|
کدخبر: 38116

گزارش گسترش نیوز از وضعیت ایران در حوزه صادرات خودرو؛

رتبه ایران در مهم‌ترین صادرات دنیا

یکی از مهم‌ترین مواردی که در صادرات کشورهای مختلف می‌توان به آن اشاره کرد صادرات خودرو است. کشورهای مختلف از طریق صادرات خودرو، مبالغ هنگفتی به دست می‌آورند. در ادامه این نوشتار قصد داریم میزان صادرات خودرو در سال ۲۰۱۷، توسط کشورهای مختلف را بررسی کنیم.

گسترش نیوز: مجموع صادرات خودرو در سال ۲۰۱۷ به چیزی حدود ۷۴۰.۱ میلیارد دلار بالغ می‌شود. طبق آمارهای مختلفی که در این زمینه جمع‌آوری شده است خودرو در سال‌های اخیر، در مقام اول صادرات قرار گرفته است. میزان صادرات خودرو در سال ۲۰۱۷ نسبت به سال ۲۰۱۳ نزدیک به ۹.۲ درصد، رشد داشته است. میزان صادرات خودرو در سال ۲۰۱۶ در حدود ۷۰۰ میلیارد دلار اعلام شده است. این در حالی است که این رقم در سال ۲۰۱۷ تقریبا ۴۰ میلیارد دلار افزایش داشته است.

saderat1-1.jpg

بیشترین درآمد را کدام قاره داشته است؟

در سال ۲۰۱۷ قاره اروپا با صادرات ۴۰۵.۴ میلیارد دلار، بیشترین درامد را از این طریق به دست آورده است. به‌عبارت‌دیگر ۵۴.۸ درصد از درآمد کل قاره‌ها، نصیب قاره اروپا شده است. قاره آسیا در رتبه دوم قرار دارد که ۲۳.۶ درصد و پس‌ازآن امریکای شمالی با سهم ۱۹.۱ درصد از کل دنیا در رتبه سوم صادرات خودرو قرار دارد. پس‌ازاین ۳ قاره که اصلی‌ترین صادرات خودرو به آنها مربوط می‌شود، افریقا، امریکای لاتین و اقیانوسیه با درصدهای ۱.۲، ۱.۲ و ۰.۱ درصد در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند.

سریع‌ترین و کندترین رشد

در این میان طبق تحقیقاتی که از سال ۲۰۱۳ تاکنون انجام شده است، کشور ایتالیا سریع‌ترین و بیشترین رشد را در زمینه صادرات داشته و پس‌ازآن ترکیه، تایلند و جمهوری چک در این زمینه پیشرفت کرده‌اند. از سال ۲۰۱۳، صادرات خودرو توسط کشورهایی مثل کره جنوبی و ایالت متحده امریکا شیب نزولی داشته است و در این زمینه با کاهش صادرات خودرو، مواجه شده‌اند.

saderat2-1.jpg

رتبه‌بندی کشورها

در سال ۲۰۱۷، ۱۵ کشور مختلف توانسته‌اند ۸۶.۸ درصد از کل صادرات خودرو ج را به خود اختصاص دهند. کشور آلمان با توجه به این‌که یکی از قطب‌های صنعت خودرو محسوب می‌شود توانسته است بیشترین رقم را از صادرات خودرو را خود اختصاص دهد. صادرات خودرو توسط صنعت خودروسازی آلمان به ۱۵۷.۴ میلیارد دلار رسیده است. پس از آلمان، ژاپن با ۹۳.۴ میلیارد و کانادا با ۵۳.۶ میلیارد دلار درآمد حاصل از صادرات خودرو، به ترتیب در جایگاه دوم و سوم قرار می‌گیرند. کشورهای بریتانیا، مکزیک، کره جنوبی، اسپانیا، بلژیک، فرانسه، جمهوری چک، ایتالیا، اسلواکی، ترکیه و تایلند در مقام‌های پنجم تا پانزدهم قرار دارند.

خودروسازان موفق

بر اساس تحقیقاتی که توسط وب‌سایت Forbes انجام شده است خودروسازان مختلفی توانسته‌اند بیشترین صادرات را داشته باشند که کمپانی تویوتا در صدر جدول قرار دارد. پس از کمپانی تویوتا می‌توان به فولکس‌واگن و دایملر اشاره کرد. پس می‌توان گفت که آلمانی‌ها هرچند نتوانسته‌اند در بین برندهای دیگر، مقام اول را تصاحب کنند اما به دلیل تنوع شرکت‌های خودروسازی توانسته‌اند بیشترین رتبه از لحاظ صادرات خودرو را به کشور خود اختصاص دهند. در ادامه به ترتیب شرکت‌های خودروسازی فورد، ب‌ام‌و، جنرال موتورز، هوندا، هیوندای، نیسان و سایک بیشترین آمار صادرات را داشته‌اند.

saderat3.jpg

نگاهی به جایگاه ایران

آمار مختلفی از کشورهای صادرکننده خودرو در سال ۲۰۱۷ آورده شده است که این آمار مربوط به ۱۹۸ کشور است. ایران نیز پس از سیرالئون در رتبه ۸۱ این جدول قرار دارد و رتبه ۸۲ به بحرین اختصاص یافته است. درآمدی که در سال ۲۰۱۷ توسط کشور ایران و از طریق صادرات خودرو کسب شده است نزدیک به ۳ میلیون دلار است. اگر بخواهیم درصد صادرات خودرو ایران را با کشورهای دیگر جهان مقایسه کنیم به رقم ۰.۰۰۰۴ درصد خواهیم رسید.

موارد مختلفی باعث شده است ایران چنین رتبه‌ای را کسب کند که از جمله آنها می‌توان به کاهش قدرت خرید مردم در منطقه خاورمیانه، عدم ثبات سیاسی و اقتصادی در برخی از بازارها که منجر به توقف یا کاهش صادرات می‌شود، مشکلات نقل‌وانتقال ارز، هزینه بالای حمل به‌خصوص حمل دریایی، عدم ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت و رقابتی توسط بانک‌های داخلی و عدم امکان استفاده از تسهیلات بانک‌های خارجی، عدم پرداخت مشوق‌های صادراتی، تغییر قوانین واردات کشورها و سختگیرانه شدن استانداردها و نیز اعمال ناگهانی این نوع قوانین در برخی از کشورها اشاره کرد.

مشکلات ارائه اسناد بازرگانی با مبدا ایران در بازارهای هدف، عدم تمایل تجار صاحب‌نام در بازارهای هدف به همکاری با شرکت‌های ایرانی، عدم امکان گشایش ال‌سی ایرانی کالاها با مبدا ایران و عدم تخصیص ارز دولتی در صورت عدم گشایش ال سی در بازارهای افریقایی و در نهایت عدم عضویت ایران در اتحادیه‌های اقتصادی از دیگر مشکلات صنعت خودروسازی و صادرات آن به شمار می‌رود.

برای رفع این موارد نیز مواردی مانند برقراری مجدد مشوق‌های صادراتی، الگوبرداری از کشورهای موفق مانند چین و کره، واقعی ساختن نرخ ارز، اختصاص وام‌های کم‌بهره، سیاست‌گذاری و کمک به ایجاد شرکت‌های حرفه‌ای حمل‌ونقل، ایجاد ظرفیت در پایانه‌های مرزی، اتصال خط ریلی ایران و عراق، ایجاد ارتباط بین بانک‌های ایرانی و خارجی و ورود ایران به اتحادیه اقتصادی ازجمله راهکارهای پیشنهادی در این بخش به شمار می‌رود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها