|
کدخبر: 121223

خطر انتقال کرونا از روی سطوح چقدر است؟

آغاز شیوع کروناویروس با نگرانی درباره انتقال آن از روی سطوح همراه بود و باعث شد فروش مواد پاک‌کننده از ژل‌های ضدعفونی‌کننده دست گرفته تا مواد سفیدکننده به شدت بالا رود.

حوادث خطر انتقال کرونا از روی سطوح چقدر است؟

با گذشت هفت ماه از پاندمی کرونا اکنون تصویر روشن‌تری از شیوه انتقال آن داریم و می‌دانیم این ویروس عمدتا از طریق استنشاق قطرک‌های تنفسی آلوده خارج شده از دهان افراد مبتلا منتقل می‌شود.

اما آیا واقعا لمس کردن چیزهایی مانند یک بسته مقوایی حاوی اقلام غذایی یا بسته پستی که به در خانه شما آورده می‌شود، می‌تواند باعث انتقال کروناویروس شود؟

نظر کارشناسان درحال‌حاضر این است که گرچه از لحاظ نظری انتقال ویروس از طریق لمس چنین سطوحی «امکان‌پذیر» است، بسیار بعید که شما از این طریق به عفونت دچار شوید.

برای اینکه کرونا طریق لمس سطوح ویروس به شما سرایت کند، اول باید مقدار زیادی ویروس روی آنها وجود داشته باشد. در مرحله بعد لازم است این ویروس‌ها تا زمانی که شما آن سطح را لمس می‌کنید و به روی دست‌هایتان منتقل می‌کنید، زنده و فعال بمانند و در نهایت شما بدون شستن دست‌هایتان آنها را به بینی، چشم‌ها یا دهانتان بزنید.

گرچه پژوهش‌ها نشان داده‌اند دریافتند که کروناویروس جدید به خصوص روی برخی سطوح از جمله سطوح پلاستیکی و استیل تا چند روز فعال بماند، اما اعلام چنین یافته‌هایی باعث شده است که درباره خطر انتقال این ویروس از روی سطوح اغراق شود.

به خصوص اینکه برخی از این بررسی‌ها با میزان بسیار بالاتری از ویروس نسبت به آنچه در دنیای واقعی وجود دارد، انجام شده‌اند.

کارشناسان می‌گوید به طور کلی احتمال انتقال ویروس از طریق سطوح بی‌جان بسیار کم است و احتمالا فقط در مواردی روی می‌دهد یک شخص دچار عفونت روی روی آنها عطسه یا سرفه کند و بعد شخص دیگری در مدت کوتاهی، در حد یک تا ۲ ساعت بعد، آن سطوح را لمس کند و به چشم‌ّ‌ها، دهان یا بینی‌اش بزند.

بنابراین برای اینکه با لمس کردن سطحی بیمار شوید، باید چنین روندی به طور کامل رخ دهد.

از طرف دیگر بررسی‌هایی که تا به حال در این باره انجام شده‌اند، فقط ثابت کرده‌اند که ویروس‌های‌ کرونا برای مدتی روی سطوح زنده می‌ماند، اما زنده ماندن آنها روی سطوح لزوما قابلیت انتقالشان به انسان را ثابت نمی‌کند.

از طرف دیگر دست کم دو بررسی احتمال انتقال ویروس کرونا را از طریق سطوح به انسان‌ّ‌ها نشان داده‌اند. یک بررسی در چین انتقال احتمالی ویروس را از طریقه دکمه آسانسور را مستند کرده است. یک بررسی دیگر در بیمارستانی در افریقای جنوبی نشان داده است که ممکن است تجهیزات پزشکی آلوده به انتشار ویروس کمک کرده باشند.

اگر سطوح سخت باعث انتقال ویروس کرونا شوند، احتمالا بیشتر سطوح در مکان‌های و فضاهای عمومی در این مورد نقش دارند و بنابراین ضدعفونی کردن مرتب آنها سودمند است.

اما تمیز کردن وسواس‌گونه هر سطحی که در اطراف‌تان وجود دارد، به خودی خود احتمالا چندان به محفاظت شما در برابر ویروس کمکی نمی‌کند. پاک کردن سطوح باید با کارهای دیگر مانندن ماسک زدن، فاصله‌گیری اجتماعی و شستن مرتب دست‌ها همراه شود.

تمرکز بیش از حد روی ضد عفونی کردن سطوح ممکن است باعث شود شما توجه کافی به کارهایی تاثیر ثابت‌شده‌ای در کاهش انتقال دارند، نکنید. بررسی‌ها نشان داده‌اند که ماسک زدن هنگامی در کنار افراد دیگر قرار دارید یک شیوه موثر است و می‌تواند تا حدود ۶۵ درصد خطر انتقال ویروس را کاهش دهد. حفظ فاصله دست کم ۲ متری بین خودتان و نزدیک‌ترین فرد به شما به محافظت شما کمک می‌کند.

اسپری کردن هر چیز با مواد سفیدکننده یا پاک‌کننده‌های قوی دیگر، ممکن است با خطراتی همراه باشد. برای مثال باعث تحریک ریه‌ها و بدتر شدن علائم در افراد دچار آسم شود.

همچنین استفاده بیش از حد و نادرست از این مواد ممکن است باعث تحریک پوست شما شود، بنابراین در هنگام استفاده از آنها باید دستکش به‌دست کنید.

اما شستن دست‌ها با آب و صابون به خصوص که بعد از بازگشتن از فضاهای عمومی یا پس از استفاده از توالت کار سودمندی است. با اینکه ویروس از طریق غذا منتقل نمی‌شود، اما احتمال کمی وجود دارد که ویروس از طریق دست‌های آلوده که با آنها غذا را به دهان می‌برید، به شما سرایت کند.

پاک نگه‌داشتن محیط اطرافتان کار خوبی است، اما لزومی به ضدعفونی کردن همه‌چیزها نیست.

 

منبع: همشهری آنلاین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها