|
کدخبر: 311288

افشای خیانت دانشگاه‌های دولتی به دانشجویان

اگر حتی یک ماه از عمر خود را دانشجو بوده‌اید، قطعا گذرتان به آموزش دانشگاه افتاده است، چراکه ارائه خدمات آموزشی در دانشگاه‌ها یکی از رکن‌های اصلی آن محسوب می‌شود. بخشی از خدمات آموزشی دانشگاه‌های دولتی پولی است و باید در قبال ارائه این خدمات مطابق تعرفه سازمان دانشجویان مبلغی را پرداخت کنید.

جامعه افشای خیانت دانشگاه‌های دولتی به دانشجویان

اگر حتی یک ماه از عمر خود را دانشجو بوده‌اید، قطعا گذرتان به آموزش دانشگاه افتاده است، چراکه ارائه خدمات آموزشی در دانشگاه‌ها یکی از رکن‌های اصلی آن محسوب می‌شود. بخشی از خدمات آموزشی دانشگاه‌های دولتی پولی است و باید در قبال ارائه این خدمات مطابق تعرفه سازمان دانشجویان مبلغی را پرداخت کنید. شاید انتظار شما به‌عنوان دانشجو این باشد که مبلغ ناچیزی و حدود پنج الی ۱۰ یا ۲۰ تومان را باید بپردازید، اما طبق آخرین تعرفه منتشر‌شده توسط سازمان، قیمت خدمات آموزشی از ۱۲ هزار تومان شروع می‌شود و حتی در برخی از خدمات به دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان می‌رسد. در ادامه این گزارش مروری بر آخرین جدول تعرفه خدمات آموزشی سازمان دانشجویان برای سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ خواهیم داشت.

   افزایش ۲۱۶درصدی خدمات آموزشی (آموزش رایگان)

جدول تعرفه‌ها به سه بخش‌ خدمات آموزشی/آموزش رایگان، ارزشیابی مدرک تحصیلی، ثبت‌نام در آزمون زبان خارجی و اعزام به خارج تقسیم شده و پیش از ابلاغ، در تاریخ ۱۶ مهرماه امسال به تصویب رسیده و در دوم آبان‌ماه نیز به دانشگاه‌های وزارتین علوم و بهداشت ابلاغ شده است. همچنین‌ درآمدهای سازمان دانشجویان به حساب خزانه واریز می‌شود و در بخش درآمد بودجه کل کشور در ردیف هزینه‌ای بودجه سنواتی در اختیار سازمان مذکور قرار می‌گیرد.

اولین موضوع تعرفه‌های خدمات، مربوط به خدمات آموزشی/آموزش رایگان می‌شود. در این بخش گواهی موقت فراغت از تحصیل و گواهی اشتغال به تحصیل با افزایش سه برابری یا ۲۰۰ درصدی از ۱۳ هزار تومان به مبلغ ۳۹ هزار تومان رسیده‌ است. همچنین دانشجو برای رویت ریز‌نمرات خود باید مبلغ ۵۷ هزار تومان را بپردازد، در حالی که پیش از این دانشجویان تنها با پرداخت ۱۹ هزار تومان می‌توانستند ریز نمرات خود را دریافت کنند. به‌علاوه ثبت‌نام دانشجو به‌عنوان میهمان یا انتقالی با مبلغ ۳۰ هزار تومان انجام می‌گیرد. ارزان‌ترین خدمت آموزشی مربوط به بررسی و تایید گواهی رتبه ممتازی با ۱۲ هزار تومان و گران‌ترین خدمت مربوط به ثبت‌نام و اعلام نظر درخصوص انتقال خارج به داخل در مقطع کارشناسی‌ارشد و دکتری با قیمت ۱۸۰ هزار تومان می‌شود.

در مورد تقاضای بررسی ادامه تحصیل دانشجویان دارای شرایط خاص در کمیسیون موارد خاص، دانشجویان استانی با افزایش ۲.۵ برابری باید مبلغ ۳۵ هزار تومان و دانشجویان مرکزی با افزایش سه برابری باید مبلغ ۷۵ هزار تومان بپردازند.

   هزینه ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان برای برگزاری دفاعیه

ارزشیابی مدارک تحصیلی از دیگر موضوعاتی است که برای آن تعرفه تعیین شده است. موضوع ارزشیابی مدارک دانش‌آموختگان دانشگاه‌های خارج در کمیسیون‌های تخصصی و صدور المثنی، افزایش ۲۰۰ درصدی داشته و دانش‌آموخته برای ارزیابی مدرک کاردانی مبلغ ۷۵ هزار تومان، برای مدرک کارشناسی، ۱۵۰ هزار تومان، مدرک ارشد، ۲۴۰ هزار تومان و برای مدرک دکتری خود، مبلغ ۴۵۰ هزار تومان باید پرداخت کند. علاوه‌براین دانشجویان ارشد برای برگزاری جلسه دفاعیه باید مبلغ یک میلیون و ۲۵۰ هزار و دانشجویان دکتری باید مبلغ دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان را پرداخت کنند. همچنین دانشجویان کارشناسی برای ۱۸ واحد ارزشیابی به ازای هر درس باید مبلغ ۵۴۰ تومان را پرداخت کنند، به‌علاوه اینکه برای هر بار آزمون مجدد، هزینه آن شامل ۲۰ درصد افزایش می‌یابد. دانشجویان ارشد نیز برای دفاعیه یا آزمون کتبی برای واحد ارزشیابی به ازای هر درس باید ۶۰۰ هزار تومان پرداخت کنند و افزایش ۲۰ درصدی برای آزمون مجدد نیز روی مبلغ اعمال می‌شود.

   افزایش ۳ برابری هزینه مصاحبه اخذ بورسیه تحصیلی

دانشجویان برای ثبت‌نام آزمون زبان MSRT، باید مبلغ ۳۶۰ هزار تومان پرداخت کنند. در کنار آن ثبت‌نام، صدور و توزیع نامه‌های معرفی به بانک جهت ارز دانشجویان خارج از کشور با افزایش ۲۰۰ درصدی به ۱۰۰ هزار تومان رسیده است. صدور نامه برای اداره کل گذرنامه و درخواست صدور معافیت تحصیلی ۳۹ تومان برای دانشجویان آب می‌خورد. از سمت دیگر نیز تنها ارزیابی بورسیه تحصیلی در مرحله ثبت‌نام ۶۵ هزار تومان و در مرحله مصاحبه ۱۸۰ هزار تومان برای متقاضیان هزینه در‌بردارد. در مورد موسسات اعزام دانشجو نیز بررسی شرایط و صدور مجوز مبلغ ۶۹۰ هزار تومان و نظارت و بازبینی و تمدید مجوز موسسه به ۳۶۰ هزار تومان رسیده است. موسسات جذب دانشجو نیز‌ برای صدور مجوز مبلغ ۲۰۰ هزار تومان و برای تمدید مجوز ۲۵۰ هزار تومان پرداخت می‌کنند.

دانشگاه

منبع: برترین ها

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها