|
کدخبر: 197215

امتیاز ویژه برای خریداران خودروهای داخلی

شورای رقابت این هفته از مصوبه‌ای رونمایی کرد که بر اساس آن تنها خودروهایی اجازه پیش‌فروش دارند که قیمت نهایی آنها مشخص شده است و پیش‌فروش خودروهایی که قیمت آن تعیین نشده ممنوع است.

خودرو امتیاز ویژه برای خریداران خودروهای داخلی

براساس مصوبه جدید شورای رقابت «در زمان پیش‌فروش خودرو، سهمی از قیمت خودرو که پیش‌پرداخت آن انجام شده مشمول هیچ‌گونه تورم احتمالی نمی‌شود و فقط بقیه سهم باقی‌مانده مشمول تورم بخشی احتمالی است.»

بر اساس این مصوبه اگر فرد هنگام پیش‌فروش خودرو، ۳۰ درصد مبلغ روز خودرو را پرداخت کند، در زمان تحویل قیمت خودرو هر چقدر که گران شده باشد، خودروساز باید ۳۰ درصد قیمت روز را کسر کرده و مابقی را از خریدار دریافت کند.

برای همین بر اساس این مصوبه تنها پیش‌فروش خودروهایی مجاز است که قیمت آن تعیین شده باشد و پیش‌فروش خودروهایی که قیمت آنها مشخص نیست، ممنوع است.

اما با این مصوبه در شرایط فعلی برای پیش‌فروش کدام خودروها محدودیت وجود دارد؟ بررسی‌ها نشان می‌دهد تاکنون قیمت همه خودروهای تولیدو پیش‌فروش شده توسط ایران خودرو و سایپا مشخص است. به همین دلیل محدودیت و ممنوعیت خاصی برای پیش‌فروش این خودروها وجود ندارد.

 

اما برای مثال سال گذشته ایران خودرو طرح پیش‌فروش خودروی تارا را برگزار کرد. آن هم در زمانی که قیمت کارخانه خودروی تارا توسط این خودروساز مشخص نشده بود و فقط مبلغی برای پیش‌پرداخت این خودرو اعلام شده بود.

به عبارتی مشخص نبود که قیمت کارخانه این خودرو زمان پیش‌فروش خودرو چقدر است. بر این اساس اگر مصوبه شورای رقابت سال گذشته تصویب شده بود پیش‌فروش خودروی تارا امکان‌پذیر نبود.

اما در شرایط فعلی قیمت کارخانه خودروهای تولیدی مشخص است و پیش‌فروش‌ها با محدودیت جدید مواجه نیست.

نقد مصوبه شورای رقابت

اما این مصوبه شورای رقابت خوب است یا بد؟ برخی معتقدند که این مصوبه شورای رقابت یک امتیاز مهم برای خریداران خودرو است. اما احتمالا برای خودروسازان چندان خوشایند نباشد. چون برخی معتقدند یکی از دلایل تاخیر خودروسازان در تحویل خودروهای پیش‌فروش شده این است که آنها منتظرند قیمت خودرو افزایش پیدا کند. اما با این مصوبه هر تاخیری به ضرر خودروسازان تمام می‌شود. چون پیش‌پرداخت اولیه مشمول تورم نمی‌شود.

به همین دلیل گفته می‌شود مصوبه جدید شورای رقابت، تاخیرهای مکرر خودروسازان در تحویل خودروهای پیش‌فروش شده را کاهش می‌دهد.

 

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر