|
کدخبر: 147078

شرکت های هواپیمایی به دنبال گران کردن بلیت هواپیما

اسعدی سامانی گفت: نرخ واقعی بلیت بیش از رقم‌های اعلام شده است و افزایش نرخ را در دستور کار داریم اما فعلا با همان نرخنامه پاییز امسال، بلیت‌فروشی انجام می‌شود.

راه و مسکن شرکت های هواپیمایی به دنبال گران کردن بلیت هواپیما

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: افزایش نرخ بلیت هواپیما در دستور کار است که یکی از مهم‌ترین دلایل آن جلوگیری از زمین‌گیر شدن هواپیماها است، اما فعلا افزایش نرخ نداریم.

«مقصود اسعدی سامانی» امروز در حاشیه نشست خبری که در فرودگاه مهرآباد برگزار شد درباره نرخ بلیت هواپیما افزود: نرخ واقعی بلیت بیش از رقم‌های اعلام شده است و افزایش نرخ را در دستور کار داریم اما فعلا با همان نرخنامه پاییز امسال، بلیت‌فروشی انجام می‌شود.

احتمال زمینگیری هواپیماهای فعال وجود دارد

وی ادامه داد: اکنون ١٥٨ هواپیمای فعال در ناوگان داریم که اگر شرایط تامین قطعه و خرید قطعات و موتور هواپیما از خارج تامین نشود احتمال زمینگیری هواپیماهای فعال وجود دارد.

به گفته سامانی بخش زیادی از قطعات هواپیما به عنوان قطعاتی است که زمان مشخص برای تعویض دارند و اگر در زمان مناسب خرید نشوند به ایمنی پرواز صدمه می‌زند.

سامانی از عوارضی که شرکت‌های هواپیمایی مجبور هستند به شهرداری بدهند نیز گلایه کرد و گفت: برای تعارض قانونی در اخذ عوارض شهرداری‌ها به دیوان عدالت اداری شکایت کرده‌ایم. قانون عوارض شهرداری از محل فروش بلیت هواپیما باید حذف شود.

درخواست حذف عوارض ٥ درصدی شهرداری از روی بلیت

وی توضیح داد: اکنون عوارض شهرداری، فرودگاهی، هلال احمر و ایمنی از محل فروش هواپیما پرداخت می‌شود و مجلس هم اخیرا مصوبه‌ای را در حال بررسی دارد که بتواند از محل فروش پرواز خارجی ٢ درصد عوارض دریافت کند. ما به این طرح اعتراض داریم و نسبت به ورشکستگی صنعت هشدار می‌دهیم.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ادامه داد: مواد ۴۶ و ۴۷ قانون مالیات بر ارزش افزوده که در آن به عوارض شهرداری از محل فروش بلیت اشاره شده، با هم تعارض دارد و به همین دلیل از مجلس خواستار رفع این مشکل هستیم.

وی گفت: در ماده ۴۶ قانون مالیات بر ارزش افزوده، شهر محل استقرار ایرلاین به عنوان شهرداری اخذ عوارض ذکر شده و در ماده ۴۷ قانون مالیات بر ارزش افزوده نیز شهرداری محل فروش بلیت را به عنوان اخذ‌کننده عوارض ذکر می‌کند. به طور مثال در قزوین که فرودگاه نداریم، شهرداری این شهر از ایرلاین‌ها عوارض طلب کرده است. چرا ما باید به هر دو شهرداری عوارض پرداخت کنیم؟ شهرداری‌ها چه خدماتی به ایرلاین‌ها یا مسافران هوایی می‌دهند؟

اسعدی سامانی افزود: مشکل دیگر این است که شهرداری‌ها براساس سقف نرخ بلیت، مطالبه عوارض دارند، یعنی اگر بلیت پروازی در طیف ۳۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان فروخته شود، شهرداری‌ها آن سقف قیمتی را مدنظر قرار می‌دهند که از دولت درخواست داریم این مشکلات رفع شود.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه برای تأمین قطعات هواپیما منابع لازم وجود ندارد، گفت: به دولت پیشنهاد داده‌ایم عوارض ۵ درصدی شهرداری روی بلیت‌ها حذف شود.

منبع: ایرنا

ارسال نظر