|
کدخبر: 53873

چرا چین نمی‌تواند اپل را تحریم کند؟

آیا باید به فرصت ۹۰ روزه‌ای برای شروع تحریم‌ها علیه هوآوی امیدوار باشیم؟ آن هم در شرایط هنوز مقامات امریکایی به هوآوی اعتماد ندارند؟ پتریک شنهن، قائم مقام وزرات دفاع ایالات متحده گفته است که هوآوی نمی‌تواند قابل اعتماد باشد، چرا که با روابط نزدیکی با دولت چین دارد.

او استفاده از تجهیزات این شرکت در شبکه ۵G را بسیار ریسکی توصیف کرده است. زمانیکه از ریسک صحبت می‌شود احتمال وجود یک راه نفوذ در این دستگاه‌ها توسط هوآوی برای جاسوسی دولت چین است.

گسترش نیوز - در همین حال، به‌نظر می‌رسد که چین نیز مبارزه را آغاز کرده است. این کشور اعلام کرده است که لیست سیاهی تهیه کرده و در آن کمپانی‌های خارجی و شرکت‌هایی که با چین و به‌خصوص هوآوی تجارت نمی‌کنند را در آن لیست قرار خواهد داد.

apple-chin.jpg

هوآوی بزرگترین تولیدکننده گوشی‌های هوشمند در جهان و نخستین ارائه‌کننده تجهیزات شبکه در جهان است که ماه گذشته در لیست تحریم‌های امریکا قرار گرفت. این یعنی این شرکت نمی‎تواند بدون لجازه دولت امریکا به شرکت‌های امریکایی داد و ستد داشته باشد. همین موضوع باعث شده است تا شرکت‌های بزرگی که سال گذشته هوآوی ۱۱ میلیارد دلار صرف هزینه تأمین تجهیزات از آنها کرده با این شرکت قطع همکاری کنند. شرکت‌های مهمی مانند گوگل، کوالکام و اینتل پس از دوره ۹۰ روزه با هوآوی قطع همکاری خواهند کرد. در این میان حتی شرکت‌های غیرامریکایی مانند ARM Holdings هم اعلام کرده که از حکم تحریم هوآوی طبیعت خواهد کرد.

این شرکت‌ها و چند شرکت غیرامریکایی دیگر ممکن است در بلک‌لیست چین قرار بگیرند. سخنگوی وزارت بازرگانی چین گفته است که این شرکت‌ها تهدید یا خطر بالقوه‎ای برای امنیت ملی چین هستند و این وزراتخانه اقدامات لازم برای شرکت‌ها و افراد حاضر در این لیست را انجام خواهد داد. فنگ عنوان کرده است که این اقدامات به‌زودی به‌صورت عمومی اعلام خواهد شد. مایکل لم، اقتصاددان Greater China در رابطه با این موضوع گفته است:

شرکت‌هایی که تجهیزات خود را به هوآوی ارائه نمی‌کنند مانند پاناسونیک و توشیبا در خطر قرار دارند، این می‌تواند به شرکت‎های چندملیتی آسیب بزرگی برساند.

اما چرا اپل در لیست تحریم چین نیست؟

انتظار نداشته باشید که اپل در لیست سیاه چین قرار بگیرد. این کشور یک بازار مهم برای اپل به حساب می‌آید و آسیب زدن به میزان فروش آیفون‌های اپل می‌تواند یک حرکت عالی برای انتقام توسط دولت چین باشد. بدین ترتیب احتمال تصاحب جایگاه دوم هوآوی در میان فروشندگان گوشی توسط اپل کمتر خواهد شد. اما نکاتی در این میان قابل توجه است: اول اینکه اپل هیچ داستانی با هوآوی ندارد و نقشی در تحریم‌های ایجاد شده ایفا نخواهد کرد. دلیل دوم اینست که درصد بزرگی از آیفون‌ها در چین، توسط شرکت‌های چینی که از کارکنان چینی استفاده می‌کنند، ساخته می‌شود. کاهش تولید آیفون در چین می‌تواند تأثیر بزرگی در اقتصاد این کشور داشته باشد.

اخبار مربوط به لیست سیاه مانند جنگ تجاری چین و امریکا ادامه دارد و هیچ نشانه‌ای مبنی بر پایان ماجرا نیست. هر دو کشور درصد مالیاتی برای کالاهای وارداتی از کشور مقابل اعمال کرده‌اند. در حالیکه گوشی‌های هوشمند هنوز تحت تأثیر این قانون قرار نگرفته‌اند، انتظار می‌رود که قدم بعدی ایالات متحده مالیات برای گوشی‌های هوشمند چینی باشد. از آنجاییکه اپل، آیفون‌های خود را در چین سرهم می‌کند، در دسته کالاهایی وارداتی قرار می‌گیرد. در این میان نه تنها شرکت‌ها بلکه مصرف‌کنندگان نیز از ماجرای جنگ تجاری دو کشور آسیب می‌بینند. چرا که با بالارفتن تعرفه مالیاتی، نرخ نهایی کالا نیز بالاتر خواهد رفت.

منبع: سخت افزار

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها