|
کدخبر: 136715

زنگ خطر در بازار لوازم یدکی خودرو به صدا در آمد

بررسی بازار لنت‌های خارجی نشان از آن دارد که میزان کالاهای تقلبی در بازار رو به ‌افزایش است و ممنوعیت واردات لنت سبب شده شرکت‌های وارد‌کننده نتوانند محصول با کیفیتی را وارد کشور کنند.

وضعیت بازار قطعات یدکی بسیار بحرانی است و قطعات اصلی یا پیدا نمی‌شود یا به‌دلیل کمیاب بودن بسیار گران‌قیمت است. برای برخی خودروهای کره‌ای قطعات به‌اندازه کافی وجود ندارد و در این بین برخی نمایندگی‌ها از قطعات تقلبی برای برخی خودروهای کره‌ای استفاده می‌کنند.

محمد سعیدی یکی از رانندگانی است که به‌تازگی برای تعویض لنت‌ترمز خودرو کره‌ای خود به‌یکی از نمایندگی‌ها مراجعه کرده و نمایندگی بابت فروش لنت خارجی هزینه فراوانی از او دریافت کرده؛ اما این قطعه به‌فاصله کوتاهی با مشکل مواجه شده است.

وی می‌گوید: «چند روز قبل لنت‌ترمز خودرویم را دریکی از نمایندگی‌های مجاز تعویض کردم و بابت آن متحمل هزینه فراوانی شدم. اما چند روز بعد مجدد با بروز مشکل در سیستم ترمز درحالی که نمایندگی مربوطه تعطیل شده بود، مجبور شدم به‌یکی از تعمیرگاه‌های مجهز درسطح شهر مراجعه کنم و با باز شدن و بررسی لنت‌ها متوجه تقلبی بودن آنها شدم.»

نمونه اصلی لنت سانتافه مدل ۲۰۱۴ که در کنار لنت تقلبی به‌اصطلاح نو (و در واقع کارکرده) قرار داده شده است.

درهمین زمینه بابک، از افراد متخصص در حوزه سیستم ترمز خودرو می‌گوید: «طی هفته‌های اخیر به‌تعداد افرادی که از این بابت دچار مشکل شده‌اند، افزوده شده و نمونه‌های فراوانی از لنت‌های تقلبی که توسط برخی نمایندگی‌ها روی خودروهای کره‌ای سوار شده، موجود است.»

وی می‌افزاید: «مشتریان بسیاری دارم که مدت کوتاهی پس از تعویض دیسک و لنت در نمایندگی‌، مجدد به‌من یا همکاران من مراجعه کرده و می‌کنند و بعد از باز کردن قطعه متوجه تقلبی بودن آن شده‌ایم. این درحالی است که نمایندگی مربوطه قطعه بی‌کیفیت را به‌اسم نمونه خارجی و با هزینه گزاف در اختیار مشتری گذاشته است.»

این کارشناس فنی حوزه لنت درادامه تاکید می‌کند: «این اتفاق بیشتر برای برخی مدل‌های کره‌ای رخ داده که مالکانشان به‌نمایندگی‌های خاصی مراجعه کرده‌اند. بهتر است دارندگان این مدل خودروها بابت این اقدام به‌ شرکت اصلی شکایت کنند. چراکه احتمالا شرکت اصلی نیز از این اقدام آگاه نیست.»

بررسی بازار لنت‌های خارجی نشان از آن دارد که میزان کالاهای تقلبی در بازار رو به‌افزایش است و ممنوعیت واردات لنت سبب شده شرکت‌های واردکننده نتوانند محصول با کیفیتی را وارد کشور کنند. به‌همین دلیل بازار جولانگاه محصولات تقلبی شده که به‌اسم لنت‌های اصلی به‌فروش می‌رسند.

منبع: دنیای خودرو

ارسال نظر