|
کدخبر: 151607

تلاش دولت برای گرفتن مالیات از خودروهای لوکس

آن طور که نمایندگان مجلس می‌گویند ریشه اصلی این عدم تحقق درآمد از ناحیه خودروها و خانه‌های لوکس را باید در اهمال دولت در ارائه آیین‌نامه اجرای اخذ مالیات از آنها جست‌وجو کرد.

خودرو تلاش دولت برای گرفتن مالیات از خودروهای لوکس

بر اساس اظهارات امید علی پارسا رئیس سازمان امور مالیاتی اخذ مالیات از خودروها و خانه‌های لوکس در کمیسیون اقتصادی دولت تصویب شد.

آن طور که رئیس سازمان امور مالیاتی می‌گوید سازمان تحت مدیریتش مدت‌هاست که این آیین‌نامه را نهایی کرده و آن را به کمیسیون اقتصادی دولت ارسال کرده است اما مشخص نیست به چه دلیل بررسی و تصویب آیین‌نامه یاد شده این همه در کمیسیون اقتصادی دولت طول کشیده است.به هر حال با این اقدام دولت یک گام بلند در مسیر اخذ مالیات از خودروها و خانه‌های لوکس برداشته است.

به‌دنبال بازگشت تحریم‌های بین‌المللی و چالش‌های ارزی که گریبان اقتصاد کشور را گرفت سیاست‌گذار کلان خودرو قصد کرد برای مدیریت منابع ارزی کشور جلوی واردات خودروهای لوکس را بگیرد. ممنوعیت واردات خودرو، ورود دارندگان سرمایه‌های سرگردان به بازار خودرو (چه داخلی و چه وارداتی ) و جهش نرخ ارز سه‌عاملی بود که بازار خودروهای لوکس را بیش از پیش ملتهب کرد و نمودار نرخ با شیب تندی در این بازار صعودی شد.

از آنجا که تنگ‌تر شدن حلقه تحریم‌ها روی درآمدهای نفتی دولت اثر منفی گذاشت، سیاست‌گذار کلان اقتصاد به‌دنبال درآمدهای جایگزین برای درآمدهای نفتی خود می‌گشت. دریافت مالیات از خانه‌ها و خودروهای لوکس دو مسیری بود که مورد توجه سیاست‌گذار کلان برای جبران کاهش درآمدهای نفتی قرار گرفت.

البته این تنها دلیل برای اخذ مالیات از خانه‌ها و خودروهای لوکس نبود، از آنجا که به‌دنبال بازگشت تحریم‌ها التهاب سراسر بازارهای کشور از جمله بازار مسکن و خودرو را فرا گرفت سیاست‌گذار کلان به‌دنبال این بود که علاوه‌بر ایجاد مسیر جدید درآمدی، دلالان و واسطه‌های حاضر در این بازارها را نیز نقره‌داغ کند و با کمک اهرم اخذ مالیات به نوعی مسیر فعالیت دلالی و واسطه‌گری را در این دو بازار باریک کند.در کنار دولت، نمایندگان مجلس نیز به نوعی این دو مسیر را برای افزایش درآمدهای دولت در لایحه بودجه مورد توجه قرار دادند.

اما به رغم نظر موافق نمایندگان مجلس و دولت در ارتباط با اخذ مالیات از خانه‌های خالی و خودروهای لوکس و دیده شدن ردیف‌هایی در این ارتباط در لایحه بودجه امسال، گزارشی که به تازگی دیوان محاسبات همزمان با بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ در ارتباط با اجرای بودجه ۱۳۹۹ در هشت ماه نخست منتشر کرده نشان می‌دهد تحقق مالیاتی از خانه‌ها و خودروهای لوکس صفر درصد بوده است.

آن طور که نمایندگان مجلس می‌گویند ریشه اصلی این عدم تحقق درآمد از ناحیه خودروها و خانه‌های لوکس را باید در اهمال دولت در ارائه آیین‌نامه اجرای اخذ مالیات از آنها جست‌وجو کرد.

نمایندگان مجلس می‌گویند دولت قرار بوده از ابتدای امسال آیین‌نامه اخذ مالیات از خودروها و خانه‌های لوکس را سه ماهه به مجلس ارسال کند اما در شرایطی که به پایان سال نزدیک می‌شویم هنوز این اتفاق عملیاتی نشده است.

گزارش دیوان محاسبات نیز به نوعی مهر تاییدی بر اظهارات نمایندگان می‌زند.البته جمعی از نمایندگان مجلس یازدهم در یکی، دو ماه ابتدایی آغاز به‌کار این مجلس طرحی را در ارتباط با اخذ مالیات از خانه‌ها و خودروهای لوکس به هیات رئیسه ارائه دادند که از سرانجام این طرح نیز اطلاعی در دست نیست و بررسی اخبار نشان می‌دهد هنوز این طرح در صحن علنی به رای گذاشته نشده است.

با تمام این تفاسیر اما اظهارات رئیس سازمان امور مالیاتی در ارتباط با نهایی شدن آیین‌نامه اخذ مالیات از خانه‌ها و خودروهای لوکس در کمیسیون اقتصادی دولت و همچنین مصوبه‌هایی که کمیسیون تلفیق بودجه سال آینده در ارتباط با اخذ مالیات از خودرو و خانه‌های لوکس داشته نشان می‌دهد به احتمال قریب به یقین اخذ این مالیات، هر چند دیر، اما در سال آینده در دستورکار دولت قرار داشته باشد و شاهد خواهیم بود دولت از محل دریافت مالیات از این دو مسیر، درآمدی را به خزانه خود واریز کند.

منبع: ايسنا

ارسال نظر