|
کدخبر: 105023

رقابت تمام عیار لکسوس NX با رنو کولیوس

لکسوس NX خودرویی در کلاس SUV است که توسط شرکت لکسوس ژاپن در ۲۰۱۴ رونمایی شد.

این خودرو در دو نوع توربوشارژ و هیبریدی به بازارهای جهانی راه یافت و توانست با طراحی منحصربه‌فرد و کیفیت ساخت عالی به‌زودی جای خود را در دل جهانیان ازجمله ایرانیان باز کند. ازاین‌رو شرکت ایرتویوتا وظیفه واردات و ارائه خدمات لکسوس NX را در ایران به عهده گرفت.

رنو کولیوس از نخستین تلاش‌های شرکت رنو برای ورود به عرصه طراحی و ساخت کراس‌اوورهای شهری محسوب می‌شود. این خودرو در دو نسل روانه بازار شده و شرکت آرین‌موتور نمایندگی آن را در ایران بر دوش گرفت. باوجوداینکه نسل اول به دلیل قیمت‌گذاری مناسب نسبت به رقبا توانست ثبات خوبی در بازار ایران به‌دست آورد اما تغییرات نرخ ارز و ورود طراحی‌های جدید سبب شد که خریداران کم‌کم این خودرو را به فراموشی بسپارند. ازاین‌رو رنو کولیوس نسل دوم در سال ۲۰۱۷ با المان‌های ظاهری بسیار متفاوت جایگزین نسل اول شد. متن پیش رو مقایسه‌ای میان این دو کراس‌اوور شرقی و غربی است.

طراحی

در چهره بیرونی لکسوس NX می‌توانید تمامی المان‌های موردنیاز برای ایجاد یک چهره خشن و تهاجمی را ببینید. خطوط شکسته و برجسته بر روی کاپوت، بدنه جانبی و پشت نخستین چیزی است که هر فرد اسپرت‌پسندی را به خود جذب می‌کند. به‌علاوه استفاده از یک سپر برجسته با یک جلوپنجره دوکی‌شکل مشبک در وسط آن و چراغ‌های کشیده و تیره‌رنگ به خشونت ظاهری این کراس‌اوور ژاپنی افزوده است. یکی از جدیدترین نکات طراحی به‌کاررفته در لکسوس NX استفاده از نورپردازی در زیر دستگیره‌های درب آن است که در شب نمایی شکوهمند به این خودرو می‌بخشد. به‌علاوه استفاده از رنگ‌های باکیفیت در بدنه خارجی این خودرو که به‌سادگی با چاقوهای جیبی خش نمی‌افتد، ازجمله نقاط قوت طراحی لکسوس NX تلقی می‌شود.

 برخلاف لکسوس NX، رنو کولیوس از ظاهر ساده‌تری برخوردار است. پلتفرم این خودرو با نیسان ایکس‌تریل مشترک بوده و تا حدی می‌توان آن را نسخه فیس‌لیفت نیسان دانست. طراحی قسمت عقب و جلوی رنو کولیوس خلاقانه‌تر بوده و نمای جانبی با خطوط صیقلی به‌کاررفته در آن ساده به نظر می‌رسد. طراحان تلاش کرده‌اند با استفاده از چراغ‌های C شکل در جلو، چراغ‌های طویل در عقب و قطعات تزیینی و کرومی ظاهری متفاوت و لوکس به این خودرو بدهند. هرچند که اشتراکات این رنو کولیوس با نیسان ایکس‌تریل در کاپوت، فرم سقف و ستون‌های عقب مشهود است.

لکسوس NX همچنان ظاهر تهاجمی خود را در داخل هم حفظ کرده است. استفاده از صندلی‌های تاشو و قوس‌دار فضای داخلی این خودرو را بسیار راحت و جادار کرده است. بااین‌وجود در فضای داخلی رنو کولیوس نمایی از خلاقیت بیرونی مشاهده نمی‌شود و تنها استفاده از المان‌هایی کلی همچون مانیتورهای بزرگ در وسط داشبورد و استفاده هم‌زمان چرم و قطعات طرح چوب در کابین ظاهر داخلی جذابی به رنو کولیوس بخشیده است. فضاسازی داخلی کابین و صندوق بار برای یک خانواده پنج‌نفره مناسب بوده و متریال استفاده‌شده در ساخت اتاقک از کیفیت قابل قبولی برخوردار است.

لکسس-۱

امکانات رفاهی

سیستم خواندن و نوشتن پیام‌ها از طریق صوت، سیستم صوتی بلوتوثی با ۱۴ بلندگو، نمایشگر هفت اینچی لمسی، دوربین دید عقب، سیستم هشدار باد تایرها، سیستم کمکی پارک، شارژر وایرلس، سیستم ورود بدون کلید، صندلی‌های جلو هشت‌حالته برقی حافظه‌دار، آینه الکتروکرومیک، تهویه مطبوع خودکار دوگانه، گرم‌کن و سردکن صندلی، آینه‌های جانبی تاشو برقی حافظه‌دار و قابلیت کنترل سیستم‌های خودرو از طریق موبایل تنها بخشی از امکانات رفاهی به‌کاررفته در لکسوس NX است.

رنو کولیوس نیز درزمینه امکانات رفاهی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. مانیتور ۸.۷ اینچی، سیستم صوتی بلوتوثی با سیزده بلندگو و امکان کنترل از روی فرمان، چراغ مه‌شکن جلو باقابلیت چرخش همراه فرمان، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، آینه الکتروکرومیک، سانروف برقی، پشت‌سری‌های قابل تنظیم صندلی‌ها و امکان هماهنگی با گودی کمر، گرم‌کن و سردکن صندلی، بادشکن جلو نقره‌ای و خروجی ۱۲ ولتی در کنسول مرکزی و صندوق‌عقب نمونه‌هایی از لیست بلندبالای امکانات رفاهی رنو کولیوس است.

مشخصات فنی

پیشرانه لکسوس NX یک پیشرانه دو لیتری با ۲۳۵ اسب بخار نیرو و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور است. شتاب صفر تا صد این خودرو ۷ ثانیه و حداکثر سرعت آن ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت است. لکسوس NX خودرویی مجهز به یک گیربکس شش‌سرعته اتوماتیک است و در صد کیلومتر سیکل ترکیبی ۹.۸ لیتر سوخت مصرف می‌کند. ثبت اعداد ۱۱.۲ لیتر در شهر و ۸.۴ لیتر در جاده‌های برون‌شهری آن را به یک خودروی کم‌مصرف تبدیل کرده است. رنو کولیوس نیز با استفاده از یک پیشرانه ۲.۵ لیتری تنفس طبیعی می‌تواند تا ۱۷۰ اسب بخار نیرو و ۲۳۳ نیوتن متر گشتاور تولید کند. مصرف سوخت این خودرو در سیکل ترکیبی ۸.۳ لیتر، در داخل شهر ۱۰.۷ لیتر و در خارج شهر ۶.۹ لیتر برآورد شده است. رنو کولیوس با یک جعبه‌دنده CVT X-Tronic در ۹.۸ ثانیه از صفر به صد می‌رسد و حداکثر سرعت آن ۱۹۹ کیلومتر بر ساعت است.

لکسس-۲

ایمنی

لکسوس NX پنج ستاره ایمنی یوروانکپ را به سینه آویخته است. این افتخار به لطف سیستم‌های ترمز و پایداری TCS، ASR، ESP، EBD و ABS، ده کیسه هوا، سیستم تشخیص نقطه کور، کروز کنترل، سیستم پیشگیری از برخورد، سیستم هشدار خروج از خط و سیستم کمکی در سربالایی به‌دست آمده است. ازنظر ایمنی رنو کولیوس با کسب پنج ستاره ایمنی می‌تواند رقیب خوبی برای لکسوس باشد. سیستم‌های ترمز و پایداری HSA، ESP، EBA و ABS، سیستم کمک به شروع حرکت در سربالایی، ایربگ جانبی، پرده‌ای و جلویی و همچنین محافظ لگن و قفسه سینه برای سرنشینان جلو، ترمزدستی برقی، سنسور پارک، کروز کنترل، سیستم هشداردهنده نقاط کور، امکان اتصال صندلی کودک، قفل مرکزی و ایموبلایزر ازجمله تجهیزات امنیتی به‌کاررفته در رنو کولیوس است.

لکسس-۳

جمع‌بندی

از دیدگاه کاربران رنو کولیوس در بخش رانندگی و عملکرد فنی به دلیل عملکرد غیراسپرت جعبه‌دنده و پیشرانه مشترک با نسل اول ضعیف‌تر از لکسوس NX عمل می‌کند. طراحی داخلی و بیرونی هر دو خودرو جذاب و به‌روز ارزیابی شده و لکسوس NX بیشتر موردتوجه مخاطبان جوان قرار گرفته است. ازنظر امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی نیز هر دو خودرو کیفیت قابل قبولی داشته‌اند. به‌طورکلی از دیدگاه کارشناسان هر دو خودرو به یک اندازه می‌توانند رضایت شما را نسبت به هزینه پرداختی جلب کنند.

البته باید بدانید که لکسوس NX نیز تیپ‌های مختلفی دارد و می‌توان بررسی جامعی روی مقایسه لکسوس nx۳۰۰h با nx۲۰۰t نیز داشت.

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها