|
کدخبر: 82412

گزارش اختصاصی گسترش‌نیوز از نشست خبری انجمن سازندگان قطعات خودرو؛

نرخ بالای بهره بانکی، گریبانگیر قطعه‌سازان

عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات خودرو گفت: مدت زمان زیادی است که قطعه‌سازان با مشکل‌تسهیلات و نرخ بهره وام‌های ارائه شده مواجه هستند.

گسترش‌نیوز : فرهاد بهنیا عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات خودرو اظهار کرد: سال‌هاست که تولیدکنندگان کشور با بحث تسهیلات مواجه هستند. قدم مهمی در مورد حذف سود مرکب امسال انجام شد. خواسته ما از نهادهای قانونگذار این است که بحث جرایم و سودی که به عنوان اصل وام دریافت می‌شود برداشته شود. نرخ بهره ۱۹ درصد اعلام شده و عملا وامی که به تولیدکنندگان می‌دهند عملا ۲۳ درصد است. با معضل بانک به طور جدی مواجه هستیم. یکی از جاهایی که باید برای رونق تولید دست گذاشته شود همین رفع مسائل بانکی است. میزان نرخ بهره بانکی در سطح جهان پایین است و از نظر نرخ بانکی رده ۱۱۸ داریم که فاجعه است.

وی ادامه داد: انتظار این است که دولت، بانک مرکزی و قوه قضاییه به این قضیه ورود کنند. نکته دیگر مربوط به تامین اجتماعی است که بیمه بیکاری می‌دهد. اگر یک دهم این مبلغ در طول سال با نرخ بهره ۶ درصد به بنگاه‌ها داده شود این کار می‌تواند باعث احیای تولید شود.

وی افزود: بهتر است مالیات بر ارزش افزوده از تولیدکننده نهایی گرفته شود. ارزش افزوده باید مستقیم از خودروساز گرفته شود و یک بساط عجیبی در این قضیه ایجاد شده است.

بهنیا در پایان گفت: بحث انتشار آمارهای بی‌قاعده در سطح کشور مشکل ایجاد کرده است.بعضی از انجمن‌ها آمارهایی می‌دهند که نادرست است. توصیه باید کرد که قبل از اعلام هرگونه آماری این مسئله پخته شود و سپس انتشار یابد. در شرایط کنونی باید همه ارگان‌ها انرژی را برای افزایش و بهبود تولید بگذارند.

ارسال نظر