|
کدخبر: 286071

حقوق پاکبان‌های پایتخت چقدر است؟

شهردار تهران گفت: ثبات شغلی کارگران یکی از وظایف مهمی است که معمولا در قرارداد نیروهای پیمانکاری مغفول مانده و به تبع آن برخی از کارگران مورد ظلم واقع می شوند، به همین خاطر در تلاشیم تا به زودی وضعیت ثبات شغلی این افراد را تضمین کنیم.

جامعه حقوق پاکبان‌های پایتخت چقدر است؟

روز گذشته طرح تزریق واکسن هپاتیت B برای کارگران و پاکبانان شهرداری تهران با حضور علیرضا زاکانی شهردار پایتخت، رئیس‌سازمان نظام پزشکی کشور و جمعی از مسئولین شهری در قالب بیست و دومین «شنبه امید و افتخار» آغاز شد.

در حاشیه این مراسم و پس از اظهارات زاکانی مبنی بر اینکه پاکبانان خدوم ترین و زحمت کش ترین بخش جامعه و مدیریت شهری هستند، به سراغ چند تن از پاکبانان حاضر در سالن رفتم و درخصوص دستمزد و شرایط کاری شان سوالاتی را پرسیدم.

حقوق ۶ میلیونی پاکبانان در پایتخت!

با سوالم گویی نمک بر زخم این جماعت زحمت کش پاشیدم. یکی از پاکبانان برای اینکه من از پاسخشان متعجب نشوم گوشی موبایل خود را از جیب بیرون آورد پیامک واریز حقوق را به من نشان داد. ۶۱۱۵۰۰۰ هزار تومان!

متعجب خیره به گوشی موبایل و دستان پر از پینه پاکبان بودم سرم را که بلند کردم بیش از ۱۵ نفر از پاکبانان را در کنار خود دیدم که همگی از وضعیت اسفناک معیشتی خود گلایه می کردند.

یکی از پاکبانان که کمتر از ۴۰ سال سن داشت گفت: ما هفت روز هفته را بدون تعطیلی از ساعت ۸ صبح تا ۵ بعدازظهر یا ۹ شب تا ۶ صبح در خیابان های شهر مشغول جارو زدن، شاخه زنی درختان، بار زدن نخاله ها، لایروبی جوی های آب و دریچه های فاضلات و ... هستیم.

پاکبان دیگری با گلایه نسبت به وضعیت بیمه‌شان اینگونه تعریف کرد: برخی از پیمانکاران حق بیمه چند ماه از سال را برایمان واریز نمی کنند و درصورت اعتراض ما را تهدید به اخراج می کنند.

این رفتگران با ابراز ناراحتی نسبت به برخورد دور از شان برخی از پیمانکاران تاکید کردند: برخی پیمانکاران حتی اجازه استفاده از ۲ روز مرخصی قانونی در ماه را به ما نمی دهند و ما نیز از ترس اخراج شدن و قطع بیمه، بدون اعتراض و شکایت در سکوت به کارمان ادامه می دهیم.

توان خرید گوشت قرمز را ندارم

محمد یکی دیگر از رفتگران حاضر در جمع با چشمانی اشک آلود با بیان اینکه از ۶ میلیون دریافتی خود میگوید: به خدا قسم بیش از دو سال است که نتوانستم برای خانه گوشت قرمز بخرم و شرمنده زن و بچه هایم هستم. اگر هم در این دو سال بوی گوشت درخانه ما پیچیده نذری همسایه یا کمک خیرینی است که دلشان برای دو دختر خردسالم و مادر سرطانی ام که با ما زندگی می کند می سوزد.

بغض گلویم را گرفته و با شرم از اینکه کاری از دستم برنمی آید و نمی توانم به چشمان اشک آلود این قشر با شرف نگاه کنم از حلقه پاکبانان دور می شوم و خود را به سمت شهردار می رسانم تا از چرایی اینهمه جفا در حق این قشرمطلع شوم.

علیرضا زاکانی شهردار تهران درخصوص وضعیت معیشتی پاکبانان می گوید: اکنون سه وظیفه مهم به عهده مدیریت شهری تهران قرار گرفته است: ثبات شغلی کارگران، میزان حقوق و دستمزد و ارائه خدمات مورد نیاز.

وی با اشاره به وظیفه نخست مدیریت شهری ادامه داد: ثبات شغلی کارگران یکی از وظایف مهمی است که معمولا در قرارداد نیروهای پیمانکاری مغفول مانده و به تبع آن برخی از کارگران مورد ظلم واقع می شوند، به همین خاطر در تلاشیم تا به زودی وضعیت ثبات شغلی این افراد را تضمین کنیم.

منبع: موج

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها