|
کدخبر: 151395

مالیات وضع بازار مسکن را بهتر کرد

مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور اخذ مالیات از خانه‌های خالی را عاملی برای افزایش عرضه به بازار اجاره مسکن عنوان کرد.

راه و مسکن مالیات وضع بازار مسکن را بهتر کرد

قانون مجلس یازدهم در خصوص اخذ مالیات از خانه‌های خالی منجر به بهبود وضعیت بازار اجاره مسکن شده است.

مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور با تایید گزارش وزارت راه و شهرسازی درباره افزایش ۳۰ درصدی عرضه خانه‌های خالی طی چند مدت اخیر گفت: این مسئله منجر به ایجاد آرامش در بازار اجاره بها شده است.

اجرای مصوبه اخذ مالیات از خانه‌های خالی در سال‌های گذشته به دلیل عدم بازدارندگی موفقیت آمیز نبود. بر این اساس مجلس یازدهم با انجام اصلاحاتی در این خصوص به اجرای این طرح کمک کرد. طبق اعلام معاون وزیر راه و شهرسازی عرضه مسکن به بازار اجاره با تصویب این طرح مجلس افزایش ۳۰ درصدی داشته است.

مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور اخذ مالیات از خانه‌های خالی را عاملی برای افزایش عرضه به بازار اجاره مسکن عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه قانون مالیات بر خانه‌های خالی، پیش‌تر نیز به تصویب رسیده بود گفت:، اما این قانون به دلیل چالش‌ها و برخی مشکلات در اجرا موفق نبود، اما با اصلاحات صورت گرفته شاهد بازگشت آرامش به بازار اجاره هستیم.

رئیس اتحادیه املاک با بیان اینکه افزایش عرضه خانه‌های خالی منجر به تعدیل قیمت‌ها در بازار اجاره نیز می‌شود افزود: به همین دلیل این اقدام از این منظر نیز بر بازار اجاره‌بها موثر بوده است.

قلی خسروی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به تبعیت نرخ اجاره از نرخ مسکن گفت: با کاهش نرخ مسکن پیش‌بینی می‌شود که سال آینده افزایش نرخ در این بازار نداشته باشیم.

وی با اشاره به نوسانات کاهشی نرخ دلار، کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو و همچنین وضعیت بورس گفت: بازار مسکن نیز به تبع این شرایط تاثیرپذیر است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور اضافه کرد: جو روانی و کاهش انتظارات تورمی منجر به کاهش قیمت‌ها در بازار مسکن شده است.

مطابق قانون اصلاح شده از سوی مجلس، هر واحد مسکونی واقع در تمامی شهر‌های بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور، در هر سال مالیاتی در مجموع بیش از ۱۲۰ روز ساکن یا کاربر نداشته باشد، به عنوان خانه خالی شناسایی شده و به ازای هر ماه بیش از زمان مذکور، بدون لحاظ معافیت‌های مندرج در این قانون، ماهانه مشمول مالیاتی بر مبنای مالیات بر درآمد اجاره می‌شود.

بر این اساس در سال اول معادل ۶ برابر مالیات متعلقه، در سال دوم معادل ۱۲ برابر مالیات متعلقه و در سال سوم به بعد معادل ۱۸ برابر مالیات متعلقه اخذ می‌شود. همچنین واحد‌های نوساز پس از ۱۲ ماه و در طرح‌های انبوه‌سازی پس از ۱۸ ماه از زمان صدور گواهی اتمام عملیات ساختمانی، مشمول مالیات مذکور می‌شوند.

کمیسیون تلفیق مجلس بر اخذ مالیات از خانه‌های لوکس در بودجه سال آینده نیز تاکید دارد که به گفته فعالان این بخش این مسئله نیز عاملی برای افزایش بیشتر عرضه خانه‌های خالی در ماه‌های آینده خواهد شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
  • ناشناس ارسالی در

    هرسرپرست خانواریک کدملی ویک کدپستی قطعاب سیاری ازمشکلات مسکن راحل وبهترین نوع دری افت مالیات برای دولت درشهرهای بالای ۲۰۰ هزارنفرجمعیت واحتکارکنندگان مسکن دیگربه هیچ وجه ممکن به مسکن بعنوان کالای سرمایه ای واحتکارنگاه نمیکنند

ارسال نظر