|
کدخبر: 143306

نتیجه جلسه سران قوا پیرامون آزادسازی قیمت خودرو

یک مقام مطلع در صنعت خودروسازی گفت: در جلسه سران قوا تصمیمی در مورد آزادسازی قیمت خودرو گرفته نشده است.

خودرو نتیجه جلسه سران قوا پیرامون آزادسازی قیمت خودرو

یک مقام مطلع در صنعت خودروسازی با بیان اینکه قرار بود طرح پیشنهادی وزارت صنعت برای آزادسازی قیمت ۴۵ درصد خودروهای تولیدی ایران خودرو و سایپا در جلسه سران قوا مطرح و در مورد آن تصمیم گیری شود، اظهار داشت: این موضوع در جلسه سران قوا خروجی نداشته و تصمیم گیری خاصی در مورد آن صورت نگرفته است.

وی تصریح کرد: خودروسازان و قطعه سازان مصوبه ای در این مورد دریافت نکرده اند و سران قوا تصمیمی برای اجرای طرح وزارت صنعت و آزادسازی قیمت خودرو نگرفته اند.

گفتنی است بر اساس طرح وزارت صنعت، پیشنهاد شده قیمت گذاری ۴۵ درصد خودروهای داخلی آزاد شود و خودروسازان خودشان تعیین کننده قیمت این محصولات باشند. توجیه وزارت صنعت این است که خودروهای مونتاژی داخل رقیبی برای این خودروها است. همچنین قرار است قیمت ۵۵ درصد خودروها نیز توسط شورای رقابت تعیین شود.

به گفته رضا شیوا، رئیس شورای رقابت، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران خواستار خروج حداقل ۱۰ خودرو شامل دناپلاس توربو شارژ، هایما، رانا، کوئیک، شاهین، ساینا، پژو ۲۰۷پانوراما، چانگان، آریا، K۱۳۲ و برخی دیگر از خودروها از شمول قیمت‌گذاری شورای رقابت است.

وی تصریح کرد: این سازمان با استناد به تولید و عرضه خودروهای هم رده مانند انواع جک در کرمان خودرو، انواع ‌ام‌وی‌ام و ایکس ۳۳ در مدیران خودرو و برخی محصولات جدید در گروه خودروسازی بهمن، شرایط تولید و بازار این خودروها را رقابتی قلمداد کرده و درخواست خروج این خودروها از شمول دستورالعمل قیمت‌گذاری شورای رقابت را ارائه کرده است.

بررسی آمار تولید ۸ ماهه امسال خودروسازان نشان می دهد در این مدت تولید کوئیک معادل ۲۴ هزار و ۵۷۷ دستگاه و رانا ۶ هزار و ۸۱۹ دستگاه بوده است.

این در حالی است که طی ۸ ماهه امسال جمع تولید کرمان موتور ۴ هزار و ۸۵۳ دستگاه و جمع تولید مدیران خودرو ۱۵ هزار و ۹۶۲ دستگاه و گروه بهمن هزار و ۱۲۵ دستگاه بوده است که البته همه این تولیدات نیز به عنوان رقیب خودروهای درخواستی سازمان گسترش محسوب نمی شوند.

همچنین واردات خودرو ممنوع است و هیچ رقیب جدی برای تولیدات داخلی وجود ندارد. به این ترتیب شاهد رفع یک شبه انحصار از بازار خودروهای مورد تقاضای سازمان گسترش هستیم.

منبع: فارس
  • محسن ارسالی در

    سلام خدمت شما این طرح نمی تواند طرح منا سبی برای مصرف کننده باشد قیمت ماشین با ت وجه به تمایل خوردساز بر گران فروختن خودو ر در بازار هست بهتر است چنین طرحی که م نافع مصرف کننده در ان وجود ندارد مطرح نک ردد

  • شاهین3 ارسالی در

    با هزار جور شرط قرعه کشی گذاشتن، از برنده ها پول هنگفتی گرفتن اونم بدون سود و بدون انصراف برای سال دیگه که خودرو تحویل بدن. الان شد قیمت آزاد؟! یعنی پولت یکسال بدون سود بخوابه دست خودرو ساز ساله دیگه به قیمت بازار خودرو بهت بدن؟!
    یعنی چی؟ کدوم رقابت در خودرو سازا وجود داره که قیمت آزاد و رقابتی باشه؟ مگه وارداتو آزاد کردین اونم با گمرک منطقی؟
    رو کیفیت و عرضه که هیچ نظارت و حمایتی نیست قیمتم ول کردین؟!
    والا نوبره دیگه انحصاری که هست مجبوریم فقط این آشغالای تولید داخلو بگیریم حالام با هر قیمتی دلشون خواست

  • محمد ارسالی در

    بخدا هر جلسه ای که بگیرند و هرگونه طرحی پیشنهاد بدن یقینا به ضرر ملت و مصرف کنن ده هست.هر روز با یک کلک پیش می روند.مردم همه چیز در خصوص خودرو را فهمیدن.منتهی ک اری نمی توانند انجام بدن

ارسال نظر