|
کدخبر: 187710

تعیین قیمت خودرو با دلار ۵۰ هزار تومانی!

قیمت خودرو در بازار کشور متاثر از فاکتور‌های مختلفی، چون نرخ ارز، سیاست‌های پولی، قیمت گذاری دستوری و... است.

خودرو تعیین قیمت خودرو با دلار ۵۰ هزار تومانی!

بازار خودرو چند وقتی است که حال و روز خوبی ندارد"، این گفته یکی از نمایشگاه دارانی است که از گرانی ها و نبود مشتری در این بازار همیشه آشفته، گله دارد. حال نه تنها بازار خودروهای داخلی، بلکه بازار خودروهای خارجی هم نوسانات عجیب و غریبی دارد.

به گفته یکی از نمایشگاه داران، این روز‌ها قیمت خودرو‌های خارجی همپای قیمت داخلی‌ها روز‌های پر فراز و نشیبی را تجربه می‌کند؛ حضور پر رنگ واسطه‌ها و دلالان و رشد نجومی قیمت‌ها از مشخصه‌های این روز‌های بازار است. این موضوع در حالی رخ داده است که چند روزی است کرکره نمایشگاه های ماشین پایین آمده و خرید و فروشی صورت نمی گیرد.

اما زمانی که به فضای مجازی برای بدست آوردن قیمت ها، سری می زنیم، متوجه تغییر قیمت روزانه این خودروها می شویم، چه خودروهای خارجی و چه داخلی!

گزارش - خودرو‌های خارجی در تعقیب دلار؛ قیمت خودرو در بازار کشور متاثر از چیست؟

یکی از نمایشگاه داران در شرق تهران با بیان اینکه قیمت خودرو از اول سال تاکنون رشد چشمگیری داشته است، گفت: با وجود اینکه چند وقت است نرخ ارز روند کاهشی دارد و اصولا قیمت خودرو متاثر از قیمت ارز است، اما در حال حاضر با کاهش نرخ ارز، قیمت خودرو کاهش نیافته و چه بسا شاهد افزایش قیمت هم بوده ایم.

او ادامه داد:  این افزایش قیمت را بیشتر در خودروهای داخلی دیده ایم و قیمت خودروهای خارجی چند روز است، ایست کرده و شاهد نوسانی در آن نیستیم. حتی در برخی از خودروها از اول سال تاکنون شاهد کاهش قیمت هم بوده ایم، به طور مثال  رنو کولئوس ۲۰۱۸ اول سال ۲ میلیارد و ۸۰  میلیون تومان بوده و اکنون به ۲ میلیارد و ۵۰ میلیون تومان رسیده است. 

این فروشنده افزود: رنو تلیسمان ۲۰۱۸  اول سال حدود قیمت یک میلیارد و ۶۸۰ میلیون تومان داشته که اکنون به یک میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان رسیده است.  این کاهش نوسانات به دلیل کاهش قیمت ارز بوده است و اگر نرخ ارز ثابت بماند، قیمت خودروهای خارجی نیز ثابت خواهد ماند. 

گزارش - خودرو‌های خارجی در تعقیب دلار؛ قیمت خودرو در بازار کشور متاثر از چیست؟

معاملات خودرو تا ۵۰ درصد کاهش یافت

مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه معاملات خودرو تا ۵۰ درصد کاهش یافته است، گفت: به دلیل نوسانات نرخ ارز، قیمت معاملات خودرو تا ۵۰ درصد کاهش یافته و  خودرویی خرید و فروش نمی‌شود. همچنین با ممنوعیت واردات خودرو حدود ۳۰ درصد نمایشگاه‌داران خودروهای خارجی به طور کلی تعطیل شدند.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه قیمت خودروهای خارجی متاثر از قیمت ارز، قیمت گذاری می شود، گفت: با کاهش نرخ دلار ممکن است قیمت خودروهای خارجی کاهش یابد اما تا زمانی که واردات آزاد نشود و خودرویی وارد بازار نشود، این قیمت ها همچنان بالا خواهد ماند.

صحبت از ممنوعیت واردات خودروهای خارجی شد که چندی پیش دبیر انجمن وارد‌کنندگان خودرو از واگذاری ۱۰۰۰ دستگاه خودروی لوکس خارجی به سازمان اموال تملیکی خبر داده بود که اخیرا حدود ۸۰۰ دستگاه آن به مزایده و فروش رفت. موضوعی که با توجه به جریانی که تعیین تکلیف خودرو‌های وارداتی مانده در گمرک و سازمان اموال تملیکی طی می‌کند قابل توجه بوده، چرا که حداقل دو سالی است که سازمان‌های مربوطه و صاحبان این خودرو‌ها درگیر تعیین تکلیف آن‌ها بوده و هنوز به نتیجه نرسیده است.

قیمت خودرو در بازار کشور متاثر از نرخ ارز

مسیح فرزانه کارشناس صنعت خودرو در این خصوص می‌گوید: قیمت خودرو در بازار کشور ما متاثر از فاکتور‌های مختلفی، چون نرخ ارز، میزان تورم، نقدینگی موجود، تیراژ تولید، سیاست‌های پولی، قیمت گذاری دستوری و... دیگر است.

او بیان کرد: ۳ خودرو ساز کشور تا پایان آذر ۹۹ حدود ۴۳ هزار میلیارد تومان دارای زیان انباشه بوده اند و این زیان تا به امروز نیز بیشتر شده و حتی افزایش حدودا ۴ درصدی تیراژ تولید در سال گذشته (به نسبت سال ۹۸) سبب حرکت خاصی در بازار نگردیده است.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: ما همچنان شاهد این هستیم که علیرغم افزایش تولید در برهه‌هایی از زمان، اما فاصله قیمت برخی محصولات داخلی از درب کارخانه تا بازار بعضا حدود ۵۰ تا ۸۰ درصد است. متوجه شدن این امر که مصرف کننده واقعی با کاهش قدرت خرید مواجه شده کار دشواری نیست.

فرزانه تشریح کرد: اولویت خرید مصرف کنندگان نسبت به گذشته تغییر کرده و بدلیل تورم بالا و ضرر بزرگی که دوران کرونا بر کسب‌های گوناگون گذاشته و ... خودرو که به عنوان کالایی سرمایه‌ای در کشورمان مبدل شده از اولویت لیست خرید ضروری مصرف کنندگان خارج و دایره این اولویت‌ها صرفا جهت مدیریت مایتهاج روزانه و هفتگی زندگی محدود شده است.

مسیح فرزانه همچنین می‌گوید: اگریک حساب سرانگشتی انجام دهیم متوجه می‌شویم که متاسفانه قیمت امروزه خودرو‌های وارداتی نیز با دلار بیش از ۴۰ هزار تومان و حتی نزدیک به ۵۰ هزار تومان محاسبه می‌شود.

گزارش - خودرو‌های خارجی در تعقیب دلار؛ قیمت خودرو در بازار کشور متاثر از چیست؟

او ادامه داد: یک هیوندای سانتافه ۲۰۱۸ فول آپشن که در دنیا در حال حاضر با قیمت حدودی و میانگین ۲۰ تا ۲۲ هزار دلار فروخته می‌شود در بازار کنونی کشورمان حدود ۲ میلیارد و نیم برچسب قیمتی خورده که چنانچه شما ماخذ قیمت ارز و محاسبه قیمت خودرو‌های وارداتی را دلار ۲۵ هزار تومانی و عوارض واردات را ۱۰۰ درصد محاسبه کنید به عدد حدودی ۱ تا ۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان می‌رسید.

این کارشناس صنعت خودرو تشریح کرد: چنین قیمت مضحک ۲.۵ میلیاردی این خودرو (که در هیچ کجای دنیا اتومبیل لوکس محسوب نمی‌شود و یک شاسی بلند کلاس متوسط است) یعنی در کشورمان این محصول با دلار ۵۰ هزار تومان و سپس ضرب شدن تعرفه در ۱۰۰ درصد (وحتی گاهی بیشتر) ارزش گذاری شده است.

