|
کدخبر: 173385

قمار بازان یکی پس از دیگری راهی زندان می‌شوند

۱۶۰۰ نفر از گردانندگان سایت‌های قمار و شرط‌بندی توسط پلیس دستگیر شدند.

 

رئیس پلیس فتا درباره اقدامات این پلیس در برخورد با گردانندگان سایتهای شرط‌بندی و قمار گفت: اقدامات گسترده‌ای در این رابطه انجام داده‌ایم، بالغ بر ۶ هزار شبکه که مربوط به تبلیغات اینچنینی بوده رصد و و هزار و ۶۰۰ متهم دستگیر شده است.

سردار وحید مجید با اشاره به اهم اقدامات پلیس فتا در سال ۹۹، اظهار کرد: سال ۹۹ را در حالی به پایان رساندیم که ویروس منحوس کرونا بر زندگی بشر سایه افکنده و با توجه به همه‌گیری این ویروس در جوامع و کشورهای مختلف به نوعی شاهد کوچ مردم از فضای حقیقی به مجازی به ویژه برای انجام تبادلات بانکی، تجارت و خرید و فروش بودیم، درصد بسیاری از مردم از فضای سایبری استفاده کردند و در این بین مجرمان سایبری نیز به دنبال اقدامات مجرمانه خود بودند.

رئیس پلیس فتا با اشاره به تشدید رصد تحرکات در فضای مجازی به ویژه با شیوع ویروس کرونا، ادامه داد: در انتهای سال ۹۸ با پیگیری‌های صورت گرفته و البته با همکاری بانک مرکزی موفق شدیم موضوع "رمز پویا" را به عنوان یک اقدام ملی اجرایی و جایگزین رمزهای "ایستا" کنیم و با این اقدام بر خلاف سال‌های ۹۰ تا ۹۸ که همواره شیب جرایم برداشتهای اینترنتی و اقتصادی رو به افزایش بود، در سال ۹۹ و با فعال شدن رمزپویاها این شیب به سمت کاهش ۲۵ درصدی رفت.

وی بیان کرد: در تعاقب اجرای این طرح، بحث مرحله دوم رمزپویاها اجرایی شد و با بررسی و فرصت دو دقیقه‌ای که برای کاربران وجود داشت، موضوع مبلغ و نوع تراکنش در پیامک و اطلاع آن به کاربران گنجانده شد که این موضوع نیز در کاهش جرایم برداشتهای اینترنتی مؤثر واقع شد.

این مقام ارشد انتظامی با اشاره به تشدید اقدامات پلیس فتا همزمان با شیوع ویروس کرونا به منظور جلوگیری از فعالیتهای مجرمان و بهره‌برداری از فضای موجود افزود: در بحث برخورد با "فیک‌نیوزها"، انتشاردهندگان اخبارهای جعلی، و شایعات نیز اقدامات قابل توجهی انجام دادیم.

مجید خاطرنشان کرد: عده‌ای با انتشار کلیپهای تقطیع شده، جعلی و ویسهای تقلبی به دنبال متشنج کردن فضای جامعه و تخریب روحیه مردم بودند، بنابراین سه هزار و ۳۸۴ شبکه اجتماعی را مورد پایش سایبری قرار دادیم، در این میان بالغ بر ۸۰۰ مورد تذکر در حوزه شایعات کرونایی ابلاغ و بالغ بر ۷۰۰ پرونده قضائی تشکیل شد.

رئیس پلیس فتا ادامه داد: انتشار اخبار کذب و شایعات، کلیپهای تقلبی و تقطیع شده در پلت‌فرمهای مختلفی صورت می‌گرفت که براساس واپایشهای پلیس فتا باید بگویم ۵۶ درصد در حوزه شایعات، ۱۷ درصد آمار جعلی و ۶ درصد جرایم کلاهبرداری بود و برای مردم نگرانی زیادی ایجاد می‌کرد.

حضور دانش آموزان در فضای مجازی

مجید عنوان کرد: همزمان با شیوع ویروس کرونا و اعمال محدودیت در ترددها، شاهد بودیم که موضوع تحصیل، آموزش و امتحانات دانش‌آموزان معطوف به فضای سایبری شد بنابراین پویشی در سال ۹۹ به عنوان "کودکان سایبری" با هدف تبیین آسیبهای اخلاقی و جرایم سایبری که متوجه کودکان می‌شود و همچنین ایجاد حساسیت اجتماعی و گفتمان‌سازی در رابطه با ورود دانش‌آموزان به فضای مجازی، در یک هفته تدوین و اجرایی کردیم.

وی، با اشاره به روزشمار پویش "کودکان سایبری" عنوان کرد: کودکان سایبری؛ کرونا و آموزش، کودکان سایبری؛ مسئولیت اجتماعی، کودکان سایبری؛ خشونت سایبری، کودکان سایبری؛ اعتیاد سایبری، چگونگی والد پروری در فضای مجازی، کودکان کار سایبری، پلیس فتا؛ حامی کودکان از محورهای این روز شمار هفتگی بود و خوشبختانه بازتاب خوبی داشت

رئیس پلیس فتا به بازخوردگیری از اجرای پویش کودکان سایبری اشاره و مطرح کرد: در هزار و ۲۹ پلت‌فرم شبکه‌های اجتماعی، این پویش و عملیات رسانه‌ای آن، بالغ بر هشت میلیون بازدید داشته است و بالغ بر ۲۳۸ مورد محتوای پیشگیرانه سایبری و ۴۷ مورد محتوای پیشگیرانه سایبری با محور گرافیک و عکس‌نما از این بازتاب تولید شد و در پلت‌فرمهای تبلیغاتی این پویش ۲۴۷ بار در ویدئوهای اشتراک محتوا، بازنشر شد، ضمن اینکه در هزار و ۹۱۰ تیزر در۵۹۰ نقطه از شهر به صورت فیزیکی نمایش داده شد.

مجید درباره فعالیت در فضای مجازی همزمان با انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: پایش فضای مجازی و رسیدگی به تخلفات این حوزه در اشکال مختلف از جمله اقدامات ما در این ایام است و موضوعاتی از قبیل تخریب کاندیداها، توهین، انتشار کلیپهای حاوی افترا، توهین یا نشر حریم خصوصی افراد را رصد و دنبال می‌کنیم.

وی بیان کرد: رصد هرگونه فعالیت در حوزه را به جد دنبال می‌کنیم و تاکنون تخلفی در این زمینه نداشته‌ایم.

این مقام انتظامی درباره اقدامات پلیس در حوزه برخورد با گردانندگان سایتهای شرط‌بندی و قمار عنوان کرد: اقدامات گسترده‌ای در این خصوص انجام داده‌ایم به طوری که بالغ بر ۶ هزار شبکه که مربوط به تبلیغات این چنینی بوده رصد، چهار هزار پرونده تشکیل و هزار و ۶۰۰ متهم دستگیر شده است.

رئیس پلیس فتا از انهدام ۱۵ باند قمار در پی تشدید اقدامات مقابله‌ای پلیس فتا خبر داد و گفت: ۲۴۶ نفر از اعضای این ۱۵ باند، شناسایی و دستگیر شده‌اند.

این مقام مسئول درباره برخورد با کسانی که ادعای فروش سوالات کنکور را دارند نیز گفت: هر پدیده‌ای در فضای سایبری، مجرمان را مترصد اقدامات کلاهبردارانه می‌کند و ما همکاری خوبی با سازمان سنجش داریم و حدود ۱۳ کانال تلگرامی که در رابطه با فروش سؤالات فعالیت می‌کردند شناسایی و برخوردهای لازم صورت گرفت و همزمان با امتحانات دانش‌آموزان و فرا رسیدن کنکور فعالیتهایمان را در این حوزه و رصد تحرکات مجرمانه تشدید می‌کنیم.

 

منبع: رکنا

ارسال نظر