|
کدخبر: 154164

مسکن از این گران تر نمی شود

زینعلی گفت: نقدینگی فعلی جامعه اجازه ایجاد ظرفیت قیمتی در بازار مسکن را نمی‌دهد که به نظر من این وضعیت ادامه دار خواهد بود.

راه و مسکن مسکن از این گران تر نمی شود

یک کارشناس مسکن با بیان اینکه بازار مسکن به اشباع قیمتی رسیده و ربطی هم به عرضه و تقاضا ندارد گفت: توقف حجم کلی اقتصاد، گردش مالی بخش مسکن را مختل کرده و به این زودی‌ها رفع نخواهد شد.

عباس زینعلی در گفت‌وگویی اظهار کرد: بازارهای غیرمولد در حوزه قیمتی به حالت اشباع رسیده‌اند. به هر حال جهش سنگینی اتفاق افتاده که باید در جایی متوقف می‌شد و درحال‌حاضر حجم اقتصاد اجازه افزایش نرخها را نمی‌دهد. مسکن هم در ایران و به‌خصوص در تهران دچار چنین حالتی شده است. عرضه و تقاضا هم در این فرآیند دخیل نیست.

وی افزود: نقدینگی فعلی جامعه اجازه ایجاد ظرفیت قیمتی در بازار مسکن را نمی‌دهد که به نظر من این وضعیت ادامه دار خواهد بود.

این کارشناس بازار مسکن، علت ثبات این بازار پس از افت سه ماه اخیر را تحرکات شب عید دانست و گفت: به هر حال هر ساله در روزهای نزدیک به عید نوروز حجم معاملات در بازار مسکن بالا می‌رود که با رشد قیمتها همراه است. این مسئله از فرهنگ خانوارها نشأت می‌گیرد که دلشان می‌خواهد آپارتمان خود را تبدیل به احسن کنند. امسال البته معاملات شب عید محدود به اقشاری از جامعه است که از توان مالی برخوردارند و در حالت عمومی، خرید و فروش انجام نمی‌شود. در واقع تقاضای جدی در بازار مسکن وجود ندارد.

زینعلی با بیان اینکه علت عقب نشینی طرف تقاضا از بازار مسکن بلاتکلیفی وضعیت اقتصادی و سیاسی است، تصریح کرد: با توجه به انتخابات آتی ریاست جمهوری، سیاست‌های جهانی در قبال ایران و همه گیری ویروس کرونا که مشکلات اقتصادی ایجاد کرده، کنشگران تمامی بازارها از جمله بازار مسکن در حالت بلاتکلیفی قرار دارند و معاملات خود را به حالت تعلیق درآورده‌اند. درخصوص مسکن انگیزه‌های امیدوارکننده‌ای برای خرید و فروش توسط سرمایه‌گذاران وجود ندارد، مگر عده معدودی که ریسک پذیر هستند و درحال‌حاضر بازار مسکن در اختیار این گروه است.

این کارشناس بازار مسکن خاطرنشان کرد: تا قبل از آبان ماه، معاملات مسکن در سطح کلی نسبت به سال قبل افزایش داشت.

نیروی تحریک‌کننده بازار هم برابر کردن نرخ ریال در برابر دلار بود. یعنی مردم به دنبال جایی می‌گشتند که ارزش سرمایه‌های خود را در برابر تورم حفظ کنند، وگرنه کسی به دنبال سود در معنای کلی نبود. خرید مسکن یکی از حالتهایی است که سرمایه را در برابر تورم مصون نگه می‌دارد. معاملات بالا می‌رود و رشد نرخ اتفاق می‌افتد. ممکن است برای انبوه ساز ایجاد رونق کند اما با توجه به رکود محتومی که به دنبال خود می‌آورد برای کلیت بازار خوب نیست. حباب نرخ مسکن در سه سال گذشته محصول چنین شرایطی است.

وی درباره پیش‌بینی از وضعیت آینده بازار مسکن گفت: وقتی می‌خواهید رکود را تغییر دهید باید رونق ایجاد کنید که از طریق افزایش درآمد، افزایش شاخص امید و گردش اقتصادی ایجاد می‌شود. شاخصهای مذکور سریعا دچار تغییر نمی‌شود.

البته در بعضی بخشها رونق به وجود آمده که ارتباط چندانی با زندگی مردم ندارد. دولت هم تلاشهایی می‌کند ولی حجم نیازهای ما در اقتصاد بسیار بیشتر از این تلاشها است، به همین دلیل عقیم می‌ماند. به طور مثال تسهیلاتی که برای مسکن داده می‌شود با وجود آنکه در دولتهای یازدهم و دوازدهم افزایش یافته آثاری در بازار مسکن نداشته است.

قیمت مسکن در تهران متری ۲۷.۴ میلیون تومان

بنابراین گزارش، دی امسال متوسط نرخ هر متر مسکن در شهر تهران ۲۷ میلیون و ۳۹۰ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱.۸ و ۹۸.۳ درصد افزایش دارد. طبق اعلام بانک مرکزی همچنین تعداد معاملات انجام شده در دی ماه سال ۱۳۹۹ معادل ۳.۵ هزار فقره بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۶۷.۱ درصد کاهش و در مقایسه با ماه قبل ۳۷.۶ افزایش را نشان می‌دهد.

منبع: ايسنا

ارسال نظر