|
کدخبر: 299682

نحوه کار سیستم اعلام حریق

رقابت بر سر نحوه عملکرد درست است

از همان سال 1847 که اولین سیستم اعلام حریق با استفاده از تلگراف در نیویورک ابداع شد تا به امروز که جدیدترین سیستم‌های هوشمند اعلام حریق وارد بازار شده‌اند، تلاش برای پیشرفت در جهت بهبود عملکرد سیستم اعلام حریق بوده است. اینکه ساکنین ساختمان‌ها و مناطق و زون‌های مختلف با انتخاب برند معتبر و باکیفیت، در سریع‌ترین زمان ممکن با عملکرد صحیح و بهینه‌ی سیستم اعلام حریق در زمان خطر در امان بمانند. اما چگونه؟

ضوابط و آیین نامه طراحی ساختمان در مورد ساختمان‌های با تعداد واحد مشخص و بلندمرتبه و آپارتمان‌ها از یک جایی به بعد داشتن سیستم اعلام حریق (fire alarm system) را از حالت اختیاری به اجباری تغییر می‌دهد. سوال دیگری همین جا مطرح می‌شود:

بهترین برندها از نظر عملکرد سیستم اعلام حریق در ایران کدام‌ها هستند؟

با ما در پاسخ به این سوالات همراه باشید.

انواع سیستم‌های اعلام حریق از نظر عملکردی

دو نوع سیستم اعلام حریق از نظر عملکردی داریم:

سیستم اعلام حریق دستی:

برای عملکرد صحیح و در مقیاس کوچک زون‌بندی ساختمان که نیاز به نیروی انسانی اپراتور برای فعال سازی خطر دارد.

سیستم اعلام حریق اتوماتیک:

دارای سیستم دتکتور و سنسورهای عملکردی که پروسه تشخیص و آشکارسازی به صورت اتوماتیک در کمترین زمان ممکن 3 تا 5 ثانیه صورت می‌گیرد. عملکرد سیستم اعلام حریق اتوماتیک خود به سه دسته تقسیم می‌شود:

  • سیستم اعلام حریق آدرس‌پذیر

  • سیستم اعلام حریق کانونشنال یا متعارف

  • سیستم اعلام حریق وایرلس یا بی سیم

نحوه عملکرد سیستم اعلام حریق

می‌دانیم که سیستم اعلام حریق ترکیبی از دتکتورها نسبت به دود، شعله، گاز و حرارت، آژیرها و فلاشرهای سمعی و بصری، شستی و پنل کنترل مرکزی هستند.

نحوه عملکرد یک سیستم اعلام حریق به این صورت است که دتکتور (تشخیص دهنده) نصب شده در محل مناسب، وظیفه کشف، شناسایی و آشکارسازی را بر عهده دارد. اگر حرارت، دما یا میزان غلظت یک نوع گاز و یا دود در فضا بیشتر شود، دتکتور این مسئله را شناسایی و آنالیز خواهد کرد. سپس سیگنال‌هایی را به کنترل پنل ارسال می‌کند و پنل مرکزی با اعتبارسنجی پیام، آژیرها و فلاشرها را به صدا درمی‌آورد و افراد از خطر یا احتمال وقوع آن مطلع خواهند شد.

از نظر نوع دتکتور، سیستم‌های اعلام حریق شامل 4 دسته‌بندی است:

  • دتکتور گاز

  • دتکتور دود

  • دتکتور شعله

  • دتکتور حرارت

اصلی ترین قسمت سیستم اعلام حریق از نظر عملکردی

قطعا تمام سکشن‌ها و بخش‌های یک سیستم اعلام حریق استاندارد و مطمئن از اهمیت بالایی برخوردارند. اما از این میان، کنترل پنل مرکزی اعلام حریق به عنوان بخش رابط میان دتکتور و آشکارکننده‌های صوتی و بصری بیشترین میزان اهمیت را دارد. عملکرد صحیح میکروپروسسورها در پنل مرکزی بخش حساسی است، برای همین برندهای برتر تولید کننده بیشترین تمرکز را از نظر عملکردی روی آن دارند.

برندهای محبوب از نظر عملکرد صحیح و استاندارد

سیستم اعلام حریق زیتکس – Zitex

زیتکس نامی آشنا برای متخصصان و مهندسین مقررات ملی ساختمان و کارشناسان حریق و آتشنشانی است. این برند کاملا مورد تایید سازمان آتش‌نشانی است که به دلیل داشتن کنترل پنل کاربردی و آسان و سرعت عمل بالا توانسته یکی از برندهای محبوب سیستم اعلام حریق از نظر عملکردی باشد. اعلام حریق زیتکس را اولین سیستم اعلام حریق آدرس‌پذیر در ایران می‌دانند که در مقیاس ساختمان‌های عمومی و فضاهای مسکونی قابل نصب است.

کمپانی زیتکس محصولات خود را در دو دسته تجهیزات آتش‌پذیر و تجهیزات متعارف تولید و عرضه می‌کند. قیمت خرید سیستم اعلام حریق زیتکس برای هر محصول متفاوت است.

سیستم اعلام حریق آریاک - Ariak

اگر به دنبال خرید و اجرای سیستم اعلام حریق متعارف یا کانونشنال هستید، به شما برند آریاک را معرفی می‌کنیم که به طور اختصاصی در زمینه conventional fire alarm system فعالیت دارد. آریاک برندی محبوب و مشهور در سطح گسترده است که تولید محصولات آن کاملا مطابق با استانداردهای اروپا و استانداردهای ملی است.

دستگاه مرکز کنترل اعلام حریق آریاک از مدل تک زون ACT تا 16 الی 28 زون قابل خریداری است. عملکرد سیستم اعلام حریق آریاک مورد تایید سازمان آتش‌نشانی کشور است و بخش‌های مختلف یک سیستم اعلام حریق از جمله دتکتور، آژیر و شستی را در مدل‌های مخلتف تولید می‌کند.

نکته مهم در زمان خرید سیستم اعلام حریق آریاک این است که نصب کنترل پنل، آژیر فلاشرها، شستی‌ها، دتکتورها و غیره باید کاملا تخصصی و اصولی باشد. برای همین حتما از متخصصان و مهندسین مکانیک مشاوره دریافت کنید.

سیستم اعلام حریق سنس – Sens

برند سنس، دیگر برندی است که وقتی صحبت از عملکرد سیستم اعلام حریق صحبت می‌کنیم بسیار قابل بحث است. این برند، محصولات اعلام حریق کانونشنال و آدرس‌پذیر خود را در داخل و خارج از کشور ارائه می‌دهد. در واقع سنس را یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان تجهیزات اعلام حریق و آتش‌سوزی می‌دانند. رضایت بالای مشتریان، کیفیت محصولات، قیمت مناسب و عملکرد بهینه از مشخصات سیستم اعلام حریق سنس است.

قیمت سیستم آدرس‌پذیر بیش‌تر از سیستم متعارف است و دلیل آن نیز نشان دادن محدوده و زون درگیر خطر در نوع اول یعنی آدرس‌پذیر است. اینکه شما به سیستم آدرس پذیر addressable نیاز دارید یا متعارف conventional را نوع فضا، ترجیح مالک و مقررات ساختمان مشخص خواهد کرد.

برای مشاهده محصولات سیستم اعمال حریق سنس و قیمت روز آن‌ها در سایت آتش ندا کلیک کنید.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها