|
کدخبر: 317981

خط ویژه/پلیس راهور/موتورسیکلت

ایجاد خط ویژه تردد موتورسیکلت‌‌ها / تصمیم پلیس راهور چیست؟

گزارش ها حکایت از آن دارد که قرار است خطوط ویژه موتورسواران در پایتخت راه اندازی شود.

جامعه ایجاد خط ویژه تردد موتورسیکلت‌‌ها / تصمیم پلیس راهور چیست؟

طبق گفته های رئیس پلیس راهور پایتخت ایجاد خط ویژه تردد موتورسیکلت‌‌ها در دستور کار پلیس قرار گرفته است.

امروز یکشنبه ۲۴ دی ماه رئیس پلیس راهور پایتخت سرهنگ سیدابوالفضل موسوی پور در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه حدود ۴ میلیون و سیصد هزار موتورسیکلت در سطح شهر تهران تردد می‌کنند اظهار داشت: با بررسی آمار پزشکی قانونی در خصوص تصادفات ۸ ماهه سال جاری در شهر تهران دریافتیم که ۴۷ درصد از فوتی های تصادفات تهران مربوط به موتورسیکلت سواران است. 

وی افزود: این آمار نسبت به سال گذشته ۲۷ درصد افزایش داشته است یعنی ۱۶۵ نفر در ۸ ماه سال قبل و امسال نیز در ۸ ماه ۲۱۰ نفر در اثر تصادفات موتورسیکلت جان خود را از دست داده اند که افزایش ۲۷ درصدی را نشان می‌دهد.

سرهنگ موسوی پور ادامه داد: اکثر موتورسیکلت ها فاقد معاینه فنی و از طرفی فاقد گواهینامه و بیمه شخص ثالث هستند و این موضوع تبعات اجتماعی و اقتصادی فراوانی را بعد از تصادفات برای آنها و خانواده‌ها در پی دارد.

وی با اشاره به اینکه نداشتن معاینه فنی برای موتورسیکلت‌ها باعث آلودگی هوا شده است تصریح کرد: ده و یک دهم درصد آلودگی هوا که توسط وسایل نقلیه متحرک ایجاد می شود مربوط به موتورسیکلت‌هاست.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: این موضوعات مهم پلیس راهور تهران بزرگ را بر آن داشت که در بحث انضباط بخشی و تردد موتورسیکلت سواران تمرکز بیشتری داشته باشد چرا که بخشی از این بی نظمی ها در خطوط ویژه، پیاده رو و بخشی هم در معابر و تونل‌های شهری اتفاق می‌افتد.

 وی گفت: تردد موتور سواران در تونل‌ها به این دلیل ممنوع است که موتورسواران در تونل‌ها به جهت انباشت گازهای آلاینده و سمی واژگون شده و با دیواره بتنی تونل‌ها برخورد کرده که باعث تبعات جبران ناپذیری می‌شود.

سرهنگ موسوی پور تصریح کرد: مهم‌ترین مساله عدم استفاده از کلاه ایمنی توسط راکبین موتورسیکلت است؛ به هر حال وظیفه پلیس انضباط بخشی و برخورد با تخلفات موتورسیکلت سواران در چارچوب قوانین و مقررات است.

وی افزود: موضوع مهم در طرح ۱۰ که از دوشنبه هفته گذشته شروع شده و هم اکنون نیز در حال اجراست؛ این است که این طرح مدام و مستمر بوده و تعطیل بردار هم نیست؛ یک بخش از اجرای این طرح توقیف موتورسیکلت سواران متخلف با کفی است. باید گفت موتورسیکلت‌هایی که در خطوط ویژه، خلاف جهت تردد کرده و یا در ارقام پلاک خود تغییر ایجاد کرده باشند شامل این طرح می شوند. 

سرهنگ موسوی پور بیان داشت: یک بخش دیگر از طرح ۱۰ که توقیف ساعتی را در پی دارد به تخلفاتی چون نداشتن کلاه ایمنی، توقف در پیاده رو، عبور از چراغ قرمز، عبور از تونل های شهری، عبور از خط اضطرار تونل‌ها و سایر تخلفاتی است که باعث توقیف ساعتی موتورسیکلت‌ها می‌شود. 

وی ادامه داد: در بحث انضباط بخشی تردد موتورسیکلت سواران فقط برخورد سلبی را در دستور کار قرار ندادیم بلکه موضوعات آموزشی در تقاطع ها در قالب طرح موتوریار که از قبل نیز اجرایی می‌شد همانند سابق انجام می شود؛ البته بخشی از این آموزش ها نیز در ستادهای ترخیص هنگام ترخیص موتورسیکلت ها انجام می شود. 

وی افزود: بخش دیگر از این طرح به چراغ روشن موتورسیکلت‌ها می پردازد که باید در تمام ساعات شبانه روز چراغ عقب و جلوی موتورسیکلت روشن باشد تا موتورسیکلت بیشتر و بهتر دیده شود تا کمتر مورد آسیب و تصادف و برخورد قرار بگیرد. 

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به نیاز ایجاد خطوط ویژه موتورسیکلت در تهران گفت: در برخی معابر توقفگاه‌های اضطراری مخصوص موتورسیکلت ایجاد خواهد شد. چاره ای نداریم و باید در برخی معابر بدلیل نوع فضا و محیط کسب و کار و ترددهای زیادی که هست خط ویژه موتورسیکلت ایجاد کنیم چرا که تردد موتورسیکلت‌ها مانند خیابان طالقانی تا میدان ولیعصر ( عج ) اجتناب ناپذیر است.

منبع: فارس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها