|
کدخبر: 208479

پراید یک ساله چقدر گران شد؟ / آماری که باورتان نمی‌شود!

پراید کارکرده صندوق‌دار را سال پیش می‌توانستید به‌طور متوسط ۶۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بخرید. متوسط قیمت فروش همین خودرو در آگهی‌های امسال حدود ۱۱۶ میلیون تومان بوده است. خریداران پژو ۲۰۶ تیپ ۲ هم امسال با افزایش بیش از ۳۱ درصدی قیمت مدل‌های دست‌دوم روبرو بوده‌اند.

قیمت پراید ۱۳۱ دوگانه‌سوز کارکرده ظرف یکسال گذشته از ۶۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به ۱۱۶ میلیون تومان رسیده است؛ یعنی ۷۲ درصد افزایش قیمت! این نتیجه‌ای است که از بررسی آگهی‌های سایت دیوار درباره قیمت خودرو‌های دست دوم مدل ۹۷ به بالا با کارکرد بیش از ۱۰ هزار کیلومتر می‌گیریم. این آگهی‌های همچنین نشان می‌دهند از شهریور ۱۳۹۹ تا شهریور ۱۴۰۰، قیمت وانت پراید ۱۵۱ کارکرده هم ۵۴ درصد افزایش پیدا کرده و از ۸۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به ۱۳۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسیده است. رشد قیمت پراید ۱۳۲ در بازار خودرو‌های کارکرده معادل ۴۴ درصد برآورد می‌شود. همین روند افزایش قیمت در مورد سایر خودرو‌های کارکرده هم دیده می‌شود، به‌عنوان مثال در پژو ۴۰۵ با موتور TU5 و پژو ۴۰۵ مدل SLX کارکرده شاهد رشد ۴۱ درصدی قیمت از شهریور سال ۹۹ تا شهریور امسال بوده‌ایم.

اگر شهریور پارسال تصمیم می‌گرفتید یک دستگاه پراید ۱۱۱ مدل ۹۷ به بالا با کارکرد بیش از ۱۰ هزار کیلومتر بخرید، باید برای آن حدود ۹۰ میلیون پول پرداخت می‌کردید. این متوسط قیمت چنین خودرویی در آن زمان است. یک سال بعد، یعنی در شهریور سال ۱۴۰۰، قیمت همین خورو به‌طور متوسط ۱۲۷ میلیون تومان شده که ۴۰ درصد بیشتر از رقم یک سال قبل است. متوسط قیمت پراید ۱۳۱ کارکرده در همین مدت ۴۵ درصد رشد کرده و از ۸۰ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان به ۱۱۷ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان رسیده است. پراید ۱۳۱ کارکرده ۴۴ درصد رشد کرده؛ پارسال برای این خودرو باید به‌طور متوسط ۸۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان پول پرداخت می‌کردید که امسال این رقم به حدود ۱۱۹ میلیون و تا ۱۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است. وانت پراید ۱۵۱ کارکرده هم از ۸۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در شهریور پارسال، به ۱۳۵ میلیون تومان در شهریور ۱۴۰۰ رسیده است. یعنی ۵۴ درصد رشد، اما رکورد در اختیار پراید ۱۳۱ کارکرده است؛ یک مدل کارکرده این خودرو را سال پیش می‌توانستید به‌طور متوسط ۶۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بخرید، اما امسال باید ۷۲.۵ بیشتر برایش پرداخت کنید. یعنی حدود ۱۱۶ میلیون تومان. قطعا مسائلی مثل توقف تولید نمونه‌های صفر در سایپا، تقاضای زیاد و پایین بودن قیمت این مدل پراید به نسبت سایر خودرو‌های موجود در بازار صفر و کارکرده، روی این اتفاق بی‌تاثیر نیست.

افزایش قیمت تیبا کارکرده در یک سال

تیبا چه در مدل صندوق‌دار و چه در مدل هاچ‌بک از دیگر خودرو‌های محبوب و پرفروش در بازار دست‌دوم‌ها به‌حساب می‌آید. شهریور پارسال می‌توانستید یک تیبا صندوق‌دار تولید شده در سال‌های ۹۷ به بعد که بیش از ۱۰ هزار کیلومتر کارکرده است را ۹۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان خریداری کنید. همین خودرو امسال به‌طور متوسط ۱۳۲ میلیون تومان ارزش دارد. باور می‌کنید؟ تیبا هاچ‌بک کارکرده هم پارسال در شهریور ماه ۱۰۴ میلیون و ۷۰۰ هزار ارزش داشته و خریداران آن در شهریور امسال می‌توانستند همان ماشین را با ۳۱ درصد سود، ۱۳۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بفروشند.

منبع: ۵۵ آنلاین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها