|
کدخبر: 278239

چند خودرو در تهران مشمول معاینه فنی است؟

رییس پلیس راهور کشور گفت: ۳۵ درصد وسایل نقلیه در کشور فرسوده است و باید اسقاط شود.

جامعه چند خودرو در تهران مشمول معاینه فنی است؟

سردار سید کمال هادیانفر رئیس پلیس راهور انتظامی کشور با بیان اینکه ۳۵ درصد از وسایل نقلیه در کشور فرسوده است و باید اسقاط شوند اظهار داشت : ماده ۸ قانون هوای پاک برای بازنگری به سازمان محیط زیست رفته و الان بر اساس مصوبه کمیسیون زیربنایی دولت  از ماده ۱۰ و ماده ۶ استفاده می شود و در این حوزه تکالیفی بر عهده دستگاه ها گذاشته شده بود.

وی ادامه داد: در دولت دوازدهم  و در دولت سیزدهم تکالیفی وجود داشته که برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و نوسازی ناوگان شخصی باید اتفاق می افتاد و همچنین اعطای تسهیلات ۴ درصدی با بازپرداخت ۱۰ ساله و موضوعات مشابه که صورت نگرفته است.

رئیس پلیس راهور فراجا در ادامه از اعمال قانون ۲۸ میلیون وسیله نقلیه فاقد معاینه فنی خبرداد و بیان کرد : پلیس در واقع از سال ۹۶ و در بخش ابزاری قانون مذکور ، روزی ۵۲۵۰۰ تومان جریمه را برای خودروهای فاقد معاینه فنی اعمال کرده که تا کنون حدود ۲۸ میلیون وسیله نقلیه جریمه ۵۲۵۰۰ تومانی شدند که از نظر ما شاید خیلی کاردرستی نباشد چرا که  قانون باید کامل اجرا می شد.

وی ادامه داد : در حال حاضر ماده ۸  برای بازنگری رفته است چرا که جریمه ۵۲۵۰۰ تومانی به  ۲۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده بود که ما براساس دستور فرمانده کل انتظامی به جهت کمک به مردم ، از اجرای آن صرف نظر کردیم و به دولت اعلام کردیم که در این شرایط امکان این افزایش وجود ندارد.

سردار هادیانفر با اشاره به لزوم فراهم سازی شرایط اسقاط وسایل نقلیه فرسوده گفت : حتماً باید دولت تسهیلات لازم را فراهم کند و همه موارد در  ۲۲ دستگاهی که در قانون مذکور اشاره شده، به وظیفه خودشان عمل کنند و بعد از آن اگر کسی دنبال نوسازی ناوگان نرفت ما اعمال قانون کنیم.

سردار هادیانفر با تاکید بر اینکه شرایط باید به گونه ای باشد که بتوانیم قانون را اجرا کنیم بیان کرد: به طور مثال طبق گزارش مراکز معاینه فنی تهران ، ۳ میلیون وسیله نقلیه در تهران مشمول معاینه فنی است و پلیس باید براساس ماده ۶ این ها را توقیف کرد اما اینکه به چه شکلی و کجا توقیف کنیم ؟ این ها مسائلی هستند که دولت باید در موردشان صحبت کنیم.

سردار هادیانفر تصریح کرد:  به نظرم باید در قانون مذکور بازنگری صورت بگیرد ولی آنچه که بر اساس سیستم ها  انجام می دهیم و در بحث معاینه فنی به صورت مستمر  اتفاق می افتد، این است که وسایل نقلیه فاقد معاینه فنی توسط دوربین ها جریمه ۵۲۵۰۰  تومانی برایشان اعمال می شود که در قانون گذشته اشاره شده بود.

رئیس پلیس راهور فراجا با اشاره به خارج نشدن خودروهای فرسوده از چرخه تردد در کشور اظهار کرد: امروز ما ۳۸ میلیون وسیله نقلیه در کشور داریم و در سال جاری تا کنون ۷۴۶ هزار خودرو نیز اضافه شده و انتظار می رود که تا ۲ میلیون خودرو هم این افزایش با واردات و تولیدات داخلی برسیم.

وی در ادامه از انجام ۲۵میلیون سفر روزانه در پایتخت خبرداد و افزود : روزانه ۲۵میلیون سفر در کلانشهر تهران انجام می شود که 8 برابر ظرفیت معابر است یعنی  تقریبا به طور میانگین به ازای هر یک ونیم نفر ، یک خودرو وجود دارد پس طبیعی است که این موضوع ، مدیریت لازم را می طلبد.

سردار هادیانفر اضافه کرد : از طرفی ما ورود شدید وسایل نقلیه داریم و از طرفی هم هیچ خروجی قابل توجهی وجود ندارد و به طور کلی هیچ اسقاطی انجام نمی شود  و این در حالی است که در کل دنیا عمر مفید وسایل نقلیه برای تردد ، ۷ سال است ولی در کشور ما هیچ محدودیتی برای تردد وجود ندارد.

سردار هادیانفر تاکید کرد: حتماً باید موتور اسقاط در کشور روشن شود چرا که امروز تقریبا بیش از ۳۵ درصد وسایل نقلیه در کشور فرسوده است که ۸۰ درصد از این مقدار مربوط به خودروهای سنگین است و همچنین از ۱۲ میلیون و پانصد هزار موتورسیکلتی که در کشور تردد می کنند حدود ۱۰ میلیون و پانصد هزار از آن کاربراتوری و فرسوده است.

رئیس پلیس راهور فراجا با بیان اینکه ، اعمال جریمه به تنهایی پاسخگو نیست و حتماً باید تمام شرایط مدنظر قرار بگیرد خاطرنشان کرد : مسئله نگران کننده این است وقتی به فصل سرما می رسیم که پیش‌بینی می‌کنیم، آلودگی و ترافیک زیاد خواهد شد به ماده ۶ ، ماده ۸ و ماده ۱۰ توجه می کنیم ولی وقتی از این شرایط عبور می کنیم دوباره سکوت می کنیم که این چیز خوبی نیست و باید برنامه منظم و درازمدت اتفاق بیفتد.

منبع: فارس

ارسال نظر