فرزانه در ادامه می‌افزاید: با رصد کردن بازار این روز‌های خودرو و بررسی افزایش نرخ تورم و رشد نقدینگی که حاصل اخذ سیاست‌های نامناسب پولی بوده است، به نظر می‌آید چنانچه در آینده نیز همچنان همان سیاست‌های نادرست گذشته دنبال شود، نه تنها این رکود ادامه خواهد داشت بلکه سبب افزایش مجدد قیمت خودرو نیز خواهد شد.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: چنانچه افزایش قیمت‌ها تنها در یک کالا یا محصول همچون خودرو رخ داده بود با اصلاح سیاست‌های عرضه و تقاضا و افزایش تولید و... می‌شد کمک به کاهش قیمت‌ها کرد، اما وقتی این افزایش قیمت کالا و محصولات در دایره‌ای بزرگتر روی داده پس مشخص می‌شود سیاست‌های کلان اقتصادی و پولی نیازمند تجدید نظر هستند.

گزارش - خودرو‌های خارجی در تعقیب دلار؛ قیمت خودرو در بازار کشور متاثر از چیست؟

این کارشناس صنعت خودرو تشریح کرد: به اضافه اینکه رسیدن به توافق جدید برجامی، اصلاح فرمول قیمت گذاری دستوری خودرو و آزاد شدن واردات خودرو خود می‌توانند یک محرک بسیار مثبت در کاهش قیمت خودرو در سبد محصولات گوناگون در آینده باشند. در کل به نظر می‌آید در کوتاه مدت رخداد مثبت خاصی، همانند کاهش قیمت در بازارخودرو روی نخواهد داد.

به اعتقاد کارشناسان، در صورت تداوم این روند به‌ویژه ثابت ماندن نرخ دلار در کانال ۲۰ هزار تومانی، ریزش بیش از پیش قیمت‌ها اجتناب‌ناپذیر است و به همین دلیل هیچ کس در این روزها برای خرید اقدام نمی‌کند. این در حالی است که هنوز تکلیف برجام مشخص نیست و از این‌رو پیش‌بینی می‌شود در هفته آینده بازار خودرو نوسان دو تا پنج میلیون تومانی داشته باشد. با آن که خودرو‌های خارجی با نرخ دلار فروخته می‌شوند، اما با وجود افزایش قیمت‌ها خریدار این خودرو‌ها زیاد شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
  • مهدی پیمان ارسالی در

    خودرو ییها دست نفوذ وآغازاده هاست هرثان یه یه قیمت جدیدتر وبالاتر اگر مسعولی حرف ی زد از خجالتش در میان هم ماشین مفت. با هم ترک صندلی. ما اینیم رسانه هم جرات پخ ش نداره ::شاید این را جهت انحراف افکار ر خ دهد !!!!+++

  • وطن ارسالی در

    با قاطعیت تمام به صراحت می توان گفت کشور به ورطه چپاول و سرقت های هدفمند سوق پیدا کرده است . که کلاً بر می گرده به دولت مردان که با دلالان و کارخانه داران دست شان در یک کاسه است مثل اینکه دزدی از بیت المال سخت شده است حالا گروهی کثیر از مسئولین خائن روی آورده اند برای درآمد شخصی شان به تبانی و اخذ درصد از تولیدات

  • ناشناس ارسالی در

    آقای شهرخبر
    این نوع عناوین خبری ای جاد موج توهم تورمی میکند
    یعنی چی دلار پنجاه هزار تومانی
    شاید در آین ده اتفاق بیافتد ولی الان وقت این نوع تحل یلها نیست
    لطفا متفکرانه تر درج خبر کنید

  • علی ارسالی در

    کسانی که حاضر میشوند خودرو با دلار ۵۰ هزار تومانی بخرند همان افرادی هستند که پا روی خرخره ملت گذاشته اند فرقی نمی کند تولید کننده باشد یا فروشنده خرد که به سود واقعی راضی نیست و به مردم اجحاف میکند.

ارسال نظر