|
کدخبر: 169997

گازسوز کردن خودرو چقدر خرج برمی دارد؟ + جدول

با توجه به اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین از آبان ماه ۹۸ و افزایش قیمت بنزین سهمیه‌ای و آزاد، بسیاری از مالکان اتومبیل به گازسوز کردن خودرو تمایل پیدا کرده‌اند تا بتوانند دغدغه سوخت را برطرف کنند؛ از این‌رو تبدیل خودروها به گازسوز تحت نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) و سازمان استاندارد در سراسر کشور برای انواع خودرو انجام می‌شود که متقاضیان گازسوز کردن اتومبیل، می‌توانند با طی کردن مراحل اعلام شده و پرداخت هزینه به خواسته خود برسند.

خودرو گازسوز کردن خودرو چقدر خرج برمی دارد؟ + جدول

حال بسیاری از دارندگان خودرو این سوال را در ذهن دارند که نحوه گازسوز کردن اتومبیل چگونه است؟ هزینه گازسوز کردن خودرو چگونه محاسبه می‌شود؟

برای رسیدن به پاسخ این سوال، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا اطلاعات کاملی در ارتباط با نحوه و هزینه گازسوز کردن خودرو در سال ۱۴۰۰ در اختیارتان قرار دهیم.

سی ان جی بهتر است یا بنزین؟

اغلب افراد قبل از اینکه تصمیم به گازسوز کردن خودرو بگیرند، این دغدغه را دارند که استفاده از سوخت CNG در مقایسه با بنزین مشکلاتی برای عملکرد اتومبیل به وجود می‌آورد یا خیر؟

به‌طور کلی در پاسخ به این پرسش باید گفت که سوخت سی ان جی در مقایسه با سایر سوخت‌های هیدروکربنی از نسبت کربن به هیدروژن (۱ به ۴) کمتر برخوردار بوده و در نتیجه پس از سوختن گاز سی ان جی، کربن کمتری آزاد می‌شود؛ از این‌رو میزان رسوبات کربن در بخش‌های احتراق، ورودی سوپاپ‌ها، پیستون‌ها و شیارهای رینگ‌ها به شدت کاهش می‌یابد و میزان گیرپاژ کردن قطعات با کاهش چشمگیری مواجه می‌شود. همچنین کم بودن کربن ناشی از سوختن گاز CNG سبب می‌شود تا روغن موتور و فیلتر آن برای مدت طولانی‌تر تمیز باقی بماند؛ بنابراین استفاده از سوخت سی ان جی در مقایسه با بنزین علاوه بر مزایای اقتصادی، سبب عملکرد بهتر خودرو و کاهش آلاینده‌های زیست محیطی می‌شود که این دلایل در کنار هم سبب شده‌اند تا صاحبان خودرو به گازسوز کردن آن تمایل نشان دهند.

گازسوز کردن خودرو زیر نظر وزارت صمت و سازمان استاندارد کشور

متقاضیان گازسوز کردن اتومبیل، می‌توانند با مراجعه به سامانه جامع اطلاعات به نشانی اینترنتی NGVI.IR و انتخاب گزینه تبدیل خودرو، نسبت به ثبت نام تبدیل سوخت خودرو اقدام کنند. لازم به ذکر است که اولویت تبدیل خودروها در واحدهای کارگاهی مجاز سراسر کشور با افرادی است که ثبت نام در سامانه جامع اطلاعات خودروهای دوگانه سوز را زودتر انجام داده‌اند.

پس از گذشت یک هفته از ثبت نام متقاضیان، پیامکی از طرف اتحادیه سوخت‌های جایگزین برای متقاضیان گازسوز کردن خودروها ارسال خواهد شد تا افراد با مراجعه به سامانه، نزدیکترین مرکز مجاز به محل سکونت خود را برای گازسوز کردن اتومبیل انتخاب کرده و در اسرع وقت مراجعه کنند. در حال حاضر حدود ۲۵۰ واحد کارگاهی مجاز گازسوز کردن انواع خودرو تحت نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) و سازمان استاندارد در سراسر کشور آماده خدمات‌رسانی به متقاضیان هستند که تعداد این مراکز در حال افزایش است.

