|
کدخبر: 97994

آخرین وضعیت از ترخیص خودروهای دپوشده

آخرین وضعیت ترخیص خودروهای دپو شده نشان می دهد که بیش از ۱۰۰۰دستگاه خودرو طی روزهای گذشته ترخیص و در رابطه با مابقی نیز اقداماتی انجام شده است.

گسترش‌نیوز : در بهمن ماه سال گذشته هیات دولت با تعیین تکلیف حدود ۵۰۰۰ خودرویی که در گمرکها باقی مانده و امکان ترخیص نداشتند تحت شرایطی موافقت کرد و در ادامه این مصوبه برای اجرا ابلاغ شد که طی آن زمانی سه ماهه تعیین و صاحبان خودرو می‌توانستند براساس ضوابط تعیین شده خودروهای خود را ترخیص کنند. در حالی کمتر از ۱۵ روز دیگر به پایان مهلت تعیین شده برای مصوبه ترخیص خودروها باقی مانده که تاکنون مشخص نبود چه اقداماتی در این رابطه صورت گرفته و آیا خودرویی ترخیص شده یا خیر.

این در حالی است که طی روزهای گذشته وزارت صنعت،‌معدن و تجارت بخشنامه ترخیص خودروها را به گمرک ابلاغ کرد و گمرک نیز در تازه ترین اعلام خود وضعیت خودروهای دپو شده را اعلام کرده است.

طبق آنچه که ارونقی -معاون فنی و امور گمرکی -اعلام کرده است، از ۱۰۴۸ دستگاه خودرو سواری پروانه شده و ترخیص نشده، نسبت به ترخیص ۱۰۰۰ دستگاه خودرو اقدام و ۴۸ دستگاه از این خودروها به دلیل وجود پرونده و سایر مشکلات، موفق به خروج از گمرک نشده‌اند. همچنین از ۳۴۰ دستگاه خودرو سواری اظهار شده که پروانه نشده اند، تا پایان مصوبه قبلی حدود ۷۷ دستگاه خودرو ترخیص شده است.

ترخیص خودروها در منطقه آزاد اروند

در مورد خودروهای اروندی نیز از ۲۲۷ دستگاه خودروی موجود در گمرک خرمشهر (منطقه آزاد اروند) که با توجه به آمار قبلی، ۷۳ دستگاه سفارش آمریکا و ۱۵۴ دستگاه بالای ۲۵۰۰ سی سی بوده اند، نسبت به ترخیص ۱۴۴ دستگاه خودرو جهت تردد در منطقه آزاد و با رعایت مقررات مربوطه اقدام شده است.

اما در رابطه با خودروهای موجود در گمرکها قبل از شهریور ۱۳۹۳ به تعداد ۱۰۴ دستگاه، ترخیصی انجام نشده و ظاهرا صاحبانشان جهت انجام امور مربوط به تمدید ثبت سفارش و سایر امور مرتبط به مراجع ذیربط مراجعه نکرده‌اند.

در حالی تعدادی از خودروهای دپو شده دارای پرونده قضایی بود که از تعداد ۲۲۸۹ دستگاه خودرو مطرح رسیدگی در مرجع قضایی، با توجه به صدور رای برای ترخیص ۶۶۸ دستگاه خودرو سواری (در سال ۱۳۹۸) ، صاحب کالا جهت انجام تشریفات گمرکی خودروهای موصوف ، نسبت به اظهار ۳۵۸ دستگاه خودرو به گمرک اجرایی مربوطه اقدام که تشریفات گمرکی مربوطه درحال انجام است.

اما از ۱۱۰۰ دستگاه خودروی فاقد ثبت سفارش یا ثبت سفارش ابطال شده نیز امکان اظهار به گمرکات اجرایی مقدور نبوده و اظهاری هم برای آنها انجام نشده است.

البته طبق گفته معاون فنی و امور گمرکی گمرک، بدیهی است درصورت اظهار خودروها به هریک از گمرکهای کشور، در صورت مطابقت شرایط خودروها با مفاد مصوبه هیات وزیران، ارائه ثبت سفارش معتبر برای اظهار کالا، ارائه کد رهگیری یا موافقت بانک مربوطه و اخذ و ارائه مجوزهای قانونی و مقرراتی، نسبت به بررسی های معمول اقدام و متعاقب آن وفق مقررات ، نسبت به ترخیص کالا اقدام خواهد شد.

آن چه از ابتدا اتفاق افتاد از این حکایت داشت که حدود ۱۲ هزار و ۲۶۱ دستگاه خودرو سواری طی سال های گذشته وارد گمرکات شده بود که با توجه به تغییر شرایط ارزی ، مقرراتی و همچنین ممنوعیت ثبت سفارش و واردات خودرو ترخیص این خودروها متوقف شد تا این که در سال ۱۳۹۷ و در دی ماه آن سال هیات دولت زمانی را مقرر کرد تا طی آن خودروها ترخیص شوند. این مهلت که یک بار نیز تمدید شد در نیمه اردیبهشت سال گذشته به پایان رسید و دولت اعلام کرد فعلا تصمیمی برای تمدید ندارد.

در پایان مهلت تعیین شده مشخص شد ۷۱۵۳ دستگاه ترخیص و ۵۱۰۸ دستگاه دیگر باقی ماند. رایزنی های بسیاری در این ر ابطه صورت گرفت اما بی نتیجه بود تا این که در دی ماه سال گذشته با پیشنهاد وزارت اقتصاد به هیات دولت طی جلساتی که تشکیل شد موافقت نهایی در هیات دولت برای ترخیص باقی خودروها صورت گرفت که اکنون در مرحله اجرا است.

منبع: ایسنا

ارسال نظر

 

سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها