|
کدخبر: 249597

بازجویی از ۲ سارقی که مرده بودند!

دو زندانی که گواهی فوتشان در سازمان ثبت احوال تایید شده بود، به طرز عجیبی زنده شدند و مورد بازجویی‌های فنی قرار گرفتند.

مدتی قبل پرونده‌ای از زندان به پلیس آگاهی خراسان رضوی رسید که محتویات آن نشان می‌داد، دو محکوم مالی که دوران محکومیت خود را در زندان «بندباز» می‌گذراندند، دیگر به زندان بازنگشته و احتمالا متواری شده اند! به همین دلیل در گزارش زندان، از کارآگاهان پلیس آگاهی خواسته شده بود برای دستگیری محکومان فراری اقدام کنند.

این گونه بود که گروه تخصصی از کارآگاهان وارد عمل شدند و تحقیقات گسترده‌ای را در این باره آغاز کردند.

بررسی‌های آنان با استعلام از مراکز و نهاد‌های دیگر بیانگر آن بود که دو زندانی مذکور با مشخصات ثبت شده در گزارش، فوت شده اند و گواهی فوت آنان در سیستم سازمان ثبت احوال نیز به ثبت رسیده است.

در پی دریافت این گزارش، بلافاصله کارآگاهان به ثبت احوال خراسان رضوی مراجعه کردند و با بررسی دقیق مدارک متوجه شدند که گواهی فوت دو زندانی به نام‌های غلامرضا و حمید با حضور دو تن از اعضای خانواده محکومان تحت تعقیب، در اوایل اسفند صادر شده است، اما شواهد امر و چگونگی فوت دو زندانی برای کارآگاهان به معمای عجیب و پیچیده‌ای تبدیل شده بود که راز و رمزی را درون خود داشت.

به همین دلیل گروه کارآگاهان  ضمن آغاز بررسی‌های غیرمحسوس، مراتب را به مقام قضایی اطلاع دادند. طولی نکشید که مقام قضایی دستورات محرمانه‌ای را برای پیگیری پرونده دو زندانی مذکور صادر کرد و بدین ترتیب کارآگاهان اداره مبارزه با جعل و کلاهبرداری به انجام رصد‌های اطلاعاتی پرداختند و به سرنخ‌هایی دست یافتند که نشان می‌داد دو محکوم مذکور زنده هستند و به طور مخفیانه زندگی می‌کنند.

به دنبال دریافت این اطلاعات، رمزگشایی از این ماجرای عجیب با بازبینی دوربین‌های مداربسته ثبت احوال ادامه یافت تا این که مشخص شد در تاریخ ثبت گواهی فوت، دو تن از اعضای خانواده محکومان تحت تعقیب به همراه دو شاهد به ثبت احوال مراجعه و پس از طی مراحل اداری و با استفاده از خلأ‌های قانونی، گواهی فوت دو زندانی یاد شده را دریافت کرده اند.

سرهنگ جواد شفیع زاده رئیس پلیس آگاهی خراسان رضوی گفت: پس از آن که بررسی‌های دقیق کارشناسان اداره مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی خراسان رضوی، زنده بودن محکومان مذکور را به اثبات رساند، بلافاصله عملیات دستگیری آنان در دستور کار قرار گرفت و هر دو زندانی در یک عملیات منسجم و هماهنگ به دام افتادند.

سرهنگ شفیع زاده افزود: بررسی دوربین‌های مدار بسته ثبت احوال بیانگر آن بود که محکومان فراری نیز در روزی که گواهی فوت دریافت کردند در ثبت احوال حضور داشتند و همین موضوع به حساسیت ماجرا اضافه کرد. وی گفت: وقتی متهمان با ردیابی‌های اطلاعاتی دستگیر شدند، اعتراف کردند که با سوء استفاده از خلأ‌های قانونی موجود و با همدستی دو نفر از دوستانشان، گواهی فوت دریافت کرده اند تا به زندان بازنگردند و پاسخگوی جرایم خود نباشند. با معرفی متهمان به مراجع قضایی، پرونده دیگری در این باره تشکیل شد و تحقیقات کارآگاهان نیز برای شناسایی دیگر افراد مرتبط با این ماجرا ادامه یافت.

منبع: روزنامه خراسان

ارسال نظر