جزئیات هزینه گازسوز کردن خودرو در سال ۱۴۰۰

تبدیل سوخت اتومبیل با اجرای طرح سهمیه‌ بندی بنزین با استقبال زیادی مواجه شد و بسیاری از دارندگان اتومبیل به دنبال سوخت CNG هستند اما هزینه گازسوز کردن خودرو چقدر است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که هزینه گازسوز کردن خودرو تحت تاثیر فاکتورهای مختلفی اعم از کیفیت کیت، نوع خودرو و حجم مخزن گازی تعیین می‌شود. در حال حاضر دو نوع خودرو هیبریدی و بنزینی در بازارهای جهانی خودرو موجود است که در ایران، تنها مالکان خودروهای درجه ۲ و ۳ به دوگانه سوز کردن خودرو تمایل دارند.

به‌طور کلی هزینه گازسوز کردن خودرو در سال ۱۴۰۰ به صورت میانگین چیزی حدود ۳ تا ۷ میلیون تومان است که با توجه به اعلام مسئولان به هیچ وجه شاهد افزایش قیمت تجهیزات و هزینه نصب نخواهیم بود. در ادامه جدول هزینه تجهیزات و خدمات گازسوز کردن اتومبیل در مراکز خدمات فنی مجاز CNGتحت پوشش اتحادیه سوخت‌های جایگزین و خدمات وابسته در سامانه جامع اطلاعات خودروهای گازسوز کشور آورده شده است:

آیا برای گازسوز کردن اتومبیل وام داده می‌شود؟

بر اساس اعلام رئیس انجمن صنفی جایگاه‌داران سی ان جی و با توجه به استقبال زیاد مالکان وسایل نقلیه به گازسوز کردن اتومبیل، وام ۲.۵ میلیون تومانی برای خودروها در نظر گرفته شده است که صاحبان خودرو باید به سامانه اطلاعات جامع خودروهای گازسوز کشور به آدرس اینترنتی www.irngv.ir مراجعه کرده و نسبت به دریافت وام ثبت نام کنند. لازم به ذکر است که در این طرح اولویت با مالکان خودروهای حمل ‌و نقلی چون باری و مسافری خواهد بود.

جمع‌بندی

پس از اجرای طرح سهمیه بندی بنزین و افزایش قیمت بنزین، تقاضا صاحبان خودروهای شخصی و حمل و نقل برای دوگانه سوز کردن اتومبیل افزایش یافت؛ از این‌رو طرح گازسوز کردن اتومبیل زیر نظر وزارت صمت و سازمان استاندارد کشور از طریق ثبت نام در سایت NGVI.IR در مراکز مجاز سراسر کشور انجام می‌شود که هزینه گازسوز کردن خودرو در سال ۱۴۰۰ بر اساس نوع خودرو، کیت و سایز مخزن برای اتومبیل‌های مختلف به صورت میانگین چیزی حدود ۳ تا ۷ میلیون خواهد شد. لازم به ذکر است امکان دریافت وام ۲.۵ میلیون تومانی برای متقاضیان از طریق ثبت نام در سایت irngv.ir وجود دارد.

 

منبع: خودرو بانک
  • حبیب ارسالی در

    این دیگه چ جور جوابی بود برای استعلام قی مت.بین سه تا هفت میلیون..‌اختلاف چهار می لیون ..برا قشر ضعیف این اختلاف چهار میلی ونی زیاده..دقیق جواب بدید .بین سه تا هفت دیگه چه جوابیه.اگه نرخ کشوریه دقیق بگید تا کسی سواستفاده نکنه.

ارسال نظر