|
کدخبر: 141497

پیش بینی ۷۳هزار واحد مسکن ملی برای تهران + جزئیات

طرح اقدام ملی مسکن تهرانسر که از سرعت مطلوبی طی ۱۵ ماه گذشته برخوردار نبوده و فقط حدود ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، بنا به گفته مسئولان هم اکنون با ۳۰۰ نفر عوامل اجرایی پیش می رود و شاید در نوروز ۱۴۰۰ از برنامه زمان بندی جلو بیفتد.

راه و مسکن پیش بینی ۷۳هزار واحد مسکن ملی برای تهران + جزئیات

پروژه ۲۰۰۰ واحدی اقدام ملی مسکن در تهرانسر که در چهار بلوک احداث می شود درگیر موضوعاتی مثل نداشتن پروانه، سرعت پایین اجرا و کم بودن تعدادن عوامل اجرایی بود به نظر می رسد تا حدودی روی ریل افتاده است. آخرین خبر از این پروژه آن است که با اضافه شدن ۳۰ نفر نیروی کار، هم اکنون با ۳۰۰ نیروی فعال پیش می رود. این در حالی است که اوایل خردادماه سال جاری بیش از ۱۱۰۰ واحد از این پروژه معطل انتخاب شریک بود.

برای استان تهران ۷۳ هزار واحد مسکن ملی اختصاص یافته که ۴۶ هزار واحد آن در شهرهای جدید ساخته خواهد شد. تعداد قابل توجهی از این واحدها به شکل پروژه های مشارکتی پیش می رود. در پایان سهم دولت و بخش خصوصی تقسیم و سهم دولت در قالب فراخوان به متقاضیان واگذار می شود.

اما در چهار شهر اندیشه، پردیس، پرند و هشتگرد و همچنین محله تهرانسر که از مناطق پر تقاضای اطراف تهران محسوب می‌شوند، طرح اقدام ملی مسکن عمدتاً در قالب مشارکت با سازندگان، فعال است. طبق آخرین برنامه ریزیها ۲۰۰۰ واحد برای محله تهرانسر، ۲۵۲۲ واحد برای شهر جدید اندیشه، ۲۵ هزار و ۳۲۷ واحد در پرند، ۲۶۰۰ واحد در پردیس و ۲۱ هزار واحد برای شهر جدید هشتگرد در نظر گرفته شده است.

با این حال استقبال از مسکن ملی در استان تهران چندان بالا نیست. ۷۳ هزار نفر متقاضی برای واحدهای اقدام ملی استان تهران نام نویسی کرده اند که فقط ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفرشان واجد شرایط و دارای فرم «ج» سبز بوده اند. از این تعداد تا ۱۸ آذرماه امسال ۴۸۶۷ نفر آورده حدود ۴۰ میلیون تومان را تکمیل کرده اند.

مسکن ملی به شکل رسمی از تهرانسر کلنگ زده شد. شهریورماه ۱۳۹۸ بود که حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در مراسم آغاز عملیات اجرایی طرح اقدام ملی مسکن، کلنگ پروژه ۲۰۰۰ واحدی تهرانسر را به زمین زد. با توجه به این‌که همواره مسئولان وزارت راه و شهرسازی، زمان اتمام طرح اقدام ملی مسکن را سال ۱۴۰۰ اعلام می‌کردند و در نظر گرفتن این موضوع که مسکن ملی تهرانسر در مقیاس چندان بزرگی، تعریف نشده این امید بود که دست کم این پروژه در سال ۱۴۰۰ تحویل داده شود اما بنا به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران به آن زمان نمی‌رسد. بررسی‌های میدانی هم در ماه‌های گذشته نشان می‌داد این پروژه آن‌طور که باید و شاید سرعت ندارد و تا تیرماه امسال فقط ۸۶۰ واحد آن فعال بود تا این‌که پس از هشت ماه اعلام شد پروژه سه شیفته شده است.

اداره کل راه و شهرسازی استان تهران عملیات اجرایی پروژه‌ اقدام ملی تولید مسکن را علاوه بر تهرانسر در سایت‌های شهریار، رباط‌ کریم، قرچک، اسلامشهر و پاکدشت آغاز کرده است. بنا به گفته خلیل محبت‌خواه، مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران، اکنون پروژه تهرانسر پیشرفت فیزیکی ۲۰ درصدی دارد.

وی با تاکید بر اینکه عقب ماندگی های زمانی کاهش پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: اگر با همین سرعت بتوانیم پروژه را پیش ببریم، پیش بینی می کنیم که نوروز امسال از برنامه زمانبندی هم جلوتر خواهیم بود.

رضا نگهبان، مدیرکل سابق راه و شهرسازی تهران که اوایل سال جاری به دلیل ابتلا به کرونا درگذشت اواسط اسفندماه سال قبل گفته بود: «برخی واحدهایی که از پروژه های مشارکتی تهرانسر سهم دولت می‌شود (براساس قراردادها) بعد از ۵۰ درصد پیشرفت ساختمانی در بازار عرضه می‌کنیم و قیمت و نحوه عرضه نیز در همان زمان مشخص خواهد شد».

گفته می شود عملیات اجرایی مسکن ملی در سایر شهرهای استان در مرحله عملیات خاکی است.

مسکن ملی در یک نگاه

شهریوماه ۱۳۹۸ طرح اقدام ملی مسکن با حضور رییس جمهور کلنگ زنی شد. اولین واحدها از این پروژه ۴۰۰ هزار واحدی به تعداد ۱۱ هزار و ۵۶۰ واحد در روز یکم آبان ماه ۱۳۹۹ به دستور رئیس جمهور افتتاح شد. این پروژه از طریق آورده متقاضیان و ۱۰۰ میلیون تومان وام بانکی با نرخ سود ۱۸ درصد ساخته می‌شود. آورده متقاضیان در مرحله اول حدود ۴۰ میلیون تومان است. میانگین قیمت این واحدها در کل کشور طبق آخرین برآورد از هزینه های تابستان ۱۳۹۹ به متری ۲.۷ میلیون تومان می رسد. ثبت نام مرحله اول به پایان رسیده و متقاضیان واجد شرایط برای بارگذاری مدارک خود باید به سامانه tem.mrud.ir مراجعه کنند. مهلت بارگذاری مدارک و افتتاح حساب، پایان مهر ماه اعلام شده بود که تا پایان آذرماه تمدید شده است. در صورت عدم واریز وجه یا انصراف متقاضیان اولیه، افرادی از لیست رزرو جایگزین آنها می‌شوند.

 

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها