|
کدخبر: 239780

جولان خودروی بی کیفیت چینی به لطف انحصار

امیر انصافی - رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان تهران

در شرایط کنونی به لطف حاشیه امن حاصل از انحصار در بازار خودرو، هیچ گزندی به خودروسازان و تولیدکنندگان کشور وارد نمی‌شود. ضروری است در وضع مقررات و اعمال ممنوعیت های واردات اولین چیزی که برای مسئولین مورد توجه قرار گیرد سلامت، ایمنی و حقوق مصرف کنندگان باشد. اگر چنین شود شاهد شکل‌گیری بازارهای انحصاری برای هیچ محصولی نخواهیم بود.

امیرانصافی

در همین راستا پرداختن به یک مورد جدید، مفید خواهد بود. قضیه از این قرار است که چندی پیش خبر معرفی خودروی جدید یک شرکت چینی در کشور رسانه ای شد. این خودرو در مقایسه با محصولات به روز دنیا هیچ‌گونه برتری خاصی ندارد اما چیزی که این خودرو را تا حدی خاص جلوه می‌دهد عدم حضور رقبای اروپایی و آسیایی مدل روز در کشور برای آن است. موضوعی که هیچ یک از متقاضیان خرید خودرو هنوز جواب قانع کننده‌ای برایش پیدا نکرده‌اند.

مسئولان امر پذیرفته‌اند که امکان ساخت برخی کالاها خصوصاً کالاهای نیازمند فناوری پیشرفته مثل تلفن‌های هوشمند در داخل کشور وجود ندارد و این کالاها تماما وارد می‌شوند. حال اینکه برای تولید خودرو در داخل و عدم واردات محصولات به روز و ایمن با قیمت های به مراتب پایین تر که به طور مستقیم با جان شهروندان رابطه دارد این چنین پافشاری‌ای؛ جای بسی سوال است.

درخصوص قیمت‌گذاری اخیر خودروی چری باید گفت نباید از یک نکته بسیار مهم غافل شویم؛ اینکه قیمت پیشنهادی خودروی مذکور چنین واکنش‌هایی را به همراه داشت، نرخ بسیار بالای اعلامی نبود بلکه امکان مقایسه بسیار واضح و شفاف آن با قیمت فروش در بازارهای چین (کشور سازنده) و سایر کشورها بوده است. اگر این روش مقایسه برای سایر خودروهای تولید داخل که سال‌هاست در کشور سازنده اصلی از رده خارج شده‌اند استفاده شود مشخص می‌شود  که آن خودرو ها با اجحاف به مراتب بیشتری به مصرف کنندگان عرضه می‌شود.

این خودروها با شرایطی مضحک و قرعه‌کشی‌ های خنده‌آور و پس از طی مراحل مختلف به دست خریداران می‌رسد. در جایی که باید کوچکترین استاندارد ایمنی خود را نشان دهد می‌بینیم که حتی یکی از ده‌ها خودرو واکنش ایربگ مناسب نشان نمی‌دهد. تصور کنید اگر در کشورهای دیگر چنین اتفاقی می‌افتاد چه پیامد هایی برای سازنده‌ها در بر می‌داشت اما اینجا به لطف حاشیه امن حاصل از انحصار هیچ گزندی به سازندگان چنین محصولاتی وارد نمی شود.

نویسنده: امیر انصافی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها