|
کدخبر: 113633

دو راهکار برای تنظیم بازار خودرو

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان گفت: امروز قیمت خودروها به صورت دستوری تعیین، اما قیمت مواد اولیه به‌کار رفته در آن آزاد محاسبه می‌شود. بنابراین قیمت تمام شده خودرو به مراتب از آنچه به ‌طور رسمی از سوی خودروساز اعلام می‌شود، بیشتر است.

خودرو دو راهکار برای تنظیم بازار خودرو

آرش محبی‌نژاد اظهار داشت: فقط دو راهکار برای تنظیم بازار خودرو و ایجاد تعادل در آن وجود دارد که نخستین آن‌ها، تعمیم قیمت‌گذاری دستوری به کل زنجیره تامین است.

وی که از منتقدان جدی قیمت‌گذاری دستوری خودرو در سال‌های گذشته است، افزود: اگر سیاست‌گذار اصرار بر تداوم این شیوه قیمت‌گذاری دارد، باید به همان شیوه مواد اولیه فولاد، پتروشیمی، مس و غیره داخلی، همچنین خدمات تولید خودرو و قطعه قیمت‌گذاری شده و به همان نسبت نرخ ارز تعدیل شود.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان گفت: علاوه بر موارد اولیه خارجی که به ‌طور مستقیم متاثر از نرخ ارز است، تولید مواد اولیه داخلی نیز به ‌طور عمده از سوی شرکت‌هایی انجام می‌شود که بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی در بورس عرضه شده و بر مبنای نرخ فوب (FOB) خلیج فارس منهای ۵ درصد قیمت‌گذاری می‌شوند.

محبی‌نژاد ادامه‌ داد: بر این اساس وقتی نرخ ارز افزایش می‌یابد قیمت مواد اولیه داخلی نظیر مس، فولاد، محصولات پتروشیمی و غیره نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

وی تاکید کرد: ارائه چنین فرمولی برای قیمت‌گذاری مواد اولیه که رابطه مستقیم با نرخ ارز دارد، سیاست‌گذاری غلطی است.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان درخصوص راهکار دوم نیز یادآور شد: اگر پذیرفتیم که قیمت مواد اولیه، نرخ ارز و نرخ نهاده‌های تولید باید آزاد باشد، آنگاه انتظار می‌رود قیمت خودرو نیز آزاد محاسبه شود.

محبی‌نژاد اضافه کرد: ‌هرگونه راهکار سومی در این زمینه منجر به رانت، فساد و اخلال خواهد شد.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان اذعان داشت: امروز قیمت خودروها به صورت دستوری تعیین، اما قیمت مواد اولیه به‌کار رفته در آن آزاد محاسبه می‌شود، بنابراین قیمت تمام شده خودرو به مراتب از آنچه به ‌طور رسمی از سوی خودروساز اعلام می‌شود، بیشتر است.

وی خاطرنشان ‌کرد: در این شرایط، دلالان و تولیدکنندگان مواد اولیه داخلی از سودهای سرشار برخوردار شده، اما در عوض خودروسازان و قطعه‌سازان ضرر می‌کنند.

محبی‌نژاد، انحصار موجود در تولیدات مواد اولیه داخلی نظیر ورق‌های فولادی، مس، آلومینیوم و محصولات پتروشیمی سبب شده در برخی موارد، حتی واردات آن‌ها با وجود همه هزینه‌های حمل‌ونقل، گمرک و غیره به صرفه باشد.ب

 

منبع: اسب بخار

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها