|
کدخبر: 164565

اختصاصی گسترش نیوز:

صاحبخانه ها بخوانند / صفر تا صد ثبت املاک

بنابر مصوبه ی سال گذشته مجلس شورای اسلامی از روز پنجشنبه (۱۹ فروردین ۱۴۰۰) لازم است تمامی مالکان نسبت به ثبت املاک تحت تملک خود اقدام کنند.

راه و مسکن صاحبخانه ها بخوانند / صفر تا صد ثبت املاک

بر این اساس هر واحد مسکونی در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور، در هر سال مالیاتی در مجموع بیش از ۱۲۰ روز ساکن یا کاربر نداشته باشد، به عنوان خانه خالی شناسایی شده و مشمول مالیات می‌شود.

در سال های گذشته، موضوع اخذ مالیات از خانه های خالی از سکنه یکی از بحث های مهم بین دولت و مجلس شورای اسلامی بود و اولین بار در مجلس نهم این مصوبه برای اجرا به دولت ابلاغ شد اما عباس آخوندی وزیر وقت راه و شهرسازی توجه چندانی به آن نداشت. پس از گذشت چند سال و با روی کار آمدن مجلس یازدهم این موضوع مجدد مورد توجه نمایندگان ملت قرار گرفت و سرانجام در ۱۵ مرداد ۱۳۹۹، طرح اصلاح ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات های مستقیم به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. این طرح پس از دو بار رفت و برگشت بین مجلس و شورای نگهبان در نهایت در ۲۶ آذر همان سال مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت.

بنابر استدلال قانون گذران این طرح می تواند مانع احتکار مسکن و کاهش هزینه اجاره بها شود؛ در همین راستا محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی این قانون در صحن علنی مجلس گفت: ما با بررسی این طرح به دنبال آن هستیم که مسکن احتکار نشود و قصد ما از بررسی این طرح این است که خانه‌ای که با سرمایه کشور ساخته شده، در سفته‌بازی قرار نگیرد و عرضه شود.

کاهش ۲۵ درصدی قیمت مسکن

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی نیز معتقد است این قانون طی سه ماه پایانی سال گذشته منجر به کاهش ۲۵ درصدی قیمت مسکن شده است؛ اسلامی همچنین هدف از این طرح را، هدایت سرمایه گذاری های بخش مسکن به سمت تولید می داند و از آمادگی این وزارتخانه برای عرضه زمین های مرغوب جهت ساخت و ساز برای آن دسته از افرادی که واحد های مسکونی خالی خود را به بازار عرضه کنند خبر می دهد.

جریمه مالیاتی خانه های خالی سنگین است

بنابر توصیه امید علی پارسا معاون وزیر اقتصاد و رئیس سازمان امور مالیاتی "جریمه مالیاتی خانه‌های خالی به قدری سنگین است که من توصیه می‌کنم مردم به هیچ وجه صبر و معطل نکنند تا گرفتار شوند." بنظر می رسد با توجه به تبصره ۱۱ ماده ۵۳ قانون مالیات های مستقیم که در تهران و شهرهای بزرگ واحدهای مسکونی زیر ۱۵۰ متر و در شهرهای کوچک، املاک زیر ۲۰۰ متر از پرداخت مالیات بر اجاره بها معاف کرده است روند اجاره خانه های خالی با افزایش چشمگیری روبه رو شود.

پیامد عدم ثبت نام در این سامانه چیست؟

بر اساس بند ۷ از تبصره ۸ قانون مذکور «پس از پایان مهلت خوداظهاری موضوع تبصره ۱ این ماده، دستگاههای اجرایی مکلفند خدمات خود از قبیل افتتاح حساب باکی و صدور دسته چک، خدمات ناشی از اعمال سیاستهای حمایتی، یارانه ای و کمک معیشتی، تعویض پلاک خودرو، فروش انشعاب آب، برق، تلفن و گاز طبیعی، ارسال اسناد و مدارک مانند گواهینامه رانندگی، گذرنامه، مدارک خودرو، اخطاریه، ابلاغیه، ثبت نام مدارس در منطقه محل اقامت، استحقاق دریافت خوابگاه دانشجویی و امثال آن را صرفا با اخذ کد ملی و بر اساس کد پستی یا شرح نشانی یکتای درج شده مربوط به اقامتگاه اصلی آنان در سامانه املاک و اسکان کشور ارایه کنند. همچنین حداکثر ظرف مدت شش ماه پس از لازم الاجرا شدن این تبصره، کلیه ارایه دهندگان خدمات عمومی از قبیل آب و فاضلاب، برق، گاز و تلفن مکلفند قبوض مصرفی را بر اساس اطلاعات مندرج در سامانه املاک و اسکان کشور، مطابق با کد پستی یا نشانی یکتا و به نام مالک یا بهره بردار صادر نمایند.

بر همین اساس، عدم ثبت نام افراد در این سامانه می تواند منجر به بروز مشکلاتی اعم از قطع یارانه و انشعبات و عدم صدور گذرنامه و پلاک شود. همچنین در صورت عدم ثبت املاک توسط مالکین، هر واحد مسکونی که بیش از ۱۲۰ روز ساکن نداشته باشد در سال اول مشمول شش برابر مالیات متعلقه، سال دوم ۱۲ برابر و سال سوم ۱۸ برابر مالیات متعلقه می شود.

بنابر اعلام وزارت راه و شهرسازی لازم است کلیه مالکین از روز پنج شنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ نسبت به ثبت املاک خود در سامانه جامع املاک و اسکان کشور به ادرس amlak.mrud.ir یا اپلیکیشن قابل نصب بر تلفن همراه و بر اساس برنامه ریزی این وزارتخانه مالکین بایستی طی دو ماه و به ترتیب جدول ذیل و بر اساس رقم آخر کد ملی اقدام نمایند. البته اگر چناچه مالکین در مهلت مرتبط به رقم آخر کد ملی خود نتوانند در این سامانه کنند، می توانند به مدت یک چهل روز در این سامانه ثبت نام کنند.

جدول-ثبت-املاک

نویسنده: اختصاصی گسترش نیوز
  • ناشناس ارسالی در

    این طرح ضمن اینکه دزدی دولت از جیب مردم است موجب افزایش قیمت اجاره ها نرخ خانه خ واهد شد.

ارسال نظر