|
کدخبر: 119645

رشد ۵۷ درصدی تسهیلات بافت فرسوده در سال ۹۹

به گزارش ملک هفت سقف تسهیلات نوسازی بافت فرسوده در سال جاری برای سازندگان غیر حرفه­ای، سازندگان حرفه­ای دارای پروانه صلاحیت و سازندگان حرفه­ای انبوه­ساز در تهران به ترتیب به 100، 200 و 250 میلیون تومان افزایش یافته است. همچنین سقف این وام مسکن برای سازندگان غیر حرفه­ای، سازندگان حرفه­ای دارای پروانه صلاحیت و سازندگان حرفه­ای دارای پرونده انبوه­سازی در شهرهای پرجمعیت به ترتیب به ۸۰ ، ۱۷۰ و ۲۲۰ میلیون تومان رسیده است.

راه و مسکن رشد ۵۷ درصدی تسهیلات بافت فرسوده در سال ۹۹

بافت فرسوده شهری به بناهایی اطلاق می­شود که به دلیل عدم دسترسی مناسب به خدمات و زیرساخت­های شهری، آسیب پذیری در برابر حوادث طبیعی و ناپایداری ناشی از عمر زیاد ساختمان، ارزش اقتصادی پایینی دارند. مالکین چنین بناهایی به دلیل فقر، امکان نوسازی آن­ها را ندارند؛ از سوی دیگر، سرمایه گذاران بخش خصوصی نیز انگیزه­ای برای ورود به این حوزه ندارند. به گزارش ملک هفت و بر اساس اعلام مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران، مناطق ۱۰ ، ۱۲ ، ۱۴، ۱۵ و ۱۷ دارای بیش­ترین میزان بافت فرسوده می­باشند. برای تعیین محدوده­های دارای بافت فرسوده در هر شهر، می­توان به سازمان نوسازی شهر مورد نظر مراجعه نمود.

میزان تسهیلات جدید ساخت مسکن برای بافت فرسوده شهری

با افزایش قیمت مسکن در سال­های اخیر، امکان خانه ­دار شدن بسیاری از اقشار کم درآمد جامعه بسیار کاهش پیدا کرده است. بنابراین سیاست ارائه تسهیلات مسکن برای بافت فرسوده شهری، با هدف رونق در بازار مسکن و توانمندسازی اقشار کم درآمد برای خرید مسکن در نظر گرفته شده است. بنابر گزارش ملک هفت از بانک مسکن، وام مسکن بانک مسکن قابل ارائه برای بافت­های فرسوده به صورت ترکیبی با نرخ­ سود ۹، ۱۶ و ۱۸ درصد با توجه به نوع متقاضی و شهر مورد نظر به سه گروه سازندگان غیر حرفه­ای، سازندگان حرفه­ای دارای پروانه صلاحیت و سازندگان حرفه­ای انبوه­ساز اختصاص می­یابد.

 لازم به ذکر است که بر اساس گزارشات سایت خبری ملک هفت، نرخ سود وام مسکن مربوط به بافت فرسوده شهری برای متقاضیان دارای حساب صندوق پس انداز یکم نیز ۶ درصد می­باشد. به عبارت دیگر، افرادی که برای اولین بار قصد خرید واحد مسکونی دارند در صورت انتخاب مناطق با بافت فرسوده، تسهیلات مسکن با نرخ سود ۶ درصد دریافت خواهند کرد. این وام که پایین­ترین نرخ سود را دارا می­باشد فرصت خوبی برای خانه دار شدن زوج­های جوان می­باشد.همچنین دوره ی بازپرداخت این تسهیلات مسکن نیز از ۱۲ سال به ۱۵ سال افزایش یافته است.

آگهی۲

بنابر اعلام ملک هفت ، میزان تسهیلات ساخت مسکن برای بافت فرسوده و برای سازندگان غیر حرفه­ای در تهران ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان، سایر کلان­شهرها ۵۰ تا ۸۰ میلیون تومان، سایر مراکز استان­ها و شهرهای با جمعیت بیش­تر از ۲۰۰ هزار نفر، ۴۰ تا ۸۰ میلیون تومان و سایر شهرها ۴۰ تا ۶۰ میلیون تومان می­باشد.

از سوی دیگر، میزان وام مسکن قابل پرداخت برای سازندگان حرفه­ ای دارای پروانه صلاحیت در تهران ۵۰تا ۲۰۰ میلیون تومان، سایر کلان­ شهرها ۵۰ تا ۱۸۰میلیون تومان، سایر مراکز استان­ها و شهرهای با جمعیت بیش­تر از ۲۰۰ هزار نفر، ۴۰ تا ۱۷۰ میلیون تومان و سایر شهرها ۴۰ تا ۱۴۰ میلیون تومان می­باشد.

همچنین ملک هفت میزان تسهیلات مذکور برای سازندگان حرفه­ای دارای پرونده انبوه­سازی را در تهران ۵۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان، سایر کلان­شهرها ۵۰ تا ۲۳۰ میلیون تومان، سایر مراکز استان­ها و شهرهای با جمعیت بیش­تر از ۲۰۰ هزار نفر، ۴۰ تا ۲۲۰ میلیون تومان و سایر شهرها ۴۰ تا ۱۸۰ میلیون تومان اعلام کرده است.

مقایسه میزان تسهیلات مسکن قابل ارائه در سال جدید نسبت به سال گذشته نشان می­دهد که بیش­ترین افزایش سقف تسهیلات مسکن مربوط به سازندگان حرفه­ای دارای پرونده انبوه­ سازی می­باشد که از ۱۷۰  میلیون تومان به ۲۵۰میلیون تومان (۴۷درصد افزایش) برای شهر تهران، از ۱۴۰ میلیون تومان به ۲۲۰میلیون تومان (۵۷درصد) برای سایر مراکز استان­ها و شهرهای با جمعیت بیش­تر از ۲۰۰ هزار نفر و از ۱۳۰ میلیون تومان به ۱۸۰ میلیون تومان (۳۸درصد) برای سایر شهرها رشد داشته است.

شرایط لازم جهت دریافت تسهیلات بافت فرسوده

به گزارش بخش وام مسکن ملک هفت، مالکان ساختمان­های قدیمی و فرسوده که بر اساس مصوبه نهادهای مربوط، ساختمان آن­ها در حوزه بافت فرسوده شهری قرار گرفته باشد می­توانند برای دریافت وام مسکن مورد نظر جهت تخریب یا بازسازی بنای خود اقدام نمایند. افراد واجد شرایط می­توانند با وثیقه قرار دادن سند ملک خود در رهن بانک، از مزایای وام مسکن مورد نظر تا پایان مرحله نوسازی بهره­مند گردند.

لازم به ذکر است که فرد متقاضی نباید چک برگشتی یا بدهی معوقه در سیستم بانکی داشته باشد. در خصوص وضعیت نظام وظیفه نیز استعلام از سازمان­های ذیربط انجام خواهد شد. متقاضیان تنها ۴۵ روز کاری از زمان صدور معرفی نامه جهت ارائه آن به بانک و دریافت وام مسکن مهلت دارند. همچنین امکان واگذاری بیش از یک واحد از واحدهای مورد مشارکت به سازنده، یا همسر و فرزندان او در صورت داشتن توانایی مالی برای بازپرداخت اقساط آن و رعایت قوانین و مقررات مربوطه وجود دارد.

آگهی۳

مدارک مورد نیاز جهت ثبت نام تسهیلات بافت فرسوده

  • مدارک شناسایی مالک شامل شناسنامه و کارت ملی
  • معرفی­ نامه از سازمان­های مربوط
  • سند و بنچاق مالکیت
  • پروانه ساختمانی
  • نقشه ­های معماری
  • ارائه وکالت­نامه معتبر در صورت وجود بیش از یک مالک

نحوه ثبت نام متقاضی برای دریافت وام بافت فرسوده

متقاضیان واجد شرایط می­توانند با مراجعه به تارنمای http://facility.udrc.ir/ اقدام به ثبت نام و بارگذاری مدارک در سامانه مربوطه نمایند. پس از تشکیل پرونده، متقاضیان می­توانند درخواست خود برای دریافت تسهیلات مسکن را در سامانه ثبت و کد رهگیری دریافت نمایند. داشتن کد رهگیری برای پیگیری­ های بعدی درخواست، الزامی است.

انتظار می­ رود که تغییرات صورت گرفته در زمینه تسهیلات بافت فرسوده، موجب افزایش عرضه مسکن شده و با کاهش حباب قیمت در این عرضه، سود دلالان و واسطه­ های بازار مسکن کاهش یابد. همچنین نوسازی ساختمان­ های فرسوده، موجب مقاومت در برابر بلایای طبیعی، بهبود کیفیت زندگی افراد جامعه و احیای هویت شهری می­گردد.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها