|
کدخبر: 136931

دستکاری نرخ سود بانکی با قیمت مسکن چه می کند؟

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران: نرخ سود بانکی و هم‌ زمان با آن رشد نقدینگی، تورم و نرخ ارز، در حرکتی موازی و مشابه روی نرخ در بازار مسکن اثر افزایشی دارند.

خشایار باقرپور مدیرعامل اتحادیه درباره نرخ سود بانکی و تاثیر آن بر بازار مسکن گفت: نرخ سود بانکی همواره به ‌عنوان یکی از مهم‌ترین شاخص‌های تغییر در رفتار اقتصادی جامعه و همچنین اهرمی برای جهت دادن به نقدینگی، توسط سیاست‌گذاران دولت به کار گرفته‌ شده است؛ اما در برهه‌هایی از زمان، انتخاب مدل و ابعاد استفاده از این اهرم، نه‌ تنها کارگشا و حلال مشکل نبوده، که خود تبدیل به معضل جدیدی شده است.

وی تاکید کرد: دستکاری در نرخ سود بانکی در تمام بازارها تأثیر مستقیم و غیرمستقیم دارد. اگر به بازار مسکن و اثرات نرخ سود بانکی در آن بخواهیم اشاره‌ کنیم، مهم‌ترین اثر نرخ سود بانکی را شاید بتوان افزایش بهای تمام‌ شده پول در این بازار دانست.

باقرپورافزود: از دیگر اثرات نرخ سود بانکی در بازار مسکن که همواره مورد نقد کارشناسان بوده است، خروج نقدینگی از بانک و حمله آن به بازارهای دیگر است، اما وضعیت معکوس آن‌هم در بازار مسکن به ‌شدت محسوس و قابل‌ مشاهده است.

وی افزود: در دوره‌هایی که نرخ سود بانکی افزایش پیدا کرده است علاوه بر بالا رفتن بهای تمام‌ شده پول برای بخش مولد، سود سپرده‌گذاری بلند مدت در بانک از سود دهی ساخت‌وساز پیشی گرفته و سازندگان و تأمین‌کنندگان، برای فرار از دردسرهای حاشیه‌ای ساخت و هزینه کردن سرمایه در پروژه‌های ساختمانی که نقد شوندگی اصل و سود سرمایه را حداقل ۲ تا ۴ سال به تأخیر می‌اندازد، ترجیح دادند سرمایه‌های خود را در بانک سپرده‌گذاری کرده و از سود بی‌دردسر آن استفاده کنند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران تصریح کرد: از این ‌رو باید گفت نرخ سود بانکی و هم‌ زمان با آن رشد نقدینگی، تورم و نرخ ارز، در حرکتی موازی و مشابه روی نرخ در بازار مسکن اثر افزایشی دارند.

وی در ادامه با اشاره به سایر بازارهای دیگر گفت: با توجه به بالا رفتن ریسک سرمایه‌گذاری در بازارهای ارز و طلا و بعد از آن بورس که طی ماه‌های گذشته روند نزولی به خود گرفته است، بازار مسکن موقعیت مناسبی برای جذب نقدینگی و همچنین کنترل آن به‌ صورت سرمایه‌گذاری در تولید است. این مهم جز با حساسیت بالا و وسواس در افزایش نرخ سود بانکی ممکن نیست.

وی در پایان با تاکید و هشدار درباره تیغ دو لبه بودن نرخ سود بانکی گفت: نرخ سود بانکی اگرچه به‌ عنوان ابزاری برای جذب نقدینگی رها در بازارها به کار می‌رود، اما درنهایت منجر به خلق نقدینگی بیشتر هم خواهد شد. پس سیاست‌گذاران پولی و مالی کشور باید حتماً در نظر داشته باشند که در صورت هرگونه حرکت شتاب‌زده و تصمیم غیر کارشناسانه در بازار پول، با بالا بردن نرخ سود بانکی، آن را به ‌عنوان تیغ دولبه‌ای برای افزایش هر چه بیشتر نقدینگی و هم‌زمان، گران‌تر شدن مسکن استفاده کرده‌اند.

  • حسن زاده ارسالی در

    اگر جلوی سفته بازی در زمین و آپارتمان گرفته شود کاهش سود بانکی نه تنها موجب گرانی مسکن نخواهد شد بلکه با کاهش هزینه های تولید موجب رونق و کاهش قیمت هم خواهد گردید ، افرادی با این توجیهات مرتب سود را بالا برده اند و با خلق پول موجب تورم مزمن در اقتصاد شده اند

ارسال نظر