|
کدخبر: 189985

دستگیری قاچاقچی اموال تاریخی + عکس

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان گفت: با پیگیری و عملیات یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان زنجان، سه قطعه شیء در شهرستان ابهر کشف و ضبط شد.

حوادث دستگیری قاچاقچی اموال تاریخی + عکس

حسینعلی فضلی اظهار کرد: مأموران یگان حفاظت میراث‌فرهنگی شهرستان به‌ محض اطلاع از خبر مربوط به‌ خریدوفروش اشیای عتیقه توسط فردی سودجو در منزل، با شناسایی قاچاقچی اموال تاریخی و گنج و هماهنگی مراجع قضایی و انتظامی، در عملیاتی یک متهم را دستگیر و سه شی‌ء شامل دو مجسمه و یک بشقاب را کشف و ضبط کردند.

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان، ادامه داد: بعد از کارشناسی‌های فنی از سوی کارشناسان اداره‌کل میراث‌فرهنگی این استان، اصالت اشیای مکشوفه تخمین زده خواهد شد.

وی تصریح کرد: حراست و صیانت از میراث‌فرهنگی و آثار و ابنیه تاریخی، مستلزم مشارکت‌ اجتماعی و همراهی و همکاری مستمر عموم مردم است و به همین منظور تلاش می‌شود با آگاهی‌ بخشی بیشتر، از ظرفیت‌های اجتماعی برای صیانت از آثار تاریخی استفاده شود.

فضلی گفت: بر اساس موادی از فصل نهم قانون تعزیرات، هرگونه حفاری غیرمجاز و خریدوفروش اشیاء و اموال فرهنگی تاریخی جرم محسوب شده و ضمن ضبط اشیا و اموال مرتبط، مجازات حبس و جریمه نقدی در پی دارد.

وی ادامه داد: مأموران اداره نیروی انتظامی شهرستان سلطانیه، حین بازرسی از یک خودرو مشکوک موفق به کشف و ضبط دو دستگاه و دستگیری یک متهم شدند.

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان اضافه کرد: متهم به دستور مقام قضایی پس از تنظیم صورت‌جلسه برای تشکیل پرونده و سیر مراحل قانونی به مرجع قضایی شهرستان زنجان ارجاع داده شد.

فضلی افزود: مراتب عیناً به واحد حقوقی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان برای طرح دعوی علیه مشارالیه به اتهام حمل غیرمجاز دستگاه فلزیاب و حفاری ارسال و پرونده در حال پیگیری است.

وی تأکید کرد: مجازات استفاده از دستگاه فلزیاب برای حفاری‌های غیرمجاز علاوه بر ضبط و توقیف برابر ماده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی به ۶ ماه تا یک سال حبس است.

منبع: رکنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها