|
کدخبر: 310385 فرشته صائمی

رئیس دادگستری کل استان هرمزگان مطرح کرد:

سال گذشته ۲۰ میلیون گواهی سوء پیشینه صادر شد

رئیس دادگستری کل استان هرمزگان گفت: سال گذشته ۲۰ میلیون گواهی سوء پیشینه صادر شده است. همچنین مباحث مربوط به زندانی الکترونیک و یا ارتباط تصویری زندانی‌ها با اقوام خود از جمله دستاوردهای قوه قضائیه است. در حال حاضر بیش از ۹۵ درصد آرای قوه قضائیه به صورت الکترونیک صادر می‌شود.

جامعه سال گذشته ۲۰ میلیون گواهی سوء پیشینه صادر شد

مجتبی قهرمانی، رئیس دادگستری کل استان هرمزگان امروز ( شنبه ۲۹ مهرماه) در نشست خبری خود گفت: حضور خبرنگاران در هرمزگان را تور رسانه‌ای عدالت اجتماعی می‌گذاریم و این بزرگترین تور رسانه‌ای است که در قوه قضائیه صورت گرفته است. این اقدام کار خاص است چرا که به صورت تخصصی و حول محورهای مشخص است، مورد دیگر اقدامات قوه قضائیه در خصوص نقدپذیری است. البته قوه قضاییه از تقدپذیری استقبال می‌کند.

او افزود: اعتبار قضایی اعتبار عمومی افراد جامعه به دستگاه قضا است که سرمایه ان نهاد محسوب می‌شود اما این سرمایه دو تهدید دارد به این ترتیب که امکان دارد تحت تأثیر رسانه‌های بیگانه دچار انحراف قرار بگیرد، مورد دیگر اعتبار قضایی است چنانچه نزول آن به سرعت صورت می‌گیرد و افزایش آن با کُندی انجام می‌شود. در همین راستا ما معتقد هستیم که رشد و بلوغ قوه قضاییه به خوبی تبیین نشده است. به نظر می‌رسد در گام اول انقلاب و در آستانه گام دوم قوه قضائیه به رشد قابل توجهی دست پیدا کرده که این رشد و دستاوردهای آن به خوبی منعکس نشده است.

قهرمانی ادامه داد: وقتی مخاطب بداند که قوه قضائیه بی‌طرف تصمیم‌گیری می‌کند، بهتر تصمیمات را می‌پذیرد و سطح اطمینان مردم از قوه قضائیه افزایش پیدا می‌کند. برای تبیین رشد و بلوغ قوه باید چند شاخص را مدنظر قرار بدهیم که یکی از آنها منابع انسانی است کما اینکه در حال حاضر ۷۰ درصد قضات کار دارای مدرک کارشناسی ارشد و دکتری هستند.

رئیس دادگستری کل استان هرمزگان همچنین تصریح کرد: سال گذشته ۲۰ میلیون گواهی سوء پیشینه صادر شده است. همچنین مباحث مربوط به زندانی الکترونیک و یا ارتباط تصویری زندانی‌ها با اقوام خود از جمله دستاوردهای قوه قضائیه است. در حال حاضر بیش از ۹۵ درصد آرای قوه قضائیه به صورت الکترونیک صادر می‌شود.

قهرمانی با اشاره به سند تحول قضایی اظهار کرد: پایان سال ۱۴۰۲ پایان زمان اهداف بلندمدت این سند است. البته زیربنای تحول با حضور اژه‌ای صورت گرفت. گفتمان با دولت و سایر قوا از جمله تحولات قوه قضائیه است. تشریفات حضور اژه‌ای در استان هرمزگان کمتر از تشریفات حضور خبرنگاران در این استان بود.

او همچنین متذکر شد: برخورد با آمارهای صوری از جمله مواردی بود که در سفر رئیس قوه قضائیه مطرح شد. با این اقدامات ما در حال حاضر شاهد قوه قضاییه تخصصی هستیم. رسالت قوه قضاییه عدالت است که این قوه در حوادث اخیر به این نکته توجه کرده است.

قهرمانی در ادامه ابراز کرد: مرکز پژوهش‌های قوه قضائیه در راستای تحقق عدالت اجتماعی ۷ راهکار مطرح کرده است.

او ادامه داد: در رابطه با گرفتن مالیات از شرکت‌ها بنده شخصاً قضیه را پیگیری کردم و به عنوان مثال یکی از شرکت‌ها نه تنها به استان هرمزگان و یا تهران مالیات پرداخت نمی‌کرد بلکه به دلیل اینکه اصالت رییس شرکت مربوط به استان دیگر بوده، مالیات خود را در زادگاه خود پرداخت می‌کرده است.

قهرمانی همچنین افزود: گاهی ممکن است خدمتی به مردم ارائه کنیم اما همکار خود را تحت فشار قرار دهیم در صورتی که خدمت‌رسانی مطلوب یعنی هیچ‌کدام از طرفین تحت فشار قرار نگیرند.

او با اشاره به گزارش املاک تملیکی و گمرکات استان هرمزگان تصریح کرد: یکی از تجار مراجعه کرد و گفت بندر شهید رجایی حدود ۴۰۰ میلیون تومان حق پارکینگ دریافت می‌کند در صورتی که بنده از پارکینگ استفاده نمی‌کنم، بلافاصله قوه قضاییه به این قضیه ورود پیدا و مانع ادامه این روند شد. نکته دیگر این است که ۵۴ بازدید میدانی از گمرکات داشتیم که شامل کالاهای اساسی بود.

قهرمانی در ادامه خاطرنشان کرد: همچنین پیگیری بحث افراد فاقد شناسنامه نیز یکی از اتفاقاتی است که توسط دادگستری استان هرمزگان صورت گرفت که در نهایت شناسنامه ۱۲۶ نفر از افراد در بازه سنی ۷۰ تا ۶ سال صادر شد. بر همین اساس در حال حاضر می‌توانم ادعا کنم که فرد بدون شناسنامه در هرمزگان نداریم.

او با اشاره به اینکه چرا افراد شناسنامه نداشتند، اظهار کرد:بعضاً افراد تصور می‌کردند که نیاز به شناسنامه ندارند.

قهرمانی درباره فعالیت شرکت نفت آفتاب ادامه داد: این شرکت سرمایه‌گذاری کرده، پنجمین پالایشگاه کشور است که صد در صد هم خصوصی است و وعده داده که در زمینه اشتغال کارگشا باشد. مورد دیگر این است که در راستای ساماندهی اموال تملیکی حدود ۵ هزار کانتینر را به چرخه برگردانیم.

رئیس دادگستری کل استان هرمزگان همچنین مطرح کرد: همچنین طرح پرداخت دیه تصادفات بدون تشکیل پرونده قضایی از جمله مواردی بود که اجرایی شد و به این ترتیب مانع از اطاله وقت در رسیدگی به تصادفات و دریافت دیه شدیم.

قهرمانی درباره اینکه به تجار گفته شده بود برای واردات برنج نیاز به مجوز از شهر مبدأ دارند، یادآور شد: قوه قضاییه به قضیه واردات برنج ورود پیدا کرد و متوجه شدیم که برخی از کشورها چنین زیرساختی ندارند لذا اعلام کردیم سلامت برنج‌های وارداتی مورد سنجش قراربگیرد و در صورتی که مشکلی نبود وارد بازار شوند، به این ترتیب هیچ برنجی در گمرک باقی نماند و فاسد نشود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها