|
کدخبر: 295812

مالیات نقل و انتقال خودرو را چه کسی پرداخت می‌کند؟

خودرو مالیات نقل و انتقال خودرو را چه کسی پرداخت می‌کند؟

از جمله مسائل چالش برانگیزی که همواره هنگام نقل و انتقال خودرو میان طرفین معامله مشکل ایجاد می‌کند، پاسخ به این سؤال اساسی است که؛ مالیات نقل و انتقال خودرو را چه کسی پرداخت می‌کند؟  بسیاری از افراد به دلیل نا آشنایی با قوانین حاکم بر نحوه  معامله و انتقال خودرو، بر سر اینکه چه کسی هزینه مالیات خرید و فروش را تسویه کند به اختلاف خورده و به اشتباه و از روی سوء تفاهم معامله خود را بر هم می‌زنند، بنابراین از آنجائیکه می‌دانیم این مسئله چقدر می‌تواند حائز اهمیت باشد در ادامه مطلب جواب کامل و روشنی به این سؤال خواهیم داد.

در یک کلام و بدون حاشیه باید بگوئیم که؛ طبق قانون، فروشنده ملزم به پرداخت و تسویه تمام خلافی‌ها، عوارض و مالیات نقل و انتقال خودرو است، بنابراین این فرد فروشنده است که وظیفه دارد قبل از فروش خودرو و انجام مراحل تعویض پلاک، تمامی بدهی‌های مالیاتی و عوارض سالیانه آن را تسویه کند. در این بین خریدار تنها وظیفه پرداخت هزینه تعویض پلاک را دارد. البته آنچه ذکر کردیم از منظر قانون بود، برخی افراد پرداخت هزینه  نقل و انتقال ماشین را به‌طور توافقی بین خود تقسیم می‌کنند که این مسئله کاملا شخصی است.

مالیات۱

مالیات نقل و انتقال خودرو همان هزینه‌ای است که دولت بابت حق معامله و ثبت خودرو از مالکین وسایل نقلیه دریافت می‌کند. بدین ترتیب؛ مالیات خرید و فروش خودرو یکی از منابع درآمدی دولت است که عدم پرداخت آن، عواقب قانونی و منع معامله برای شخص فروشنده را در پی خواهد داشت.

تا چند وقت پیش، فروشندگان و مالکین اصلی خودرو می‌توانستند این مالیات را پس از انجام پروسه تعویض پلاک و در محل دفترخانه اسناد رسمی پرداخت کنند اما به‌دلیل فرار مالیاتی برخی افراد و مشکلاتی که تسویه به این شیوه داشت، قانونگذار به موجب بند س تبصره 6 قانون بودجه کل کشور، تمامی مالکین وسایل نقلیه را ملزم کرده‌است که قبل از تعویض پلاک و انجام مراحل ثبتی فروش خودرو، کلیه جرائم و بدهی‌های مالیاتی ماشین خود را صفر نمایند.

بدین منظور؛ فرقی نمی‌کند که شما دارنده یک خودروی داخلی باشید یا خارجی، در هر صورت اگر قصد فروش ماشین خود را دارید باید مالیات نقل‌ و انتقال خودرو، عوارض سالیانه شهرداری و خلافی‌های خودروتان را به شیوه‌های آنلاین و اینترنتی تسویه کنید. لازم به ذکر است که نرخ مالیات خرید و فروش خودروهای داخلی و خارجی یکسان نیست.

نرخ مالیات نقل و انتقال خودرو بر اساس ارزش، مدل، کارکرد، کشور تولیدکننده و میزان آلایندگی هر ماشین محاسبه می‌شود. این مبلغ در سال ۱۴۰۲ معادل ۱ درصد ارزش معاملاتی خودروهای ایرانی و ۲ درصد ارزش معاملاتی خودروهای خارجی تعیین شده‌است.

 باتوجه به آنچه شرح دادیم هرچقدر مدل و کلاس خودرو بالاتر باشد میزان مالیات دریافتی از آن نیز بیشتر خواهد بود، از سوی دیگر خودروهای تازه تولید شده نسبت به مدل‌های همسان خود در سال‌های پیشین، از مالیات بیشتری برخوردار هستند، به‌طور مثال مالک یک خودرو پراید تولید شده در سال ۱۴۰۱ ناگزیر به پرداخت مالیات بیشتری نسبت به دارنده همان ماشین پراید با مدل ۱۳۹۷ است.

اگر خودرویی را معامله کردید و شما به عنوان شخص خریدار، به ناچار وجه مالیات نقل و انتقال را پرداخت نموده‌اید و شخص فروشنده علی‌رغم درخواست‌های مکرر شما حاضر به پرداخت این مالیات نشده‌است، باتوجه به بندهای قرارداد خود می‌توانید از مجراهای قانونی اعاده حق کرده و علیه شخص او دادخواست مطالبه وجه تنظیم نمائید.

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر