|
کدخبر: 137540

قیمت خودروی جدید سایپا چقدر خواهد بود؟

خودرو جدید سایپا با نام شاهین قرار است زمستان امسال وارد بازار خودرو شود. نرخ این خودرو چقدر پیش‌بینی می‌شود و چه مشخصاتی دارد؟

خودرو قیمت خودروی جدید سایپا چقدر خواهد بود؟

زمستان امسال قرار است خودرو جدید دیگری وارد بازار خودرو شود. طبق آخرین گزارش‌ها احتمالا این خودرو با نام شاهین گران‌ترین محصول داخلی تولیدی سایپا باشد، اما این خودرو چه مشخصاتی دارد؟

اگر مشخصات پیشرانه شاهین را با پیشرانه برلیانس‌های جدید مقایسه کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که سایپا به احتمال فراوان، از پیشرانه‌ای مشترک برای هر دوی این خودروها، استفاده کرده است. در جدول زیر، شباهت‌های بیشتری را پیدا می‌کنید.

همچنین در اسفند ۹۸، سایپا برای نخستین بار، مشخصات پیشرانه توربوشارژ شاهین را نیز اعلام کرد. باتوجه به اعلام دو پیشرانه مختلف برای شاهین، هنوز مشخص نیست که سایپا قرار است از کدام یک برای نسخه تولیدن‌هایی شاهین، استفاده کند.

جعبه‌دنده شاهین را شرکت کره‌ای HPT به سفارش سایپا ساخته است و کاملا با جعبه‌دنده ساینا اتومات و کوییک اتومات، متفاوت است.

خودرو شاهین

طبق اطلاعات موجود، سایپا هم نسخه دستی و هم نسخه اتومات شاهین را به بازار عرضه می‌کند که حداکثر سرعت هر دو مدل به ۱۸۵ تا ۱۹۰ کیلومتر برساعت می‌رسد.

شاهین که نخستین عضو خانواده SP۱۰۰ سایپا به حساب می‌آید، پس از تولید نمونه‌های اولیه در مرکز تحقیقات سایپا، تولید آن در فازهای PP۱ و PP۲ آغاز شده است.

بنا به گفته‌های محسن جهرودی (مدیرعامل وقت سایپا)، پلتفرم SP، نخستین پلتفرم ملی است که مراحل طراحی اولیه تا ساخت نهایی آن در ایران انجام شده است. هزینه دقیق طراحی و ساخت این پلتفرم نیز نامشخص است، اما امیررضا نخعی (مدیرعامل سایپا آذین خودرو)، میزان سرمایه‌گذاری برای آن را حدود ۱۰ میلیون دلار برآورد کرده است.

اما نرخ این خودرو چقدر برآورد می‌شود؟

نعمت‌الله کاشانی‌نسب، نایب رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو گفته است: شاهین خودرو به‌روزی است. این خودرو هنوز وارد بازار نشده اما ممکن است این خودرو در کارخانه با نرخ ۲۰۰ میلیون تومان به مردم عرضه شود اما نرخ این خودرو در بازار احتمالا معادل نرخ خودرو پژو ۲۰۰۸ است.

فیروز نادری، یک فعال بازار خودرو نیز با تایید صحبت‌های نایب رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو گفته است: چنانچه شاهین زمستان وارد بازار شود نرخ این خودرو بالای ۲۰۰ میلیون تومان آب می‌خورد. همچنین پیش‌بینی می‌شود نرخ این خودرو در بازار آزاد هم نرخ پژو ۲۰۰۸ است.

فعالان بازار خودرو در حالی نرخ شاهین را هم نرخ پژو ۲۰۰۸ می‌دانند که درحال‌حاضر این خودرو در بازار آزاد تا ۸۰۰ میلیون تومان معامله می‌شود.

 

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر