|
کدخبر: 154036

چینی های گران قیمت بی ستاره!

جدیدترین گزارش کیفی خودروهای داخلی نشان می‌دهد بیشتر محصولات تولیدی خودروسازان حداقل دارای سه ستاره کیفی هستند.

خودرو چینی های گران قیمت بی ستاره!

در این گزارش که به دی‌ماه امسال مربوط می‌شود و شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران آن را تهیه کرده، سطح کیفی ۳۴ خودروی تولید داخل مورد بررسی قرار گرفته و هر کدام بسته به کیفیت‌شان، بین دو تا پنج ستاره کیفی دریافت کرده‌اند. در گزارش قبلی تنها دو خودروی داخلی دو ستاره بودند که در گزارش جدید، یکی از آنها - پژو ۴۰۵ تولید سایت خراسان ایران خودرو - سه ستاره شد.

بنابراین طبق آخرین گزارش کیفی، تنها یک محصول - ام‌وی‌ام X۳۳ -با کیفیت حداقلی (دوستاره) در خودروسازی کشور به تولید می‌رسد که به بخش خصوصی تعلق دارد. گویا قرار است تولید محصولات دو ستاره در خودروسازی کشور متوقف شود، بنابراین با توجه به حضور اکثر قریب به اتفاق محصولات خودروسازی کشور در جمع سه ستاره‌ها، فعلا خطری آنها را بابت توقف تولید تهدید نمی‌کند.

البته نمایندگان مجلس شورای اسلامی در طرح ساماندهی خودرو به دنبال حذف تدریجی خودروهای سه و چهار ستاره نیز هستند که البته این اتفاق در دو، سه سال آینده رخ خواهد داد. هرچند کسب حداقل سه ستاره توسط خودروهای داخلی نشان از سطح کیفی متوسط آنها دارد، با این حال از دید بسیار از شهروندان، کیفیت مورد نظر تنها روی کاغذ اعتبار داشته و در واقعیت چندان قابل لمس نیست. نکته دیگر در مورد گزارش کیفی دی‌ماه این است که برخی خودروها با وجود قیمت بسیار بالا، نتوانسته‌اند بیش از سه ستاره کیفی دریافت کنند. به‌عنوان مثال، تیگو ۷ محصول بخش خصوصی، تنها سه ستاره در گزارش کیفی دی‌ماه به دست آورده است. همچنین خودروهایی مانند جک و آریزو نیز نتوانسته‌اند به بیش از سه ستاره کیفی دست پیدا کنند. تنها خودروهای پنج ستاره تولید داخل نیز پژو ۲۰۰۸ و دنا توربو هستندکه در ایران خودرو تولیدمی‌شوند.

در گزارش کیفی دی‌ماه اما تیگو۷ (محصول مونتاژی مدیران خودرو) تنها عضو دسته قیمتی یک به شمار می‌رود که تعداد ستاره‌هایش نسبت به آذر تغییر نکرده است. در دسته قیمتی دو نیز هشت محصول به چشم می‌آید که به جز پژو ۲۰۰۸، دیگر اعضای آن را مدل‌های چینی تشکیل می‌دهند. در این بین خودرو چینی بیسو در مدل F تنها عضو چهار ستاره گروه به شمار می‌رود و سایر خودروها شامل بیسو در مدل G، جک در مدل‌های S۵ و S۳، تیگو۵ و آریزو ۵ دارای سه ستاره کیفی هستند. ام‌وی‌ام X۳۳ دو ستاره نیز عضو همین گروه به شمار می‌رود.

اما در دسته قیمتی سه، ۱۸ خودروی داخلی به چشم می‌آید که در بین آنها، دنا در دو مدل  توربو و پلاس و همچنین پژو ۲۰۷ چهار ستاره محسوب می‌شوند. سایر اعضای این گروه که همه به ایران خودرو تعلق دارند نیز نتوانسته‌اند بیش از سه ستاره کیفی به دست بیاورند. از جمله آنها می‌توان به رانا، پژو ۲۰۶، پارس و ۴۰۵ خراسان اشاره کرد. آخرین دسته قیمتی گزارش کیفی دی‌ماه اما به‌طور کامل در قرق سایپا قرار دارد. در این گروه که هفت خودرو عضو آن هستند، با کوئیک در دو مدل، تیبا در سه مدل و ساینا در دو مدل مواجه می‌شویم که همه آنها بدون هیچ تغییری از حیث ستاره بندی نسبت به گزارش آذر، سه ستاره کیفی به دست آورده‌اند.    

منبع: دنیای اقتصاد
  • sia ارسالی در

    دروغه

ارسال نظر