|
کدخبر: 153745

خرید بلیت قطار برای اتباع خارجی سخت شد

موسوی گفت: با توجه به اولویت سلامت مسافران قطار و لزوم کنترل نتیجه تست کرونا از سامانه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مکلف هستیم استعلام از سامانه و‌زارت بهداشت را از طریق کد ملی انجام دهیم و کد ملی افراد وارد سیستم خرید بلیت و کنترل می‌شود.

راه و مسکن خرید بلیت قطار برای اتباع خارجی سخت شد

معاون مسافری راه‌آهن با بیان اینکه گزینه خرید بلیت اتباع خارجی فقط از طریق «وب‌سایت‌ها» غیرفعال شده است، گفت: اتباع خارجی برای تهیه بلیت قطار می‌توانند به آژانس‌های سراسر کشور مراجعه کنند.

میرحسن موسوی در پاسخ به این پرسش که «بعد از ماجراهای مسدود شدن کارت‌های بانکی اتباع خارجی، شنیده شده است شرکت راه آهن هم امکان درج کد اتباع را به جای کد ملی برای خرید بلیت اتباع خارجی برداشته است و این افراد نمی‌توانند بلیت قطار هم تهیه کنند» توضیح داد: این موضوع در ارتباط با فروش اینترنتی بلیت نیست و فعالیت‌های شرکت راه‌آهن با موضوع انسداد کارت‌‌های بانکی برخی اتباع هم مرتبط نیست.

وی ادامه داد: با توجه به اولویت سلامت مسافران قطار و لزوم کنترل نتیجه تست کرونا از سامانه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مکلف هستیم استعلام از سامانه و‌زارت بهداشت را از طریق کد ملی انجام دهیم و کد ملی افراد وارد سیستم خرید بلیت و کنترل می‌شود.

معاون مسافری شرکت راه‌آهن ادامه داد: بنابراین موقتا به منظور جلوگیری از سوِء استفاده احتمالی از طریق وب سرویس‌ها، گزینه خرید اتباع خارجی از طریق فقط «وبسایت‌ها» غیر فعال شده است.

موسوی در پاسخ به این سوال که درحال‌حاضر اتباع خارجی در کشور چگونه می‌توانند بلیت قطار تهیه کنند؟ اظهارکرد: برای اتباع خارجی این امکان ایجاد شده است تا از طریق آژانس‌های مجاز سراسر کشور نسبت به خرید بلیت اقدام کنند.

وی در پاسخ به این سوال که اتباع خارجی برای تهیه بلیت قطار از طریق آژانس‌ها چه مدارکی باید ارائه کنند؟ گفت: در این باره ارائه پاسپورت یا برگ تردد برای تهیه بلیت ضروری و کافی است.

معاون مسافری شرکت راه‌آهن در پاسخ به این سوال که آیا ضرورت دارد اتباع خارجی در خریدهای از طریق آژانس تست منفی کرونا ارائه دهند؟ اظهار کرد: بر اساس پروتکل در سفرهای داخلی الزامی ندارند.

موسوی اضافه کرد: کسانی که پاسپورت دارند در مبدا ورود مرزی تست ارائه می‌دهند اگر چه در ایستگاه‌های راه‌آهن هم غربالگری صورت می‌گیرد ضمن آنکه اگر در سامانه وزارت بهداشت هم ثبت شود امکان استعلام گیری خواهد بود.

وی در پاسخ به این گفته که برخی افغانستانی‌های مقیم ایران در تهیه بلیت قطار دچار مشکل شده‌اند، تصریح کرد: هیچ مشکلی با ارائه کارت تردد و پاسپورت برای تهیه بلیت از طریق آژانس‌ها وجود ندارد و انصافا شرکت‌های ریلی هم خوب همکاری کرده‌اند.

طبق اعلام شورای هماهنگی بانک‌ها، با توجه به لزوم شفافیت عملیات مالی و تراکنش‌های بانکی و رعایت قوانین و مقررات مبارزه با پولشویی، بانک مرکزی از مدت‌ها پیش، اخذ اطلاعات هویتی کامل و صحیح برای مشتریان و صاحبان حساب‌ها و کارت‌های بانکی را الزامی کرده است؛ همچنین روش عملیاتی برای احراز اطمینان از کامل و صحیح بودن اطلاعات هویتی هر فرد، اخذ کد شهاب است که همان شناسه هویت الکترونیکی بانکی است. برای هر مشتری بانکی یک شناسه هویتی منحصر به فرد توسط سامانه نهاب تعریف می‌شود، کد شهاب رابط اصلی سامانه‌های بانکی و نهاب بوده و سامانه نهاب بر روی شبکه ملی کشور (NiBN) برای همه بانک‌ها و مؤسسات مالی مجاز قابل استفاده است.

‌از طرفی، اتباع ایرانی برای اخذ کد شهاب، به کد ملی و اتباع غیر ایرانی به کد فراگیر که متولی آن وزارت کشور است، نیاز دارند. ضمن اینکه از ابتدای امسال، اقدام و پی‌گیری‌های متعددی توسط بانک مرکزی و شورای هماهنگی بانک‌ها به عمل آمد تا عزیزان غیرایرانی فاقد کد شهاب بتوانند اطلاعات هویتی خود را تکمیل و کد شهاب را دریافت کنند که بخش قابل توجهی از اتباع کشورهای همسایه به‌ویژه اتباع افغانستان توانستند کد شهاب بگیرند و البته تعدادی نیز هنوز موفق به دریافت کد شهاب نشده‌اند.

منبع: فارس

ارسال نظر