|
کدخبر: 316590

خسارت زلزله/زمین لرزه/زلزله تهران

خسارات زلزله احتمالی تهران/ کدام تونل های مترو آوار می شوند؟

در صورتی که در تهران زلزله ای اتفاق بی افتد، پل ها و تونل های زیادی آسیب خواهند دید.

جامعه خسارات زلزله احتمالی تهران/ کدام تونل های مترو آوار می شوند؟

شنیده ها حکایت از آن دارد که اگر در تهران، زمین لرزه ای رخ دهد، خسارات بسیاری را به همراه خواهد داشت و امکان امداد رسانی بسیار محدود خواهد شد.

در شهر تهران هم اکنون ۷۵۳ پل داریم ۵۵ درصد آن بتنی و ۴۵ درصد آن فلزی است که تعدادی از این پل‌ها نیاز به مقاوم‌سازی دارند چرا که در زلزله‌های بالای ۶ و ۷ ریشتر ستون این پل‌ها خواهد شکست و بزرگراه‌ها را مختل خواهد کرد. رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران گفت: در هنگام زلزله برای تونل‌های مترو اتفاقی نخواهد افتاد اما در آن قسمت‌هایی که گسل قرار گرفته است شاید بر اثر رانش و حرکت‌هایی که گسل ایجاد می‌کند زاویه انحرافی به وجود بیاید که در حد چند ثانیه است و خطر جانی برای مردم نخواهد داشت

وی افزود: تونل‌ها و ایستگاه‌های مترو ما هم اکنون از مکان‌های امن شهر تهران هستند که در صورت بروز زلزله احتمالی می‌توانند پناهگاه امنی برای مردم باشند.

حجت الاسلام سید محمد آقامیری، رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: سالانه در حدود ۵۰۰ هزار زمین لرزه در کل دنیا به وقوع پیوسته است که تنها ۱۰۰ هزار زمین لرزه بزرگ برای ایجاد خسارات قابل توجه در مراکز مسکونی کافی است.

وی در خصوص وحشتناک‌ترین زلزله‌های جهان تا به امروز، گفت: زلزله بزرگ ۱/۹ ریشتری اندونزی در مورخ ۲۶ دسامبر ۲۰۰۴ میلادی سومین زلزله قدرتمند تاریخ و دومین زلزله طولانی ثبت شده است.

آقامیری ادامه داد: زمین‌لرزه بم پرتلفات‌ترین زلزله قرن اخیر در کشور ما بوده است و تکرار فاجعه‌ای مشابه در مناطق پرجمعیت و لرزه‌خیز کشور ممکن است، بنابراین باید هر لحظه برای اتفاقی مشابه زمین‌لرزه‌ای که شهر بم ۲۰ سال پیش تجربه کرد، آماده باشیم.

ضرورت بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری

رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران بر لزوم نوسازی بافت‌های فرسوده برای مقابله با زلزله تهران تاکید کرد و گفت: متأسفانه ۴ هزار و ۳۰۰ هزار هکتار بافت فرسوده تهران خطری بیخ گوش ما است و نباید از این موضوع غفلت کنیم.

وی افزود: ما در تهران حدود ۴۲۳۰ هکتار بافت فرسوده داریم که از این تعداد بافت فرسوده ۲۷۸ هزار پلاک فرسوده شناسایی شده بود که ۱۲۰ هزار پلاک فرسوده بازسازی شد.

رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران افزود: ما حدود ۲ میلیون و هفتصد هزار سقف ناپایدار با حدود ۱۰ میلیون جمعیت داریم و متأسفانه میانگین جمعیتی که در این بافت فرسوده در هر هکتار زندگی می‌کنند ۳۹۱ نفر است.

وی ادامه داد: در این بافت فرسوده تراکم جمعیت بسیاری را داریم که باید حدود یک چهارم شهر تهران را بهسازی و نوسازی کنیم.

آقامیری گفت: باور تمامی کارشناسان ما این است که اگر زلزله‌ای در تهران رخ دهد فاجعه‌ای رخ خواهد داد.

رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: در بخش پژوهشگاه زلزله تهران پژوهش‌های خیلی خوبی انجام شده است که این کافی نیست و باید کارهای قوی‌تری در این زمینه انجام شود.

وی افزود: در تهران بخشی باید مقاوم‌سازی و بخشی هم باید کاملاً تخریب و نوسازی انجام شود مشوق‌های بسیاری هم از طرف شهرداری گذاشته شده است به عنوان مثال عوارض در بافت فرسوده به صفر رسیده است.

رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران ادامه دارد: اولین سوالی که ما از این اساتید پرسیدیم این بود که آیا در تهران امکان زلزله بالای ۷ ریشتر وجود دارد یا خیر که بلااستثنا تمامی این عزیزان معتقد بودند زلزله بالای هفت ریشتر قطعاً در تهران رخ خواهد داد.

منبع: عرشه آنلاین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها