|
کدخبر: 80367

تازه‌ترین آمار از تولید خودروهای سنگین

آمار‌های منتشر شده‌ی وزارت صمت تا پایان آخرین ماه از فصل پاییز نشان می‌دهد تجاری‌سازان در بخش تولید مینی‌بوس، میدل‌باس، اتوبوس و کامیون با افت قابل‌توجهی روبه‌رو بوده‌اند.

گسترش‌‌نیوز : آلودگی هوا به نوعی چالش اصلی در کلان‌شهرهای کشور است. دولت برای مقابله با این مسئله همچنان تلاش می‌کند تا چراغ «ابر پروژه اسقاط» را روشن نگه دارد. اما بی‌تردید مهم‌ترین مسئله برای روشن نگه‌داشتن چراغ این طرح، تامین خودروهای نو برای جایگزینی با خودروهای سنگین فرسوده است.

درحال‌حاضر تامین خودروهای جایگزین از طریق واردات با توجه به وضعیت حاکم بر اقتصاد کشور چندان امکان‌پذیر نیست و در این شرایط چشم امید برای تحقق این پروژه، به خطوط تولید تجاری‌سازان دوخته شده است.

بنابراین اجرایی شدن طرح ابرپروژه اسقاط، تنها زمانی ممکن می‌شود که خطوط تولید خودروسازان سنگین از تحرک کافی برخوردار باشد. مسئله‌ای که با آمار تولید شرکت‌های فعال در این زمینه چندان همخوانی ندارد.

براساس آمار‌های منتشره از سوی وزارت صمت تا پایان آخرین ماه از فصل پاییز، تجاری‌سازان در بخش تولید مینی‌بوس، میدل‌باس، اتوبوس و کامیون با افت قابل‌توجهی روبه‌رو بوده‌اند. آن طور که آمارها می‌گوید تجاری سازان تا پایان نهمین ماه از امسال در قیاس با مدت مشابه سال گذشته افت ۶۹ درصدی را در کارنامه تولیدی خود ثبت کرده‌اند.

شرکت‌های خودروساز فعال در این زمینه طی مدت زمان ذکر شده در سال ۹۸، تعداد ۳ هزار و ۳۸۴ دستگاه انواع مینی‌بوس، میدل‌باس، اتوبوس و کامیون را در خطوط تولید خود تکمیل کردند، این در حالی است که طی همین مدت در سال گذشته، سنگین‌سازان ۱۰ هزار و ۹۰۲ دستگاه از انواع محصولات یادشده را تولید و به بازار عرضه کردند.

بنابراین همان طور که اشاره شد تا پایان آذر امسال به نسبت مدت مشابه سال گذشته تجاری‌سازان افت تولید ۶۹ درصدی داشته‌اند. در میان محصولات یاد شده تولید کامیون توانسته سرلیست افت تولید تجاری سازان را به خود اختصاص دهد. تجاری‌سازان در بازه زمان یاد شده در سال ۹۸ در مقیاس با همین مدت در سال ۹۷، افت ۷/ ۷۳ درصدی را به نام خود ثبت کرده‌اند.

تا پایان آذر ماه سنگین‌سازان در مجموع ۲ هزار و ۳۴۴ دستگاه کامیون تولید کرده‌اند. در حالی که تا پایان آذر ۹۷ آنها توانسته بودند ۸ هزار و ۹۱۷ دستگاه کامیون را در خطوط تولید خود نهایی کنند. در جدول افت تولید تجاری‌سازان رتبه دوم به تولید مینی‌بوس و میدل‌باس اختصاص دارد.

شرکت‌های خودروساز تجاری در پایان آخرین ماه از فصل پاییز توانسته‌اند ۶۶۱ دستگاه انواع مینی‌بوس و میدل‌باس را درخطوط تولید خود تکمیل کنند. این در شرایطی است که در مدت مشابه پارسال هزار و ۴۵۶ دستگاه انواع میدل باس و مینی‌بوس پس از تکمیل از خط خارج شده است. تجاری‌سازان در بخش تولید اتوبوس توانسته‌اند آمار بهتری از خود به جای بگذارند. آنها در این بخش افت ۳/ ۲۸ درصدی را در کارنامه خود ثبت کرده‌اند.

تجاری سازان فعال در حوزه تولید اتوبوس تا پایان آذر ۹۸، در مجموع ۳۷۹ دستگاه اتوبوس تولید کرده‌اند این در حالی است که تا پایان آذر سال گذشته ۵۲۹ دستگاه اتوبوس در خطوط تولید تجاری‌سازان نهایی شده بود.

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر