|
کدخبر: 198702

منتظر ارزانی دوباره این خودروی محبوب باشید!

بازار خودرو طی یک ماه گذشته علی رغم رکودی عمیق، از نظر قیمتی بسیار پرنوسان بوده است. در حقیقت قیمت خودرو همگام با نوسان نرخ ارز و صعود قیمت دلار تا ۲۸ هزار تومان در بازار رو به افزایش گذاشت و قیمت خودروهای داخلی و وارداتی افزایش قابل ملاحظه ای یافتند.

خودرو منتظر ارزانی دوباره این خودروی محبوب باشید!

اما با توجه به دوران گذار معرفی کابینه و استقرار کامل رییس جمهور جدید و وزرای پیشنهادی، فعلان بازار ترجیح بر عدم معامله داشتند. در روزهای گذشته اما بازار متناسب با تحولات بازار ارز، کمی آرام گرفته است و قیمت ها با کاهش روبرو شده اند. هرچند بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند این وضعیت شکننده است و بازار آبستن تحولات بیشتری در آینده است. اما در هر صورت نزول قیمت ها حاکی از آن است که کشش بازار به ویژه برای خودروهای داخلی بسیار کم است و بازار در برابر افزایش قیمت ها مقاومت می کند.

کارشناسان معتقدند قیمت روز خودرو دقیقا به قیمت دلار گره خورده است و درصورتیکه مذاکرات وین به نتیجه برسد و درآمدهای نفتی دولت افزایش یابد می توان شاهد ثبات و حتی کاهش قیمت ارزهای عمده در بازار باشیم و به تبع آن قیمتها در بازار خودرو نیز کاهش خواهد یافت و با برگشت ثبات به بازار شاهد رونق مجدد در این بازار مهم کشور خواهیم بود. از طرف دیگر میزان عرضه خودرو از سوی خودروسازان بزرگ کشور نیز یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار بر قیمت خودرو در بازار است. در یک ماه گذشته شاهد تحولاتی در این زمینه نیز بوده ایم و عدم عرضه خودروهای مهم به بازار به دلیل ناقص بودن آنها قیمت ها را صعودی می کند.

در ادامه نوسان قیمت چند خودروی مهم داخلی را در یک ماه گذشته با هم مرور می کنیم.

پژو ۲۰۶ صندوق دار

پژو ۲۰۶ صندوق دار هموراه یکی از خودروهای پرطرفدار در بازار کشور بوده و تا حدودی به عنوان شاخص در میان محصولات ایران خودرو از آن یاد می شود. قیمت این خودرو در ابتدای شهریور به ۲۹۷ میلیون تومان هم رسید اما از دوباره روند نزولی را پیش گرفت و به قیمت ۲۹۰ میلیون تومان معامله می شود. البته باید توجه داشت که این قیمت برای خودرو پژو ۲۰۶ دنده دستی، ترمز عقب کاسه‌ای و بدون داشتن سنسور دنده عقب است. پژو ۲۰۶ تیپ ۲ ساده مدل ۱۴۰۰هم اکنون با قیمت ۲۵۲ میلیون تومان خرید و فروش می شود.

پژو ۲۰۷ دنده‌ای

پژو ۲۰۷ یکی از خودروهای پر حاشیه این روزهای بازار است که قله قیمت‌ها را برای خانواده پژو فتح کرد. این محصول در کلاس هاچ بک دنده‌ای، در ابتدای ماه جاری به بهای ۳۶۵ میلیون تومان در بازار رسید. قیمتی که پیش بینی می‌شد باتوجه به چالش‌های خودروساز برای تولید و عرضه کم این محصول، بها این کلاس از ۲۰۷ را به ۴۰۰ میلیون تومان برساند. اما از نهم شهریورماه جاری قیمت این خودرو با شیب نزولی بسیار آرام مواجه و در آخرین روز کاری هفته گذشته بها آن به ۳۵۸ میلیون تومان رسید. احتمال افزایش قیمت این خودرو نیز به دلیل عرضه قطره چکانی و تقاضا مشتریان برای خرید، در روزهای آینده وجود دارد.

سایر مدل های پژو ۲۰۷ هم اکنون در بازار با قیمتهای زیر معامله می شوند:

پژو ۲۰۷ اتوماتیک پاناروما با رینگ مدل ۱۴۰۰ به قیمت ۴۳۴ میلیون تومان

پژو ۲۰۷ اتوماتیک مدل ۱۴۰۰ به قیمت ۴۳۰ میلیون تومان

پژو ۲۰۷ صندوقدار بدون رینگ مدل ۱۳۹۸ به قیمت ۳۹۷ میلیون تومان

پژو ۲۰۷ صندوقدار با رینگ مدل ۱۳۹۹ به قیمت ۴۱۶ میلیون تومان

پژو ۲۰۷ سقف شیشه ای پاناروما مدل ۱۴۰۰ به قیمت ۳۵۰ میلیون تومان

دنا پلاس توربو

دنا پلاس توربو دنده ای نیز یکی دیگر از محصولات گروه صنعتی ایران خودرو است که طرفداران خاص خود را دارد و تحولات قیمتی آن توسط فعالان بازار همواره رصد می شود. این خودرو که افزایش قیمت قابل ملاحظه ای را در یک ماه گذشته تجربه کرده بود و به قیمت ۴۳۲ میلیون تومان نیز رسید هم اکنون با قیمت ۴۳۰ میلیون تومان خرید و فروش می شود.

قیمت روز سایر مدل های دنا نیز برای طرفداران این خودرو در زیر ارائه می شود:

دنا تیپ یک مدل ۱۴۰۰ به قیمت ۳۲۵ میلیون تومان

دنا تیپ یک مدل ۱۳۹۹ به قیمت ۳۱۵ میلیون تومان

دنا پلاس تیپ یک مدل ۱۴۰۰ به قیمت ۳۷۲ میلیون تومان

دنا پلاس تیپ یک مدل ۱۳۹۹ به قیمت ۳۵۴ میلیون تومان

دنا پلاس دنده ای توربو مدل ۱۴۰۰ به قیمت ۴۳۰ میلیون تومان

دنا پلاس اتوماتیک توربو مدل ۱۴۰۰ به قیمت ۴۶۷ میلیون تومان

کوییک پلاس

کوییک پلاس به عنوان ارزان‌ترین خودرو دنده اتوماتیک این روزهای بازار داخلی شناخته می‌شود. این خودرو از ابتدای شهریورماه جاری تا هشتم این ماه، با افزایش بها ۲۳۲ میلیون تومانی در بازار آزاد مواجه بود. اما از نهم شهریور قیمت این خودرو روبه نزول حرکت و شیب بها آن به ۲۲۸ میلیون تومان رسید. پارامترهای بازار نشان می‌دهد این خودرو کاهش قیمت دیگری را نیز تجربه و سپس بها آن برای مدت کوتاهی ثابت باقی خواهد ماند.

ساینا EX دنده‌ای در بازار چند؟

ساینا EX از گروه سایپا یکی از محصولات پرطرفدار و شاخص بازار است که قیمت آن همواره توسط فعالان بازار رصد می شود. این خودرو نیز همانند سایر خودروها در یک ماه گذشته پرنوسان بوده است. بیشترین قیمت برای این محصول در ماه گذشته ۱۶۵ میلیون تومان بود اما با نزولی شدن قیمتها، ارزش این خودرو در بازار هم اکنون به ۱۶۳ میلیون تومان کاهش یافته است.

سخن پایانی

نوسانات قیمت در بازار نشان می‌دهد که علیرغم روی کارآمدن رییس دولت سیزدهم هنوز اتفاقی واقعی در عرصه اقتصادی صورت نگرفته است تا بر اساس آن تحلیل ها به یک پیش بینی درست برسد.

بازار خودرو در وضعیت کنونی تابعی از شرایط اقتصادی حاکم بر کشور است. متغیرهای گوناگونی در قیمت خودرو  اعم از  ایرانی و یا خارجی حاکم است که افراد به شکل مستقیم در این قیمت گذاری دخیل نیستند.

اکنون که وزرای کابینه مستقر شده اند تا تعیین دقیق سیاستهای خود و تاثیر آن در بازار با یک وقفه ای روبرو هستیم. علاوه بر این، مساله برجام هم چنان بلاتکلیف باقی مانده و تا سروسامان بخشیدن به تحریم های اقتصادی و رفع آنها باید صبر پیشه کرد اما بازار خودرو روی این موج ناامنی اقتصادی و بلاتکلیفی هر روز در نوسان است.

اگر سیاست های خارجی، موفقیت آمیز دنبال شود شاید بتوان در کوتاه مدت  شاهد ثبات و رونق در بازار خودرو باشیم. در غیر این صورت حداقل در کوتاه مدت نمی توان انتظار کاهش قیمتها را داشت و در بلند مدت درصورت موفقیت دولت در اصلاح ساختار صنعت خودرو و جهش تولید ثبات به بازار بازخواهد گشت.

منبع: خبر آنلاین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها