|
کدخبر: 63565

اختصاصی گسترش‌نیوز؛

با این ۵ راهکار استارت‌آپ موفق بسازید

استارت‌آپ کسب‌وکاری نوپاست؛ معمولاً به شرکت‌هایی که فعالیت‌هایشان در فضای فناورانه است استارت‌آپ گفته می‌شود.

گسترش‌نیوز: در سال‌های اخیر سرعت رشد استار‌ت‌آپ‌ها در کشور ما، ایران، شتاب زیادی پیدا کرده است. این روند هرچند از زوایایی می‌تواند مثبت قلمداد شود و موقعیت‌های شغلی بیشتری را برای جوانان جویای کار فراهم کند اما وقتی به آمارها توجه کنیم، استارت‌آپ‌های موفق و ناموفق را رصد می‌کنیم، درمی‌یابیم که این شرکت‌ها برای کسب موفقیت و رسیدن به سود مالی مسیری سخت و طولانی در پیش دارند؛ بنابراین می‌توان گفت بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌ها نیاز دارند تا پیش از راه‌اندازی نکاتی را در نظر بگیرند. نکاتی که با توجه و تکیه بر آنها می‌توانند مسیر پیش روی خود برای رسیدن به موفقیت را هموارتر کنند.

startup3.jpg

در ادامه این گزارش به این نکات اشاره خواهیم کرد؛

انتخاب شرکای قابل‌اعتماد: برای پیدا کردن شریک قابل‌اعتماد باید زمان زیادی را صرف شناخت او کرد. یک شریک خوب می‌تواند در مواقع بحرانی تکیه‌گاهی امن و مطمئن برای کسب‌وکار باشد؛ موقعیتی که کسب‌وکارهای نوپا با آن بسیار مواجه می‌شوند.

رفتار حرفه‌ای مدیران در مواقع اضطراری می‌تواند یک کسب‌وکار را از ورطه نابودی نجات دهد و آن را به مسیر درست بازگرداند. بنابراین شناخت خوب شرکا از هم و کنار هم قرار گرفتن آنها یکی از موضوعاتی است که می‌تواند تضمین‌کننده موفقیت کسب‌وکارهای نوپا باشد.

زندگی در دنیای واقعی: بنیان‌گذاران تیم استارت‌آپی باید همواره به واقعیت‌های زندگی و نیازهایی که در اطراف وجود دارد توجه کنند. شاید ایده‌هایی که در ذهن بنیان‌گذاران درباره کسب‌وکارها وجود دارد سازگاری چندانی با نیازهای واقعی مردم و جامعه نداشته باشد؛ امروزه بسیاری از استارت‌‌آپ‌ها را می‌بینیم که پس از چندین ماه یا حتی چند سال فعالیت با شکست مواجه می‌شوند و قادر به حفظ بقا و موجودیت خود در اکوسیستم تجاری کشورها نیستند.

هر تیم استار‌ت‌آپی باید ایده‌های خود را هم‌سو و هماهنگ با فرهنگ جامعه خود تعریف کند. ایده استارت‌آپ‌ها باید پاسخگوی نیازی باشد که تا پیش‌ازاین شیوه مطلوبی برای پاسخگویی به آن وجود نداشته است. برای سنجش این‌که ایده‌ها چقدر به شاخص‌هایی که گفتیم نزدیک هستند، بنیان‌گذاران نباید از تحقیقات بازار غافل شوند.

اما تحقیقات بازار دقیقاً چیست؟

تحقیقات بازار: به فرآیند جمع‌آوری، ارزیابی و تحلیل داده‌های مورد نیاز برای راه‌اندازی کسب‌وکار تحقیقات بازار گفته می‌شود. با انجام تحقیقات بازار شناخت بهتری از مشتری‌ها، رقبا و نیازهای بازار می‌توان پیدا کرد؛ شناختی که به تیم‌های استارت‌آپی کمک خواهد کرد تا ببینند برای محصول یا خدمتی که قصد ارائه آن را دارند مشتری وجود دارد یا نه.

تیم‌سازی: شاید یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مقدمات ایجاد یک استارت‌آپ موفق ساختن یک تیم خوب متشکل از افراد متخصص و قابل اعتماد باشد. مدیر تیم باید افرادی را جذب کند که بتواند به آنها اعتماد کند و پس از آموزش به آنها، منابع و ابزار لازم را در اختیارشان قرار دهد و مابقی کارها را به آنها واگذار کند. افرادی که مدیر برای تیم خود انتخاب می‌کند باید بیشتری شباهت و نزدیکی را به تیم او داشته باشند تا بتوانند با فرهنگ‌سازمانی تیم هم‌سو و هماهنگ شوند چراکه رفتار و عملکرد هر فرد تأثیر فوق‌العاده زیادی روی موفقیت کسب‌وکار می‌گذارد. همان‌طور که یک سیب خراب می‌تواند سایر سیب‌های سالم را فاسد کند، عضوی که به‌خوبی کار نکند روی کل تیم تأثیر منفی خواهد گذاشت.

آموزش به اعضا تیم: اعضا یک تیم باید خوب تعلیم دیده باشند تا بتوانند خواسته‌های مدیران خود را به بهترین شکل اجرا کنند. کارکنان باید به وضوح بدانند که چه انتظاراتی از آنها وجود دارد و از چه طریقی باید وظایف خود را انجام دهند. باید توجه کرد که مدیران در طول این مدت باید دائماً با کارمندان خود در ارتباط باشند و راهنمایی‌های لازم را به آنها گوشزد کنند.

در نهایت باید به یاد داشت که هرچقدر هم ایده یک تیم استارت‌آپی قوی باشد، این گروه‌ها پس از راه‌اندازی و شروع کار جدی با چالش‌های بسیاری دست‌وپنجه نرم می‌کنند؛ چالش‌هایی که اگر با تعامل سازنده اعضا تیم با یکدیگر و انسجام در مرور اهداف همراه شود، می‌تواند موفقیت پایدار یک تیم استارت‌آپی را تضمین کند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها