاکم قضائی پرونده دارند هم باقی مانده که ارتباطی به وزارت راه و شهرسازی ندارند؛ به هر حال امیدواریم تا پایان دولت دوازدهم پرونده مسکن مهر بسته شود.

سامانه املاک و اسکان مزیتی برای دولت ندارد

وزیر راه و شهرسازی درباره سامانه املاک و اسکان نیز گفت: در مقابل تهاجمی که برخی به صورت ناآگاهانه و یا برخی آگاهانه و همگام با ضد انقلاب در خصوص بازار مسکن شروع شده بود اما استقبال از سامانه املاک و اسکان خوب بود و آمار ثبت روزانه را داریم، البته فعلاً زمان ارزیابی نیست.

اسلامی با تاکید بر اینکه این موضوع در جهت مصالح مردم است و مزیتی برای دولت ندارد، تصریح کرد: دولت و مجلس باید تدبیری می‌اندیشیدند تا جریان پولی که در حوزه مسکن التهاب ایجاد می‌کرد از سر مردم رخت بربندد؛ منافع سرمایه گذاران مسکن در این طرح به مخاطره نمی‌افتد بلکه برای خارج کردن پول‌هایی که در بازار مسکن سفته بازی ایجاد می‌کند، مؤثر است.

دوران برنامه‌ریزی با مفروضات ذهنی گذشته است

وی با بیان اینکه یک میلیون ۳۰۰ هزار خانه خالی شناسایی کردیم و لیست آن در اختیار سازمان امور مالیاتی است، افزود: در همه جای دنیا سیستم اسکان رصد می‌شود و وضعیت هویت و مالکیت افراد مورد شناسایی قرار می‌گیرد.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه ثبت املاک در این سامانه برای برنامه‌ریزی مؤثر است، افزود: ما طرح جامع مسکن داریم و نباید بر اثر مفروضات ذهنی برنامه‌ریزی کنیم.

وی بیان کرد: برخی می‌گویند با پروانه ساختمانی می‌توان برنامه‌ریزی کرد اما پروانه ساختمانی ملاک نیست و هزاران پروانه ساختمانی صادر شده ولی ساخت و ساز نشده است. دوران برنامه‌ریزی با مفروضات ذهنی گذشته است.

اسلامی افزود: تا کی بگوییم ۲۵ میلیون خانوار و ۲۷ میلیون مسکن داریم؟ برخی می‌گویند ۱۰ میلیون واحد عقب ماندگی مسکن داریم و برخی می‌گویند یک میلیون مسکن بسازیم، کمبود ما برطرف می‌شود در حالی که همه اینها بر اساس مفروضات ذهنی است.

مصوبه قبلی پرداخت وام ودیعه تا پایان دوران کرونا معتبر است

وی در مورد قراردادهای اجاره نیز تصریح کرد: هر زمان موعد تمدید قراردادهای اجاره برسد، برای تعیین سقف نرخ اجاره و پرداخت وام ودیعه مسکن تصمیم خواهیم گرفت، مصوبه‌ای که در حال حاضر داریم همان مصوبه قبلی پرداخت وام ودیعه بوده که تا پایان دوران کرونا معتبر است.

منبع: مهر
  • ناشناس ارسالی در

    خداوکیلی به بنگا ها تاکید کنید زیرا ب نگهداران همه خلافی میکنن کرایه خونه ه ارا پایین بیاورید مردم خرد شدن کمک کنی د به مردم نه به صاحب خانه های بیغم وط ماع سه تا ماشین رمدگی مرفغ خورد خوراک ووو ما بدبخت بیچارها هم گدا وگداتر م یشویم

  • محمد ارسالی در

    با توجه به تعاملات پیچیده اقتصادی مردم هر گونه دخل وتصرف موجب مشکلاتی هم برای دولتی ها وهم مردم می‌شود،، قانون بر خانه های خالی یک نوع دخالت بیجا هست که نه تنها کمک به مردم نمی کند مردم را درگیر بروکراسی بیشتر اداری نیز می کند وزندگی مردم را سخت می‌کند،، برای مثال در شهر تهران کسی نمی‌خواهد یک واحد صد متری داشته باشد می‌خواهد دو واحد مجزای پنجاه متری داشته باشد این چیز زیادی نیست که آقای اسلامی دخالت در امور شخصی مردم می‌کند ومی گوید یکی را اجاره بده یا بفروش،، مجلس هم حساب این را نکرده که اگر ساخت وساز متوقف شود قیمت مسکن گران وموجب فرار سرمایه از کشور می‌شود،، واقعا جای تاسف دارد،،

ارسال نظر