|
کدخبر: 101771

کدام گونه‌های جانوری در آتش خاییز سوختند؟

روز پنج شنبه ۸ خرداد ماه بود که اخبار آتش سوزی گسترده در دامنه زاگرس و منطقه حفاظت شده خاییز منتشر شد.

حوادث کدام گونه‌های جانوری در آتش خاییز سوختند؟

منطقه حفاظت شده خاییز در حوزه استحفاظی شهرستان کهگیلویه با مساحتی معادل ۳۳ هزار هکتار واقع است که با گونه‌های غالب کل و بز، زیستگاه امنی برای گونه‌های جانوری گرگ، گراز، کفتار، شغال، جوجه تیغی، کاراکال (سیاه گوش)، پلنگ، سنجاقک و انواع خزنده گان است و در سال ۷۷ در ردیف مناطق حفاظت شده کشور قرار گرفت.

کوه خاییز نیز مهم‌ترین زیستگاه گرمسیری کهگیلویه است که با تلاش و کوشش شبانه روزی محیط بانان دارای تنوع زیست محیطی قابل توجهی است.

رشد محسوس جمعیت گونه‌های نادر این منطقه از جمله کل و بز نیز بیانگر تلاش شبانه روزی و اثربخش ماموران حفاظت از محیط‌زیست این شهرستان از این سرمایه ی ژنتیک ملی است.

کبگ، تیهو، شاهین، بحری، عقاب، بلوط خور، سارگپه، انواع کلاغ و کبوتر از گونه‌های پرندگان این منطقه حفاظت شده نیز هستند.

منطقه خائیز منطقه‌ای تپه‌ماهوری، کوهستانی و صخره‌ای که وجود پوشش گیاهی انبوه در آن، علاوه بر تامین علوفه و غذای مورد نیاز وحوش و پرندگان، سبب به وجود آمدن مأمن و پناهگاهی مناسب برای حیات‌وحش شده است اما گونه‌های جانوری که روزی خائیز زیستگاه امنشان بود از عصر پنجشنبه در میان فواره‌های آتش، مظلومانه جان می‌دهند و هیچ راه فراری برای این گونه‌های کمیاب که حالا محل زندگی آنها به کوره‌ای از آتش بَدَل شده است، وجود ندارد و در پی آتش‌سوزی گسترده به خطرناک‌ترین مکان برای این گونه‌ها تبدیل شده است.

هنوز هیچ اطلاع دقیقی در خصوص میزان خسارت این آتش سوزی در دست نیست و بنا به گفته مسئولان امر علت و وسعت این آتش سوزی پس از مهار آتش از سوی کارشناسان بررسی و به زودی اعلام می‌شود.

قصه پرغصه آتش سوزی جنگل‌های زاگرس، تراژدی هر سال‌های است که با مرگ تلخ هزاران بلوط پیوند خورده است.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها