|
کدخبر: 323103

پیش بینی هواشناسی / بارش باران

احتمال وقوع سیل در ۳ استان / هواشناسی هشدار داد

کارشناس سازمان هواشناسی هشدار داد که در بیشتر مناطق کشور بارش بارانی پیش بینی شده است و در استان‌های گلستان، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی احتمال وقوع سیلاب وجود دارد.

جامعه احتمال وقوع سیل در ۳ استان / هواشناسی هشدار داد

کبری رفیعی ضمن تشریح وضعیت جوی کشور، این طور پیش بینی کرد: بر اساس پیش‌بینی هواشناسی، در اکثر مناطق کشور به استثنای نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، شرق هرمزگان و جنوب غرب خوزستان، در برخی ساعات روز بارش باران همراه با باد قوی پیش‌بینی شده است. این بارش‌ها بر اساس نقشه‌های هواشناسی در ساعات عصر کاهش می‌یابد.

کارشناس سازمان هواشناسی نسبت به بارش‌های سیلابی در گلستان، خراسان شمالی و خراسان رضوی هشدار داد و با اعلام اینکه فردا در بیشتر مناطق کشور جوی آرام حاکم است، از ورود سامانه بارشی جدید در جمعه از جنوب غرب به کشور خبر داد و گفت: بارش‌های جمعه در ابتدا استان‌های واقع در جنوب، جنوب غرب و غرب کشور را شامل می‌شود و سپس به سایر مناطق می‌رسد.

وی اضافه کرد: بارش‌های جمعه همراه با رعد و برق در استان‌های کرمان، اصفهان و مناطقی از دامنه‌های جنوبی البرز و استان‌های زنجان، قزوین، تهران و البرز پیش‌بینی شده است.

به گفته وی، شنبه شمال‌غرب و بخش‌هایی از کرمانشاه، همدان، ارتفاعات البرز مرکزی و شمال شرق کشور بارش دارند و از بعد از ظهر شنبه سامانه بارشی از کشور خارج می‌شود. آب‌های خلیج فارس تا جمعه، مواج و متلاطم است و آب‌های دریای خزر نیز تا پنجشنبه مواج است.

وی افزود: تهران امروز نیمه ابری همراه با بارش‌های پراکنده است و بعدازظهر وزش باد نیز رخ می‌دهد. بیشینه دمای پایتخت امروز ۱۶ و کمینه دما ۱۰ درجه بالای صفر است.

حوضه‌ کارون بزرگ و قره قوم پرباران‌ترین حوضه‌های درجه ۲ کشور

بر پایه گزارش مؤسسه تحقیقات آب، برای هفته جاری (۱۹ الی ۲۵ اسفند) وقوع بارش‌ها به‌طور پراکنده برای بیشتر نقاط کشور به‌جز جنوب، جنوب شرق و مرکز کشور پیش‌بینی می‌شود. در این مناطق، مقادیر تجمعی بارش ۲۵ تا ۵۰ میلی‌متر پیش‌بینی‌شده است.

بر اساس تقسیمات حوضه‌های درجه ۱ کشور، حوضه آبریز قره قوم با مقدار میانگین ۲۸.۶ میلی‌متر و بیشینه نقطه‌ای ۵۰.۳ میلی‌متر پرباران‌ترین حوضه در هفته جاری خواهد بود.

همچنین حوضه آبریز فلات مرکزی با مقدار میانگین ۴ میلی‌متر و بیشینه نقطه‌ای ۴۰.۸ میلی‌متر کم باران‌ترین حوضه درجه ۱ کشور است.

بر پایه این گزارش، از میان حوضه‌های درجه ۲ کشور، حوضه کارون بزرگ با متوسط بارش ۱۴.۷ میلی‌متر و بیشینه بارش ۵۰.۵ میلی‌متر و حوضه قره قوم با مقدار میانگین ۲۸.۶ میلی‌متر و بیشینه نقطه‌ای ۵۰.۳ میلی‌متر پرباران‌ترین حوضه‌های درجه دو کشور هستند.

گفتنی است، در هفته جاری استان‌های خراسان رضوی، چهارمحال و بختیاری، خوزستان و لرستان با بارش تجمعی معادل ۲۵ تا ۵۰ میلی‌متر پر بارش‌ترین استان‌های کشور خواهند بود.

منبع: مهر

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها