|
کدخبر: 284323

عرضه خودرو در بورس کالا ادامه دارد

فروش تارا و پژو زیر نرخ بازار

خودرو فروش تارا و پژو زیر نرخ بازار

درحالی برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تلاش برای توقف عرضه خودرو در بورس کالا هستند که روز یکشنبه ۱۰ هزار دستگاه خودرو در بورس کالا عرضه شد. براساس اخبار منتشر شده در این معاملات شاهد افت شدید قیمت‌ها نسبت به عرضه‌های قبلی و نیز بازار آزاد بودیم، به طوری که تارا دستی ۲۰۰ میلیون تومان زیر نرخ بازار به‌دست مصرف‌کننده رسید.

به این ترتیب تالار خودروی بورس کالای ایران میزبان عرضه ۴ هزار دستگاه شاهین، ۴ هزار دستگاه پژو ۲۰۷ دستی، ۲ هزار دستگاه پژو ۲۰۷ اتوماتیک و ۲ هزار دستگاه تارا دستی بود.

در جریان معاملات امروز بورس کالای ایران، ۲ هزار دستگاه تارا دستی سفید با نرخ میانگین هر دستگاه ۳۵۱.۲ میلیون تومان معامله شد. ۲ هزار و ۵۲۲ تقاضا برای ۲ هزار دستگاه تارا دستی شکل گرفت. کمترین نرخ مچ شده برای تارا دستی نیز ۳۵۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ثبت شد. قیمت پایه ۲۵۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده و نرخ کشف شده ۳۵۱ میلیون و ۲۷۴ هزار تومان بود. تاریخ تحویل خودروی تارا روز ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ است.

تارا دستی در عرضه قبلی یعنی ۲۳ آذر، با نرخ میانگین ۴۰۵.۳۹ میلیون تومان فروخته شده بود که در معامله امروز نسبت به معامله قبل افت ۵۴ میلیون تومانی (۱۵ درصد) نرخ داشت.

البته نرخ تمام شده تارا دستی سفید در بورس کالا به علاوه ۱۳ درصد مالیات بر ارزش افزوده و ۴.۳۷۱ میلیون تومان هزینه‌های جانبی و کارمزد است.

نکته جالب در عرضه خودروی تارا این است که در بازار آزاد نرخ این خودرو حدود ۶۰۰ میلیون تومان است و خریداران و مصرف‌کننده واقعی در بورس کالا توانستند این خودرو را ۲۰۰ میلیون تومان ارزان‌تر از بازار خریداری کنند. کارشناسان معتقدند با تداوم و افزایش عرضه خودرو در بورس کالا می‌توان شاهد کاهش نرخ خودرو در بورس کالا باشیم.

کاهش قابل توجه نرخ پژو ۲۰۷

بر اساس این گزارش همچنین در جریان معاملات روز یکشنبه بورس کالا، تعداد ۴ هزار دستگاه پژو ۲۰۷ سفید مورد عرضه شد که حدود ۶ هزار و ۶۸۳ نفر برای خرید آن به رقابت پرداختند. این تعداد خودرو با میانگین قیمتی ۳۷۵ میلیون و ۷۸۵ هزار تومان به فروش رسید که حدود ۱۰۲ درصد بالاتر از نرخ پایه (۱۸۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان) به فروش رسید. کمترین نرخ مچ شده نیز هر دستگاه پژو ۲۰۷ دستی ۳۷۵.۷ میلیون تومان بود.زمان تحویل ۴ هزار دستگاه پژو ۲۰۷ سفید به خریداران روز ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ است.

خریداران این خودرو علاوه بر نرخ مچ شده باید ۱۳ درصد مالیات و عوارض قانونی، هزینه‌هایی شامل بیمه و شماره‌گذاری خودرو نیز بپردازند. پژو ۲۰۷ دستی سفید در عرضه 11 دی با میانگین نرخ ۴۰۰ میلیون تومان معامله شد. پژو ۲۰۷ دستی سفید در عرضه چهارم دی با میانگین نرخ ۴۱۰ میلیون تومان فروخته شد.

شاهین بدون تقاضا ماند

امروز همچنین ۴ هزار دستگاه شاهین در بورس عرضه شد که فقط یک هزار و ۵۴۲ تقاضا برای آن شکل گرفت، به همین دلیل شاهین در معاملات امروز با همان نرخ پایه (قیمت درب کارخانه) ۳۰۴ میلیون تومان به فروش رسید؛ البته عرضه‌کننده می‌تواند مابقی خودروهای عرضه شده را در سیستم مازاد عرضه (مچینگ) به فروش برساند. شاهین در عرضه قبلی (۳۰ آذر) با نرخ میانگین ۳۴۶.۸۹۷ میلیون تومان فروخته شده بود. قیمت تمام شده شاهین در بورس کالا نیز به علاوه ۱۲ درصد مالیات بر ارزش افزوده و ۴.۳۷۱ میلیون تومان هزینه‌های جانبی و کارمزد است.

فروش فوقالعاده ۴ محصول ایرانخودرو

در همین حال پس از آنکه آخرین طرح فروش اجرا شده توسط گروه صنعتی ایران‌خودرو روزهای پایانی آذر بود، حال پس از وقفه حدود سه‌هفته‌ای این گروه خودروسازی، طرح فروش فوق‌العاده 4محصول خود را در سه قالب طرح عادی، طرح حمایت از جوانی جمعیت و طرح جایگزینی خودروهای فرسوده از روز یکشنبه ١٨ دی به مدت3 روز اجرا می‌کند.

 پس از گذشت قریب به ۲۰ روز از آخرین طرح فروش برگزار شده توسط گروه صنعتی ایران‌خودرو، حال این گروه خودروسازی چهل و دومین طرح فروش فوق‌العاده عادی را به روش قرعه‌کشی از امروز (یکشنبه) به مدت سه روز به مرحله اجرا در آورده است. همزمان با این طرح، دوازدهمین فروش فوق‌العاده ویژه حمایت از مادران و جوانی جمعیت و همچنین هفتمین طرح جایگزینی خودروهای فرسوده اجرا می‌شود.

در این مرحله از فروش فوق‌العاده محصولات ایران‌خودرو، در هر سه قالب (عادی، جوانی جمعیت و جایگزینی خودروهای فرسوده) چهار محصول سورن‌پلاس دوگانه‌سوز، پارس سال سفارشی (‌ELX)، پارس سال سفارش با موتور XU۷P و راناپلاس را عرضه کرده است.قیمت خودروها قطعی است و موعد تحویل خودروها طبق روال طرح‌های فروش فوق‌العاده، ٩٠ روزه است.

متقاضیان از ساعت ۱۰ صبح یکشنبه ۱۸ دی تا پایان روز سه‌شنبه ۲۰ دی فرصت خواهند داشت با مراجعه به سایت فروش اینترنتی محصولات ایران خودرو به نشانی esale.ikco.ir نسبت به ثبت‌نام خود اقدام کنند. مراسم قرعه‌کشی شنبه هفته آتی ۲۴ دی در حضور نمایندگان نهادهای نظارتی در سالن کنفرانس معاونت بازاریابی و فروش ایران خودرو برگزار خواهدشد و مراسم ازطریق سایت ایران‌خودرو به نشانی ikco.ir و همچنین صفحه این شرکت در آپارات به نشانی ikco_ir به صورت زنده پخش می‌شود.

شرایط ثبت‌نام برای متقاضیان عادی، همچون روال سابق، اختصاص یک دستگاه به هر کدملی، فاصله خرید ۴۸ ماه از هر دو خودروساز، عدم پلاک انتظامی فعال و گواهی‌نامه معتبر است.

شرایط ثبت‌نام برای متقاضیان طرح ویژه مادران، اختصاص یک دستگاه خودرو به هر کد ملی و شماره تلفن همراه به‌نام فرد متقاضی ذکر شده است و تاکید شده است که دارا بودن گواهینامه در طرح ویژه مادران الزامی نیست و حتی برای مادران زیر ۱۸ سال البته دارای دو فرزند و بیشتر امکان‌پذیر است.

شرایط ثبت‌نام در طرح جایگزینی خودروهای فرسوده نیز به اختصاص یک دستگاه به هر کدملی و شماره تلفن به‌ نام متقاضی محدود است.

گفتنی است، شرایط فروش برای طرح ویژه جوانی جمعیت و جایگزینی خودروهای فرسوده نیز به همین صورت است و تنها کد خودروها تفاوت دارد که مشتریان در زمان ثبت‌نام می‌توانند خودروی مورد نظر را در طرح مورد نظر انتخاب کنند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها