|
کدخبر: 129649

۵ دلیل اصلی ارزان شدن خودرو

با بررسی قیمت‌های خودرو می‌توان گفت که در روزها اخیر بازار خودرو با ریزش نسبی مواجه بوده است، اما چه عواملی موجب بروز این اتفاق شده‌ است؟ معامله گران بازار خودرو پنج دلیل را در این باره مطرح می‌کنند.دلایلی که بخشی از آنها انتزاعی و بخشی نیز اقتصادی است.

خودرو ۵ دلیل اصلی ارزان شدن خودرو

روند کاهشی قیمت خودرو از ابتدای هفته جاری آغاز شد و بسیاری از خودروها در این روزها طعم ورود به شیب نزولی قیمت‌ها را چشیده اند؛ اما به گفته برخی از فعالان بازار خودرو علاوه بر کاهشی بودن بازار خودرو در برخی از خودروها این روزها شاهد نوسان در بازار نیز بوده‌ایم، به‌طوریکه قیمت برخی از خودروها به صورت مارپیچ در حال تغییر است. رصد بازار نشان دهنده آن است که در میان خودروهای داخلی مزدا۳ با کاهش ۱۵۰ میلیون تومانی بیشترین کاهش قیمت را در این روزها ثبت کرده است. اما در میان خودروهای پرتیراژ نیز پراید افت حدود ۷ میلیون تومانی، پژو ۲۰۷ دنده‌ای افت ۲۳ میلیونی و پژو ۲۰۶ تیپ دو نیز افت ۲۴ میلیون تومانی داشته اند.

دلیل اول کاهشی شدن

اما چه دلایلی باعث شد تا بازار شکل نزولی به خود گیرد؟ در این خصوص فعالان بازار خودروبه پنج عامل در این زمینه اشاره می کنند. به اعتقاد فعالان بازار خودرو تغییر انتظارات تورمی در بازار خودرو یکی از دلایل کاهشی شدن بازار خودرو است؛ چرا که تصورات بر این بود که نااطمینانی و تلاطم در بازار رو به افزایش است و به همین دلیل بازار شکل صعودی به خود گرفته بود، اما به دلایل مختلف این تصورات تعدیل شده و این امر به صورت مستقیم بازار خودرو را تحت تاثیر قرار داده است.

دلار عامل دوم

اما در دومین عامل پای دلار در میان است، عاملی که می‌توان آن را به کاهشی شدن بازار خودرو نسبت داد به گفته فعالان بازار خودرو خبر آزادسازی بخشی از منابع در عراق موجب محافظه کاری مشتریان بازار خودرو شده است. کاهش قیمت دلار موجب شده تا تقاضایی که تا هفته پیش در بازار صعودی بوده به سرعت شکل نزولی به خود بگیرد. به گفته فعالان بازار خودرو علاوه بر کاهش قیمت این روزها شاهد تغییر روند عرضه و تقاضا نیز بوده ایم، بطوریکه خودرو در بازار موجود است، اما خریداران برای خرید دست نگه داشته‌اند.

سومین عامل، تحولات سیاست خارجی

از سوی دیگر تحولات سیاست خارجی موجب شده تا بازار خودر را نیز همانند سایر بازارهای دیگر نگاهی به اتفاقات خارج از مرزها داشته باشند، تصور معامله گران بازار خودرو این است که تا ۱۳ آبان و مشخص شدن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دست نگه دارند چرا که در صورت شکست دونالد ترامپ در انتخابات امکان تعدیل فشار به ایران در آینده وجود خواهد داشت و این به معنی کاهش انتظارات تورمی است.

افزایش نرخ بهره

افزایش نرخ بهره یکی دیگر از دلایلی است که فعالان بازار خودرو کاهشی شدن بازار را به آن نسبت می دهند، به اعتقاد فعالان بازار خودرو با افزایش نرخ بهره بانکی مسیر نقدینگی از بازارهای دارایی به سمت بازار پول کانالیزه خواهد شد که این امر موجب می شود تا برخی از معامله گران در سرمایه‌گذاری در بازار دارایی دچار تعلل شوند.

پنجمین عامل، تاثیر دیگر بازارها

این نکته را نیز باید مدنظر قرار داد که در حال حاضر شاهد همراهی بازار خودرو با سایر بازارها نیز هستیم، بطوریکه اخیرا بازارهای دیگر از جمله ارز، طلا وبورس با ریزش روبرو بوده اند که این امر بر بازار خودرو هم تاثیر گذار بوده است، بطوریکه فعالان بازار خودرو تلاش می کنند تا خود را با این شرایط تطبیق دهند؛ چرا که جدا شدن از سایر بازار ها می‌تواند معامله‌گران خودرو را دچار زیان جدی کند. از سوی دیگر در این همراهی شاهد سقف‌گذاری در بازار خودرو نیز خواهیم بود.

 

منبع: اقتصاد نیوز
  • مردم ارسالی در

    همش دروغه .........

  • ناشناس ارسالی در

    نمیدونم چرا بجای کاهش قیمت از واژه ارزان استفاده می‌کنید؟

  • طه ارسالی در

    ی جور دم از ارزان شدن اتومبیل میزنیم انگ ار 206 شده 80 تومن خجالت هم نمیکشید 2 تا 10 میلیون از قیمت ی خودرو میریزه میگن ا رزان هروقت قیمت 206 شد 80 تومن بگید ارزا ن شد خلاص

  • ناشناس ارسالی در

    خوب و قشنگ همه ملت را سرکار گذاشتند
    ولی همشون از دم یک روز محاکمه و از بی ن خواهند رفت

ارسال نظر